Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vi søker VGD-ambassadører!

NYTT TEMA
VG Nett
VG NettInnlegg: 18730
22.07.20 12:31

Er du en engasjert og aktiv VGD-bruker som ønsker å gjøre VGD bedre for alle? Vi søker nå etter de mest konstruktive og aktive entusiastene av VGD, som ønsker å bidra til et bedre nettsted.

Hva er en VGD-ambassadør?

En VGD-ambassadør skal i hovedsak bidra med å hjelpe og veilede nye brukere og være et godt forbilde for resten av brukerne våre. VGD-ambassadører sørger også for at brukerne våre holder seg til reglene, og skal bidra til å dyrke god debattkultur. VGD-ambassadører får også tilgang til våre moderatorverktøy.

Som VGD-ambassadør får du også et innblikk i videreutviklingen av VGD, og får ta del i betatesting.

Dette er et ulønnet og frivillig verv, men kan attesteres for den som ønsker det. Vi gir opplæringen du trenger!

Kvalifikasjoner:

Du må være fylt 18 år, og ha vært medlem av VGD i minst 6 måneder. Du bør også ha noen hundre innlegg, slik at vi har mulighet til å bedømme engasjement og saklighet.

Utenom det krever vi at du er aktiv, engasjert og opptatt av VGD.

Dette må søknaden inneholde:

* Hvorfor passer du som VGD-ambassadør?

* Hvilken del av VGD er du mest aktiv i?

* Brukernavn og fullt navn, med lenke til profil.

* Eventuelt arbeidssted

* Hva kan du bidra med til å gjøre VGD bedre? Dette kan eksempelvis være gode ideer for å øke aktiviteten, eller et spesielt interessefelt som kan være til nytte.

* Hvordan mener du at VGD bør videreutvikle seg, og hvilke utfordringer står VGD ovenfor?

Søknadsfrist: 16. august.

Vi begynner å vurdere søknader først etter at søknadsfristen har gått ut.

Søknaden sendes til diskusjon@vg.no. Emnefeltet skal merkes: Søknad VGD-ambassadør.

/ Øystein

* Edit: Jeg ser det har kommet spørsmål om tilgangsnivå. VGD-ambassadører skal ikke få tilgang til personlig informasjon (som e-post, telefonnummer, navn o.l.). Alle VGD-ambassadører signerer en taushetserklæring før de får begynne.

(Innlegget ble redigert 25.08.20 17:25)

Art-Vandelay
Art-VandelayInnlegg: 66462
22.07.20 14:13

Du må være fylt 18 år, og ha vært medlem av VGD i minst 6 måneder. Du bør også ha noen hundre innlegg, slik at vi har mulighet til å bedømme engasjement og saklighet.

-----

Hadde de fire første, men så feilet det kapitalt med sakligheten..

Fjøsbonden
FjøsbondenInnlegg: 38674
22.07.20 15:21
Art-Vandelay: men så feilet det kapitalt med sakligheten..

Herlig selvinnsikt, Art....men uten personligheten og stilen din her inne ville du jo bare vært en av "mange null" her på VGD. Jeg tror enkelte profiler, spesielt  i "Off-topic miljøet", risiker å viske ut sin egen personlighet her inne, ved å smykke seg med denne "ambassadør tittelen".

Man blir som kjent ofte litt "tannløs" hvis man forplikter seg til daglig "å spise loff med de store gutta" på bruket. For enkelte av oss vil det i så fall handle om å selge sjela si - på billigsalg.

Selv ville jeg aldri søkt, og heller aldri fått en slik tittel. Noe jeg faktisk er stolt av.

(Innlegget ble redigert 22.07.20 15:23)

lsklars
lsklarsInnlegg: 97482
22.07.20 15:29

Spennende. 

Art-Vandelay
Art-VandelayInnlegg: 66462
22.07.20 16:11

Vil en vgd ambassadør få tilgang til sensitiv informasjon?

SlimWhitman
SlimWhitmanInnlegg: 6095
22.07.20 16:16
Art-Vandelay: Vil en vgd ambassadør få tilgang til sensitiv informasjon?

Lurer jeg også på. Jeg vil ikke gi samtykke til at brukere her inne kan kjenne identiteten min.

missChance
missChanceInnlegg: 55447
22.07.20 16:40
Art-Vandelay: Vil en vgd ambassadør få tilgang til sensitiv informasjon?

Veldig godt spørsmål!

lavskrika
lavskrikaInnlegg: 1148
22.07.20 16:48

La oss tomle åpningsinnlegget til topps så alle ser det...

rompetrollet_1
rompetrollet_1Innlegg: 1139
22.07.20 16:57

Ja da blir det en fin fremtid i det private liv, hvis en liten klane her inne får tilgang på navn og tlf til brukerne her inne, da kan egentlig hva som helst skje,

cochisedied
cochisediedInnlegg: 11487
22.07.20 17:01
VG Nett: Hva er en VGD-ambassadør?

Spørsmålet er allerede reist her - men det er så viktig at jeg gjentar det og håper på snarlig svar:

Vil disse brukerne som utnevnes til "ambassadører" få tilgang til informasjon som inneholder andre brukeres navn, telefonnummer, e-mail etc - altså det vi oppga ved registrering?

Hvis så er tilfelle - vil vi få anledning til å slette vårt "medlemskap" her med denne tilhørende informasjonen før ordningen trer i kraft?

cochise-

(Innlegget ble redigert 22.07.20 17:02)

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 62297
22.07.20 17:14
VG Nett: Søknaden sendes til diskusjon@vg.no. Emnefeltet skal merkes: Søknad VGD-ambassadør.

Det vil ikke komme noen søknad fra meg, og jeg håper at heller ingen andre søker.

Jeg ønsker nemlig profesjonelle moderatorer, ikke brukermoderatorer som kanskje vil slette innlegg de er uenige i og kaste ut brukere de ikke liker, og slik ødelegge meningsmangfoldet.

Nei, dette var en svært dårlig ide, og blir dette gjennomført så forlater jeg vgd.

PerryAndre
PerryAndreInnlegg: 8691
22.07.20 17:20

Jeg er usikker på om mine venner på Twitter vil oppleve VGD som et seriøst diskusjonsforum. Da sammenligner jeg diskusjonene som føres på Twitter og VGD. 
Det unike med Twitter er muligheten til å føre diskusjon med politikere og andre sentrale personer i samfunnet nasjonalt og lokalt. 

Skal VGD bli et mer attraktivt diskusjonsforum. Må det jobbes med å forbedre seriøsiteten i forumet. Eksempel: Er enkelte som lager en haug med tråder som starter med meningsløse og kunnskapsløse innlegg. 

broren_til_noen
broren_til_noenInnlegg: 33551
22.07.20 17:25
VG Nett: En VGD-ambassadør skal i hovedsak bidra med å hjelpe og veilede nye brukere og være et godt forbilde for resten av brukerne våre. VGD-ambassadører sørger også for at brukerne våre holder seg til reglene, og skal bidra til å dyrke god debattkultur. VGD-ambassadører får også tilgang til våre moderatorverktøy. Som VGD-ambassadør får du også et innblikk i videreutviklingen av VGD, og får ta del i betatesting.

En helt meningsløs "jobb".

Alle nye finner seg fort til rette, de fleste nye har lest på forumet før de registrerer seg og sett hvordan det foregår. Svært mange har også deltatt på andre fora tidligere og trenger slett ingen hjelp.

Og den siste siterte setninga er rett og slett skummel.

Vi trenger INGEN brukere som har behov for noe som helst slags innblikk bak det vi allerede ser.

Og ikke minst som flere allerede har tatt opp:

Ikke en eneste kjeft av "opphøyde" brukere skal ha noen tilgang på våre personlige opplysninger.

rompetrollet_1
22.07.20 17:28

Broren, nei det vil være et gedigent overtramp om noen få her inne får tilgang til registrert info, ingen hvilken venner de har og hvor den infoen vil ta veien

mcdermott
mcdermottInnlegg: 66571
22.07.20 17:32

--- Deja vu. Dette husker jeg man prøvde seg på for mange år siden også. Ser nesten ut som man har grav fram den gamle stillingsbeskrivelsen.

broren_til_noen
22.07.20 17:33
rompetrollet_1: det vil være et gedigent overtramp om noen få her inne får tilgang til registrert info

Det ville vært ei helt uopprettelig blemme som kunne drept hele forumet.

Det er allerede eksempler på folk som diskuterer under fullt navn som har blitt trakassert av brukere med mindre håndbagasje.

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 39746
22.07.20 17:40

Jeg hadde håpet at VGD skulle endres forsiktig til det bedre, og så kommer dette. Nå skal de altså ha strebere til å jobbe gratis og være moralens voktere her inne. 

Jeg kommer ikke til å finne meg i å bli irettesatt av andre brukere. Glem det. Innføres dette så er jeg ferdig her inne på flekken. 

(Innlegget ble redigert 22.07.20 17:42)

Langorm
LangormInnlegg: 10511
22.07.20 17:42
GARDSDATTRA: Det vil ikke komme noen søknad fra meg, og jeg håper at heller ingen andre søker.
Jeg ønsker nemlig profesjonelle moderatorer, ikke brukermoderatorer som kanskje vil slette innlegg de er uenige i og kaste ut brukere de ikke liker, og slik ødelegge meningsmangfoldet.
Nei, dette var en svært dårlig ide, og blir dette gjennomført så forlater jeg vgd.

Godt innlegg fra deg. Meget mulig, er vår anonymitet allerede ute i "uønskede hender". Hvem ønsker vel at dette skal akselere? Ellers så er det her på VGD, en overflod av udiskuterbare ensidige fastlåste debattfientlige. 

oyssol
oyssolInnlegg: 82
22.07.20 17:44
cochisedied: Vil disse brukerne som utnevnes til "ambassadører" få tilgang til informasjon som inneholder andre brukeres navn, telefonnummer, e-mail etc - altså det vi oppga ved registrering?

Hei! Dette er et godt spørsmål. Disse får ikke tilgang til informasjon som inneholder andre brukeres navn, telefonnummer e-post o.l. Alle som blir VGD-ambassadør signerer i tillegg en taushetserklæring.

Hovedformålet er som nevnt at de skal bidra konstruktivt i forumet, men at de også får en viss myndighet til å gjøre litt modereringsarbeid også.

(Innlegget ble redigert 22.07.20 17:46)

PapaSmurf
22.07.20 17:45

Jeg håper VGD lytter til fornuft og kasserer denne ideen, jeg vet hvordan dette kommer til å gå. 

Å gi debattanter tilgang til modereringsverktøyet. Hvem tror dere kommer til å søke på dette? Ikke de som burde. 

Nei, dette var en skuffende utvikling. Jeg har trivdes godt her inne, nå synger smurfen på siste vers. 

(Innlegget ble redigert 22.07.20 17:48)

rompetrollet_1
22.07.20 17:47

Godt å høre

Gloriana
GlorianaInnlegg: 8032
22.07.20 17:49
oyssol: Disse får ikke tilgang til informasjon som inneholder andre brukeres navn, telefonnummer e-post o.l. Alle som blir VGD-ambassadør signerer i tillegg en taushetserklæring.

Hvorfor skal de skrive under på en taushetserklæring dersom de ikke har tilgang til sensitiv informasjon? Og hva skjer dersom informasjon likevel spres?

rompetrollet_1
22.07.20 17:50

Godt spørsmål. Gloriana

broren_til_noen
22.07.20 17:50
oyssol: at de også får en viss myndighet til å gjøre litt modereringsarbeid også.

Altså å slette innlegg fra folk de ikke liker?

Det finnes da allerede et, etter hva jeg har forstått, noenlunde tallrikt mod-team, og de trenger ikke hjelp.

oyssol
22.07.20 17:52
Gloriana: Hvorfor skal de skrive under på en taushetserklæring dersom de ikke har tilgang til sensitiv informasjon? Og hva skjer dersom informasjon likevel spres?

Det kan eksempelvis være snakk om modereringsarbeid (som advarsler, hvordan en bruker har blitt moderert). Når én bruker modereres, er det en sak mellom oss og den brukeren. Du skal altså ikke kunne gå til en ambassadør og få vite hvordan bruker X har blitt moderert, på samme måte som at bruker X ikke får vite hvordan du er moderert. Personidentifiserende informasjon får de ikke tilgang til.

(Innlegget ble redigert 22.07.20 17:53)

GiPazzini_85
GiPazzini_85Innlegg: 86295
22.07.20 17:52
VG Nett: Er du en engasjert og aktiv VGD-bruker som ønsker å gjøre VGD bedre for alle? Vi søker nå etter de mest konstruktive og aktive entusiastene av VGD, som ønsker å bidra til et bedre nettsted. Hva er en VGD-ambassadør? En VGD-ambassadør skal i hovedsak bidra med å hjelpe og veilede nye brukere og være et godt forbilde for resten av brukerne våre. VGD-ambassadører sørger også for at brukerne våre holder seg til reglene, og skal bidra til å dyrke god debattkultur. VGD-ambassadører får også tilgang til våre moderatorverktøy. Som VGD-ambassadør får du også et innblikk i videreutviklingen av VGD, og får ta del i betatesting. Dette er et ulønnet og frivillig verv, men kan attesteres for den som ønsker det. Vi gir opplæringen du trenger! Kvalifikasjoner: Du må være fylt 18 år, og ha vært medlem av VGD i minst 6 måneder. Du bør også ha noen hundre innlegg, slik at vi har mulighet til å bedømme engasjement og saklighet. Utenom det krever vi at du er aktiv, engasjert og opptatt av VGD. Dette må søknaden inneholde: * Hvorfor passer du som VGD-ambassadør? * Hvilken del av VGD er du mest aktiv i? * Brukernavn og fullt navn, med lenke til profil. * Eventuelt arbeidssted * Hva kan du bidra med til å gjøre VGD bedre? Dette kan eksempelvis være gode ideer for å øke aktiviteten, eller et spesielt interessefelt som kan være til nytte. * Hvordan mener du at VGD bør videreutvikle seg, og hvilke utfordringer står VGD ovenfor? Søknadsfrist: 16. august. Vi begynner å vurdere søknader først etter at søknadsfristen har gått ut. Søknaden sendes til diskusjon@vg.no. Emnefeltet skal merkes: Søknad VGD-ambassadør. / Øystein * Edit: Jeg ser det har kommet spørsmål om tilgangsnivå. VGD-ambassadører skal ikke få tilgang til personlig informasjon (som e-post, telefonnummer, navn o.l.). Alle VGD-ambassadører signerer en taushetserklæring før de får begynne.

Hvorfor er arbeidssted relevant?

Og hva slags type informasjon vil kreve en taushetserklæring når dere uansett ikke skal dele personlig informasjon?

Kvasi-moderatorer, ja. Dette vet vi hvordan kommer til å ende. Hva skjer evt med disse VGD-ambassadørene som misbruker sin "makt"?

oyssol
22.07.20 17:57
broren_til_noen: Det finnes da allerede et, etter hva jeg har forstått, noenlunde tallrikt mod-team

Nei, det gjør det dessverre ikke.

Son
SonInnlegg: 9547
22.07.20 17:59

Dere tror alltid det verst tenkelig scenario hver gang. 

Hjelper ikke med forbedringer når gjengen her inne er grinete pessimister på alt de kommer med.

Fantastisk VG Nett!

broren_til_noen
22.07.20 18:03
oyssol: Nei, det gjør det dessverre ikke.

Da Øyvind Solstad var mod-sjef tidligere var det vel 17 moderatorer.

Er det kutta ned på antallet altså?

PapaSmurf
22.07.20 18:04

Jeg ser så mange fallgruver her. La oss si at en Liverpool-fans blir en såkalt «ambassadør», så skal han inn og moderere en oppildnet debatt mellom en United-fan og LFC-fan. Om en som stemmer Rødt skal inn å moderere på politikkforumet, snakk om pandoras eske. 
Et medlem i Med Israel for fred skal inn å «ambassadere» inne på de debattene der...

Jeg kunne fortsatt lenge. Dette er en elendig idé. 

Det er mye VGD kunne gjort i den kommende omveltningen som jeg ikke hadde likt, men som jeg hadde akseptert. Dette er derimot ikke noe jeg kan forholde meg til. Nå lever VGD godt uten meg, så det er mest trist for meg at dette innføres. 

(Innlegget ble redigert 22.07.20 18:07)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg