Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Årets nyord

NYTT TEMA
FjodorDVD

FjodorDVD
19.12.20 10:20

Ble som kjent koronaen. Ja, i bestemt form. Språkrådet hadde gode alternativer, blant annet kohort. Min egentlige vinner, da dette ordet betyr mye for hver og en av oss i hele husstanden. Vi tilhører ett land, en by, en skole/arbeidsplass og en kohort. Jeg hadde aldri hørt ordet før og fort ble ordet dagligdags.

Å se gjennom listen over kandidater og tidligere års vinnere er som en kavalkade over det som var. Historien fortalt med bare ett ord.

Savner du noen kandidater på listen over årets nyord?

KapteinMark

KapteinMark
04.01.21 21:16
FjodorDVD: Språkrådet hadde gode alternativer, blant annet kohort. Min egentlige vinner,

Enig med du.

Det mest spesielle med ordet, er at den måten det nå brukes på strengt tatt ikke er korrekt bruk/forståelse av ordet.

Fra Wikipedia:

Kohort har flere betydninger:

Kohort var i Romerriket en militæravdeling som var del av en legion.

Kohort er i medisinsk forskning og samfunnsforskning en gruppe personer med bestemte felles egenskaper, ofte at de er i samme aldersklasse.

Kohortstudie er en undersøkelse hvor forskerne følger en kohort med personer over tid for å måle effekten av noe.

*

Kohort er nå plutselig det samme som en fast gruppe man er delt opp i/tilhører.

Ikke at det betyr så mye, men inntil nylig var jeg heller ikke klar over at jeg var en del av en kohort.

ruffem

ruffem
18.01.21 11:28

Jeg trodde det skulle være nyord, og kohort er et gammelt ord.

At en eller annen gir dette ordet et nytt innhold, gjør det vel ikke til et "nyord".

FjodorDVD

FjodorDVD
19.01.21 22:01
ruffem: Jeg trodde det skulle være nyord, og kohort er et gammelt ord. At en eller annen gir dette ordet et nytt innhold, gjør det vel ikke til et "nyord".

Det er riktig. Men de fleste hadde aldri hørt ordet og med nytt innhold  fikk ordet renessanse. Har du noen gode alternativ?

petterG

petterG
22.01.21 09:31
FjodorDVD: Savner du noen kandidater på listen over årets nyord?

Koronasveis - ingen over, ingen ved siden.

Everenga

Everenga
22.01.21 09:43
FjodorDVD: Det er riktig. Men de fleste hadde aldri hørt ordet og med nytt innhold  fikk ordet renessanse

Alle de som har lest Asterix i Keiserens Klær er godt kjent med begrepet kohort.

Var borte i begrepet på universitetet også, da i forskningsøyemed så selv om det er et litt spesielt ord har det da vært i bruk siden romerne. Det er sinnsykt irriterende at det brukes feil men det gjør det ikke til et nyord. 

Homo_Erectus

Homo_Erectus
22.01.21 09:54
KapteinMark: Det mest spesielle med ordet, er at den måten det nå brukes på strengt tatt ikke er korrekt bruk/forståelse av ordet. Fra Wikipedia: Kohort har flere betydninger: Kohort var i Romerriket en militæravdeling som var del av en legion. Kohort er i medisinsk forskning og samfunnsforskning en gruppe personer med bestemte felles egenskaper, ofte at de er i samme aldersklasse. Kohortstudie er en undersøkelse hvor forskerne følger en kohort med personer over tid for å måle effekten av noe. * Kohort er nå plutselig det samme som en fast gruppe man er delt opp i/tilhører. Ikke at det betyr så mye, men inntil nylig var jeg heller ikke klar over at jeg var en del av en kohort.
ruffem

ruffem
08.02.21 11:40
FjodorDVD: Det er riktig. Men de fleste hadde aldri hørt ordet og med nytt innhold fikk ordet renessanse. Har du noen gode alternativ?

Hva er galt med "gruppe"?  Er det for norsk, og dermed sidræva og ubrukelig,` -  for forståelig for "de fleste"?

(Innlegget ble redigert 08.02.21 11:43)

FjodorDVD

FjodorDVD
08.02.21 12:03
ruffem: Hva er galt med "gruppe"?  Er det for norsk, og dermed sidræva og ubrukelig,` -  for forståelig for "de fleste"?

Ikke noe galt med gruppe, så vidt jeg kan se. Styrken til kohort er bare at man forstår at denne gruppen er med formål smittebegrensning.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg