Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Coronaviruset medfører at alt stenges ned...

NYTT TEMA
sestav

sestav
14.03.20 09:25

Et for meg nytt begrep har oppstått i det siste. Der vi tidligere sa at det var stengt sies det nå at det er stengt ned eller til og med nedstengt...

Har noen fått fatt i hva som er forskjellen?

(Innlegget ble redigert 14.03.20 09:32)

ruffem

ruffem
03.04.20 14:52
sestav: Har noen fått fatt i hva som er forskjellen?

Forskjellen er antakelig at "stenge" gjør du når du låser døra.

"Stenge ned" gjør du når du i et industrianlegg stopper prosessene, slukker ovnene etc, og så låser døra.

Ellers er dette uttrykket et av uhyre mange andre, hentet fre engelsk språkbruk.

De mest kjente og mest brukte er vel Julenissens latter "hou hou hou", og et anerkjennende uttrykket "ouau", skrives wow. Til dette siste kan anføres at på norsk heter dette "vææ", men det er litt for norsk og litt for barnslig til at det blir brukt av voksne -- wow, derimot........

(Innlegget ble redigert 03.04.20 14:56)

Eivinder

Eivinder
12.04.20 14:48

Stemmer det. Har sett bruken av "ned" i en del butikker nå. "Brødskjæringsmaskinen er stengt ned". Jeg har aldri hørt dette før, men det er som dere nevner kanskje hentet fra engelsk "shut down", jeg vet ikke. Merkelig men interessant språkbruk. 

sestav

sestav
09.05.20 11:36

Det er helt utrolig hvordan "alle" har hengt seg på denne farsotten. Min påstand er at stenge eller stengt alltid ville være nok.

Og ikke nok med det, nå åpnes det opp igjen.... Dette sprer seg på samme måten

sestav

sestav
09.05.20 11:46
Eivinder: Merkelig men interessant språkbruk.

Det mest interessante med det er jo hvor fort slike ting sprer seg.. Det har hendt tidligere at f.eks. skoler har måttet stenge grunnet vannlekkasje, ekstrem kulde, problemer med ventilasjon o.l. Da har skolen blitt stengt. Nå har alle måttet stenge ned...

Keva

Keva
09.05.20 15:20
sestav: Har noen fått fatt i hva som er forskjellen?

Jeg har en mistanke om at "forskjellen" er at det på engelsk heter "shut down".

Rexwiller

Rexwiller
18.05.20 11:48

"Jeg tenker at vi må stenge ned". Får fysisk vondt i språkøret.

Rexwiller

Rexwiller
07.06.20 12:24

Kan folk vennligst slutte å si/skrive dette nå? En pub stenger ikke ned. Den stenger (eller er åpen). 

Rexwiller

Rexwiller
08.06.20 15:58

Nå brukes uttrykket også på generell basis. Skole i Alta er truet av flom og kommunens krisestab "har besluttet å stenge den ned". Arggh slutt. Orker ikke dette mer.

Må nesten ta meg en tur på polet. Stenger vel ikke ned før klokka seks.

(Innlegget ble redigert 08.06.20 15:59)

Langveg

Langveg
08.06.20 20:56

Ein stengjer ned ein masomn på eit jarnverk - det tek jo fleire dagar, men skular, butikkar,polet og døra stengjer ein berre. 

daskedusken

daskedusken
06.07.20 21:44
Rexwiller: "Jeg tenker at vi må stenge ned".

Jeg tenker det er viktig å stenge ned i forhold til coronakrisen!!!

Rexwiller

Rexwiller
28.01.21 16:12

Dette er virkelig tatt av nå. Kan ikke huske sist jeg leste at noe var stengt. Nå er det alltid stengt ned, uansett hva det er. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg