Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

O'Learys- uttale

NYTT TEMA
HiawathaGG

HiawathaGG
01.11.20 13:10

En av mine virkelig store fanesaker de siste årene er uttalen på navnet til restaurantkjeden O'Learys som finnes flere steder i landet. Jeg er omtrent 100% sikker på at "O'Learys" = "oh-leer-ee", men alle jeg noensinne har hørt si det her til lands sier "oh-larr-ee". Og vil da legge til at jeg har hørt dette bli sagt fra flere hold og ikke bare i min vennegjeng, så mitt inntrykk er hentet fra et bredt grunnlag av befolkningen. 

Jeg er egentlig ikke så interessert i å henge meg opp i slike ting, men akkurat i dette tilfellet har jeg blitt litt besatt. Og jeg retter heller aldri på andre, men har en litt passiv aggressiv taktikk hvor jeg velger å si det på min måte uansett. 

Så spørsmålet mitt til dere er; er jeg helt på jordet når det kommer til uttalen her? 

HLund

HLund
01.11.20 13:12
HiawathaGG: Så spørsmålet mitt til dere er; er jeg helt på jordet når det kommer til uttalen her?

Du er helt på jordet når det gjelder når det kommer til (men det er nærmere 99 % av den norske befolkningen, så det er ikke så farlig). Når det gjelder den spesifikke uttalen, så er jeg på ditt lag her.

HiawathaGG

HiawathaGG
01.11.20 13:19

"Når det kommer til" har jeg aldri skjønt, så der legger jeg meg paddeflat. 

Homo_Erectus

Homo_Erectus
01.11.20 13:41
HiawathaGG: En av mine virkelig store fanesaker de siste årene er uttalen på navnet til restaurantkjeden O'Learys som finnes flere steder i landet. Jeg er omtrent 100% sikker på at "O'Learys" = "oh-leer-ee", men alle jeg noensinne har hørt si det her til lands sier "oh-larr-ee". Og vil da legge til at jeg har hørt dette bli sagt fra flere hold og ikke bare i min vennegjeng, så mitt inntrykk er hentet fra et bredt grunnlag av befolkningen.  Jeg er egentlig ikke så interessert i å henge meg opp i slike ting, men akkurat i dette tilfellet har jeg blitt litt besatt. Og jeg retter heller aldri på andre, men har en litt passiv aggressiv taktikk hvor jeg velger å si det på min måte uansett.  Så spørsmålet mitt til dere er; er jeg helt på jordet når det kommer til uttalen her?

Den engelske uttalen av O'Leary kan du høre her. Det er omtrent slik O' Laoghaire uttales på irsk.

(Innlegget ble redigert 01.11.20 13:41)

Eivinder

Eivinder
03.11.20 20:43

Syns jevnt over det enkleste er å uttale ord på en "norsk" måte, så jeg sier "Olerys" med O og med L-uttale som i "le" og ikke engelsk som i eksempelet som ble vist i linken.

(Innlegget ble redigert 03.11.20 20:43)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg