Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Jeg finner meg ikke i det

NYTT TEMA
Grammofon

Grammofon
06.08.20 09:41

Man leser til stadighet om folk som må innfinne seg med noe. Ikke minst er dette vanlig i sportsjournalistikken. Det heter avfinne seg med. Å innfinne seg et sted betyr å møte opp.

Langveg

Langveg
06.08.20 10:43

Det gr nok i bal for mange av det det  heiter å finna seg  i , men ikkje å ifinna seg med noko. Då vert det lett innfinna i staden for avfinna.Jfr. å gjera noko på førehand, men forholdsregler, ikkje forhåndsregler. .  

Grammofon

Grammofon
06.08.20 16:32

Å forfordele betydde opprinnelig å gi noen mindre enn de har krav på, og bare detMen pga. at så mange så lenge har brukt forfordele i betydninga å gi noen mer enn de har krav på, er sistnevnte også blitt tillatt iht. Bokmålsordboka. Rav, riskende gult, men likevel riktig til slutt. Ordet kan dermed brukes med to stikk motsatte betydninger. Det betyr i praksis at ordet forfordele nå er ubrukelig. Det vil ikke overraske meg om både forhåndsregler og innfinne seg med også blir god latin om noen år.

ruffem

ruffem
17.09.20 17:20

Det samme med ordet "avkrefte"; opprinnelig betydde det "svekke", men på grunn av  ordet "bekrefte", var det så nærliggende å bruke avkrefte som motsats, selv om det betydde noe helt annet.

Nå er det korrekt norsk, avkrefte betyr avsanne.

Likedan med ordet "bakdel" som en gang betydde "rompe"" eller akterdel. Nå er det motsatsen til "fordel", og "godt norsk"

return_of_drakkar

return_of_drakkar
20.09.20 11:59
Grammofon: Å forfordele betydde opprinnelig å gi noen mindre enn de har krav på, og bare det. Men pga. at så mange så lenge har brukt forfordele i betydninga å gi noen mer enn de har krav på, er sistnevnte også blitt tillatt iht. Bokmålsordboka. Rav, riskende gult, men likevel riktig til slutt. Ordet kan dermed brukes med to stikk motsatte betydninger. Det betyr i praksis at ordet forfordele nå er ubrukelig. Det vil ikke overraske meg om både forhåndsregler og innfinne seg med også blir god latin om noen år.

Det er korrekt at det kan brukes om å fordele
- for lite
- for mye
slik du sier det.

Men det brukes også på en litt mer tredje måte.
Det brukes også når noe skal fordeles ut og fordelingen bør skje etter en gitt logikk ut fra mottaker.

Da blir 'skjevfordelingen med for mye' nærmest en regel bygd på en logisk fordeling . og ikke på for mye.

return_of_drakkar

return_of_drakkar
20.09.20 12:02
Grammofon: Det heter avfinne seg med.

Man kan også si: finne seg i...som et annet utrykket for avfinne seg med.
Finne seg i - er nok mer brukt i dag enn avfinne som kanskje høres gammeldags ut.

Keva

Keva
20.09.20 19:57
Grammofon: Ordet kan dermed brukes med to stikk motsatte betydninger. Det betyr i praksis at ordet forfordele nå er ubrukelig. Det vil ikke overraske meg om både forhåndsregler og innfinne seg med også blir god latin om noen år.

*GRØSS*

Det er jo f.eks. ikke så lenge siden at "et" kompliment ble "god latin", fordi så mange brukte feil kjønn, som altså ikke lenger er feil kjønn.
Men skjærer i øyne og ører på en språkpuritaner, det gjør det virkelig.

Det er greit at språket utvikler seg - det må vi avfinne oss med (!) - men jeg liker ikke at det forsimples.

return_of_drakkar

return_of_drakkar
21.09.20 11:43

Ord blir ikke nødvendigvis urbukelige om de forandrer mening eller brukes for motsatte meninger.

ta ordet: bønne
--- en slekt i erteblomstfamilien
--- framsi en bønn
Ser vi det i flertall; bønner

Sammenhengen vil man da si.
Nettopp, hva som menes kommer ofte(st) fram i sammenhengen. Det er som når vi leser, så kan vi enten lese ord eller setninger og meninger.

Nå er nok ordet forfordele et ord som lite brukes i dag.
Det er kanskje også av liten verdi å bare bruke ordet og ikke samtidig forklare hvorfor det forfordeles. Det sistnevnte vil da eller bør da vise hvilken av betydningene man vil ha fram .
At det sikkert kan uttrykkes like fornuftig på andre måter er så sin sak.

Homo_Erectus

Homo_Erectus
21.09.20 15:32
Keva: *GRØSS* Det er jo f.eks. ikke så lenge siden at "et" kompliment ble "god latin", fordi så mange brukte feil kjønn, som altså ikke lenger er feil kjønn.
Men skjærer i øyne og ører på en språkpuritaner, det gjør det virkelig. Det er greit at språket utvikler seg - det må vi avfinne oss med (!) - men jeg liker ikke at det forsimples.

Jeg er enig med deg i alt dette, men så er det slik at når noe simpelt brukes ofte nok og lenge nok av mange nok, slutter det å være simpelt.

Da kneipbrødet kom til Norge i 1090-årene, sa de fine damene knepbrød fordi diftongen -ei- var altfor simpel til at de kunne ta den i sin munn. Hvem sier knepbrød nå i dag? Det gjør vel ikke engang de som sier bebi (baby), beken (bacon) og madera (Madeira) fordi de synes -ei- er for simpelt til at den kan ta det i sin munn.

Og hvor er det blitt av "piken"? Hun er så å si borte, "jenta" er nærmest enerådende også i vanligvis språklig konservative medier.

Keva

Keva
21.09.20 17:05
Homo_Erectus: Jeg er enig med deg i alt dette, men så er det slik at når noe simpelt brukes ofte nok og lenge nok av mange nok, slutter det å være simpelt.

Du har så rett - må jeg motstrebende innse.

Og så kom jeg til å tenke på en historie jeg hørte av en venninne som bodde og jobbet  i Klæbu utenfor Trondheim, der hun hadde en venninne/kollega som var fra et meget pent strøk i Bergen. Venninnen fikk brev (ja, dette er så lenge siden!) fra familien, som var adressert:

Fornavn Etternavn
Adresse

7060 KLEBY

Klæbu ble for meget for fine Bergens-folk! :^D

Homo_Erectus

Homo_Erectus
21.09.20 19:47
Keva: Du har så rett - må jeg motstrebende innse. Og så kom jeg til å tenke på en historie jeg hørte av en venninne som bodde og jobbet  i Klæbu utenfor Trondheim, der hun hadde en venninne/kollega som var fra et meget pent strøk i Bergen. Venninnen fikk brev (ja, dette er så lenge siden!) fra familien, som var adressert: Fornavn Etternavn
Adresse 7060 KLEBY Klæbu ble for meget for fine Bergens-folk! :^D

Det minner om den fine og dannede piken som begynte å lære tysk på skolen og som, da hun kom til ordenstallene og substantivene, nektet å ta ordene "der dritte" og "das Loch" i sin munn.

Har du forresten hørt disse unge, pene og tekkelige idrettsjentene våre bli intervjuet på TV og radio når de har vunnet en idrettkonkurranse?

De er dritglade, dritfornøyde, dritlykkelige fordi de har gjort det så dritbra og gått så dritgodt og løpt så dritfort. Nå skal de ut og ha det dritfestlig, dritmorsomt osv.

Det er sagt, halvt i spøk og halvt i alvor, at i en ikke så veldig fjern fremtid vil det dannede og forfinede borgerskap gå i middagsselskap hos hverandre der en en av gjestene ved måltidets slutt vil reise seg og holde en tale der har takker den dritflinke vertinnen for den dritgode maten, det drithyggelige selskapet,og den dritkoselige kvelden.

Vi skal ikke utelukke at dette virkelig vil skje.

Keva

Keva
21.09.20 21:23
Homo_Erectus: De er dritglade, dritfornøyde, dritlykkelige fordi de har gjort det så dritbra og gått så dritgodt og løpt så dritfort. Nå skal de ut og ha det dritfestlig, dritmorsomt osv. Det er sagt, halvt i spøk og halvt i alvor, at i en ikke så veldig fjern fremtid vil det dannede og forfinede borgerskap gå i middagsselskap hos hverandre der en en av gjestene ved måltidets slutt vil reise seg og holde en tale der har takker den dritflinke vertinnen for den dritgode maten, det drithyggelige selskapet,og den dritkoselige kvelden. Vi skal ikke utelukke at dette virkelig vil skje.

Nei, det kan man ikke se bort fra! :D

Ellers trodde jeg at "sinnssykt" var enerådende karakteristikk blant ungdommen, men det er kanskje utkonkurrert av driten...?

Homo_Erectus

Homo_Erectus
21.09.20 22:25
Keva: Nei, det kan man ikke se bort fra! :D Ellers trodde jeg at "sinnssykt" var enerådende karakteristikk blant ungdommen, men det er kanskje utkonkurrert av driten...?

Som det er sagt her før, er alle språk i stadig utvikling.

At noe er sinnsykt dritbra skal på ingen måte utelukkes.

Grammofon

Grammofon
21.09.20 22:57

Vanvittig blir også sinnsykt mye brukt. Vanvittig var opprinnelig en diagnose som omfattet flere typer psykisk sykdom. I folketellinger på 1800-tallet ble vanvittig noen ganger ført opp som yrkestittel på personer med mentale utfordringer.

(Innlegget ble redigert 21.09.20 22:59)

return_of_drakkar

return_of_drakkar
27.09.20 12:43

ifølge naob.no sies det om styggpen:
https://naob.no/ordbok/styggpen

"stygg og pen på samme tid"

Ok, men det brukes også for å beskrive at noen er veldig pen eller at noe er veldig pent.

- hun er styggpen -
- huset er styggpent -
altså mener man at det er veldig pent.
Så må vi finne oss i slikt...

(Innlegget ble redigert 27.09.20 12:44)

fargerik

fargerik
29.09.20 13:05
return_of_drakkar: Ok, men det brukes også for å beskrive at noen er veldig pen eller at noe er veldig pent. - hun er styggpen -
- huset er styggpent -
altså mener man at det er veldig pent.
Så må vi finne oss i slikt...

I Fredrikstad sier vi at ting som er bedre enn bra er ille bra.

Ille er jo synonymt med noe fælt eller forferdelig, mens bra er bare bra.

Men når ting er ille bra, er det bedre enn best. Det er vel også innafor å si "forferdelig bra", antar jeg. Men det klinger i mitt øre ille feil.

(Innlegget ble redigert 29.09.20 13:08)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg