Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Dårlig språkøre og manglende språkforståelse

NYTT TEMA
BlackEagle

BlackEagle
27.04.20 10:49

Kan noen gi enkelte nyhetsopplesere beskjed om at det ikke heter coroNNNNNNavirus, men coronavirus?

Kan noen også fortelle både intervjuobjekter, intervjuere og nyhetsformidlere at konjunksjonen "at" skal følges av et substantiv eller et pronomen - og ikke av et verb i presens eller preteritum?

Kan noen viktigperer også få inn i skallen at sjøl om man sier "i forhold til" 6.812.759 ganger så høres man ikke spesielt oppvakt ut?

Kan noen fortelle store deler av befolkninga at transitive og intransitive verb ikke er det samme, og at INGEN I HELE VERDEN HAR RØKET NOE JÆVLA LEDDBÅND, og ikke har noen vindusrute knust noe som helst, heller?

Takk.

Mvh

BE

P. S. Eventuelle motinnlegg vil uten unntak bli møtt med "Lær deg norsk!"

(Innlegget ble redigert 27.04.20 10:51)

BlackEagle

BlackEagle
27.04.20 11:00

... og kan noen med det samme tipse befolkninga om at de skal sjekke det grammatiske kjønnet på olje, skole, kø og sand?

Mvh

BE
forbanna

P. S. ...og at endel oslinger (fra Oslo og omland; dvs. hele det sentrale østlandsområdet) som bruker -a-ending på hankjønnsord i bestemt form entall IKKE gjør det fordi de substantivene er hunkjønn - men fordi de har misforstått og adaptert trøndsk -a-ending på noen substantiv i bestemt form entall dativ!

Og jeg har også a-ending på sterke substantiv i bestemt form entall - dativ! Men ikke i nominativ, og store deler av det sentrale østland har forlengst kvitta seg med dativ!

BlackEagle

BlackEagle
27.04.20 11:21

...og kan folk snart slutte med å STILLE spørsmålstegn???

Mvh

BE

Langveg

Langveg
27.04.20 12:45
BlackEagle: grammatiske kjønnet på olje, skole, kø og sand?

Olje har valfritt kjøn så vel på nynorsk som bokmål. Skola (Schola) er jo fin latin, og kø er hokjøn på fransk, men elles irriterer eg meg som du over sanda.  . 

(Innlegget ble redigert 27.04.20 12:47)

Keva

Keva
27.04.20 17:20
BlackEagle: P. S. Eventuelle motinnlegg vil uten unntak bli møtt med "Lær deg norsk!"

Som vanlig - nær sagt: I O U 1!

:^D

Kunne folk dessuten tenke seg å slutte med å si og skrive ikke-ordet "forhåndsregler"!

BlackEagle

BlackEagle
27.04.20 17:39
Keva: Kunne folk dessuten tenke seg å slutte med å si og skrive ikke-ordet "forhåndsregler"!

Takk! Jeg visste det var noe jeg hadde glemt!

Mvh

BE

Keva

Keva
27.04.20 18:10
BlackEagle: Takk! Jeg visste det var noe jeg hadde glemt!

Det er en utrolig mengde slike ting å ergre seg over - og vi kan jo la denne tråden bli en ny gremmetråd for slikt! 

Jeg har et eksempel på en misforstått svesisme, der noen (les: Sportsjournalister!) tror de har oversatt et svensk ord - og så ble det bare teit.
Men folk bruker det!
Og i flere utgaver!

Nemlig

"Geniforklare" (jeg hæler nesten ikke å skrive det, anførselstegn til tross).

Svenskene sier jo "geniförklara". På svensk. Der fôrklara har to betydninger, ingen av dem eksakt det ordet som ligner mest på norsk.
Dvs den ene betydningen heter faktisk 'forklare' i infinitiv (heter det fremdeles det?) på norsk også, men den heter 'forklarEt' i det partisippet som nå heter noe helt annet enn jeg lærte på skolen. Og den kan vi la ligge i denne forbindelse.

Den andre betydningen er 'erklære'. 

Man genierklærer (evt. idioterklærer) noen.

Og slik er det med den saken!

BlackEagle

BlackEagle
27.04.20 19:31
Keva: Og slik er det med den saken!

Har du forresten lagt merke til at noen nyhetsformidlere, reportere eller utenrikskorrespondenter har lagt seg til noen forunderlige uvaner?

En korrespondent/reporter i TV2 (T.... I...... - og jeg har skrevet en e-post til TV2 om det) som er faglig flink, puster konsekvent på feil steder! Alltid etter "men" (sjøl om det egentlig er komma foran), og likeens etter "og", "som" m. fl. Resultatet er at hun ødelegger sine egne reportasjer, for de blir usammenhengende og vanskelige å følge - og til dels vanskelige å forstå, for seeren bruker for lang tid på å sy sammen det hun nettopp har sagt.

Trøsta hennes får kanskje være at hun har - forsåvidt - godt selskap både i TV2 og NRK ang. liknende fenomen. Men det er trist, for egentlig er hun flink.

Mvh

BE

(Innlegget ble redigert 27.04.20 19:32)

nattogdag2

nattogdag2
28.04.20 10:44
BlackEagle: Kan noen fortelle store deler av befolkninga at transitive og intransitive verb ikke er det samme

Og alle disse idiotene som bruker konjunktiv i dativ, når alle vet det skal være presumtiv i intrasitive substantiver??? 

BlackEagle

BlackEagle
28.04.20 11:37
nattogdag2: Og alle disse idiotene som bruker konjunktiv i dativ, når alle vet det skal være presumtiv i intrasitive substantiver???

IDDIOT!!!

Trollkvinne!

Mvh

BE

Keva

Keva
28.04.20 22:19
nattogdag2: Og alle disse idiotene som bruker konjunktiv i dativ, når alle vet det skal være presumtiv i intrasitive substantiver???

Dagens! I O U 1, 2!

deF0RD

deF0RD
29.04.20 13:28

Å ska jei si her'a? 
Takk for invitasjonen og vene ord om påstått lingvistisk innsikt, men her har jeg veldig lite faglig å bidra med! Joda, jeg ser stort sett hvordan noe skal se ut (bortsett fra å(g*) slite med åg og å) - men hva ting heter i stativ og prestens partislipp har jeg ikke peiling på! Jeg veit ikke hva det er engang! Og trenger heller ikke gjøre det - siden en som wannabe-forfatter helst skal bryte alt av regler. Både i og utenfor regler. Hamsun skrøt iallefall av å ha gjort det.

* helgardering

ruffem

ruffem
30.04.20 19:43

Ja, du må ha et større fokus på denne glemsomheten din!

notlob

notlob
30.04.20 19:59
BlackEagle: - forsåvidt -

God norsk er vel å dele dette ordet opp i tre; jo da, jeg har også surret med det. Som mye annet surr også.

Og tankestrek – ikke bindestrek som tankestrek – sånn.

(Innlegget ble redigert 30.04.20 19:59)

Keva

Keva
30.04.20 21:01
notlob: Og tankestrek – ikke bindestrek som tankestrek – sånn.

Egentlig vet jeg det. Men hvordan lager du den?

notlob

notlob
30.04.20 21:04

Veldig enkelt: Hold nede alt og nummerisk 0151. Vips – :-)

notlob

notlob
30.04.20 21:10

Lang tankestrek, som vel brukes mer sjeldent: — 0151.

Har lagt merke til at Dagbladet har noe surr med sitt oppsett på sine nettsider; der blir alltid bindestrek til tanke-/sitatstrek.

Langveg

Langveg
30.04.20 21:19
notlob: Og tankestrek – ikke bindestrek som tankestrek – sånn.

Dette tankestrekmaset har eg allstøtt tykt har vori flisespikkeri. Det får meg til å tenkja på dette:   

"Fint skal det vera", sa kona, ho fekk ein mahogniflis i rompa.

(Innlegget ble redigert 30.04.20 21:22)

notlob

notlob
30.04.20 21:27

Du og doktoren.

notlob

notlob
30.04.20 21:43
notlob: nummerisk

Numerisk, skal det vel sant nok være.

BlackEagle

BlackEagle
03.05.20 23:58
notlob: God norsk er vel å dele dette ordet opp i tre; jo da, jeg har også surret med det.

Jeg setter pris på at du er opptatt av korrekte skrivemåter. Når dét er sagt, forteller DET NORSKE AKADEMIS ORDBOK følgende:

"for så vidt  

VARIANT forsåvidt"

- altså samskriving som en variant - uten å si noe mer om det.

Men jeg innrømmer likevel at jeg setter pris på ditt innspill, og jeg tenderer mot å være enig med deg. Likevel kan det hende jeg i fortsettelsen varierer mellom samskriving og særskriving av "for så vidt/forsåvidt".

:o)

Mvh

BE
som - selvfølgelig - setter pris på ALLE korrigeringer, så sant de - som denne - kan underbygges; helt eller delvis

(Innlegget ble redigert 04.05.20 00:00)

return_of_drakkar

return_of_drakkar
04.05.20 21:55
BlackEagle: Eventuelle motinnlegg vil uten unntak bli møtt med "Lær deg norsk!"

"Brillene knuste" er korrekt norsk.
Altså når de ble knust.
For meg er dette voks i språkøret.

Langveg

Langveg
05.05.20 12:36
BlackEagle: VARIANT forsåvidt"
- altså samskriving som en variant - uten å si noe mer om det.

Det bør ein nok. Forsåvidt er  ikkje offisiell norsk rettskriving. Slår du ordet opp i bokmåls- og nynorskordboka,  får du: skrivefeil. Det er litt problematisk når du vil vera målrettleidar  og ikkje godtek gjeldande norsk rettsrkriving og til dømes meiner det er "feil" å skriva olja. Om du heng ut folk som ikkje rettar seg etter ditt språkøyra, burde i minsto dette øyra vera innstilt på gokjend norsk. 

BlackEagle

BlackEagle
05.05.20 13:10
return_of_drakkar: "Brillene knuste" er korrekt norsk.
Altså når de ble knust.
For meg er dette voks i språkøret.

Å knuse er ikke et intransitivt verb, så vidt jeg kan skjønne (sml. ligge/legge). Derimot er å ryke (i betydninga at noe blir ødelagt) intransitivt; f. eks. leddbåndet røk - og ikke at hun røk leddbåndet!

Mvh

BE

BlackEagle

BlackEagle
05.05.20 13:16
Langveg: Det er litt problematisk når du vil vera målrettleidar  og ikkje godtek gjeldande norsk rettsrkriving

Eg ville nå heller ha skrive "målrettleiar"... og dette skriv Nynorskordboka om "rettleidar":

"Vi har dessverre ingen informasjon om ordet 'rettleidar' i nynorskdatabasen."

:o)

Mvh

BE

Keva

Keva
05.05.20 13:20
return_of_drakkar: "Brillene knuste" er korrekt norsk.

NEI DA!

"Brillene knusteS", derimot, er korrekt.

Din (og deprimerende mange journalisters) variant mangler et objekt. Altså: "Jaha, brillene knuste noe? Hva var det de knuste, da?"

nattogdag2

nattogdag2
05.05.20 13:38
Keva: "Brillene knusteS", derimot, er korrekt.

Hm, jeg ville nok sagt (siden jeg allerede har sagt det før): jeg knuste brillene eller brillene ble knust. Er det feil?

Keva

Keva
05.05.20 13:42
nattogdag2: Hm, jeg ville nok sagt (siden jeg allerede har sagt det før): jeg knuste brillene eller brillene ble knust. Er det feil?

Det ville jeg også, da det faller meg mer naturlig. Men for at varianten med to ord skal bli rett - altså med brillene som (passivt) subjekt, kreves det en s.

nattogdag2

nattogdag2
05.05.20 13:46
Keva: Men for at varianten med to ord skal bli rett

Aaaaaltfor få ord! Hvorfor si det kort og godt, når man si laaaangt og tungvint?? ;)

BlackEagle

BlackEagle
05.05.20 18:25
nattogdag2: Hm, jeg ville nok sagt (siden jeg allerede har sagt det før): jeg knuste brillene eller brillene ble knust. Er det feil?

Dæ æ korrekt, og 'o Keva og e æ heilt forlikte um dæ!

(Og døm som prøva seg mæ innvendingo mot dialekten mine - døm slit!) (og "dialektEN" i førre parantesé æ dativ, så det æ korrekt dæ au!)

Mvh

BE

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg