Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvor mange varianter av "dere" har vi?

NYTT TEMA
MagneR

MagneR
28.01.21 09:32

Jeg har fartet rundt i det ganske land, og det er mye interessant & spesielt å høre i de ulike dialektene. En ting jeg finner fascinerende er alle de ulike måtene å si "dere" på.

Hvor mange varianter av "dere" har vi? Vi må jo ha flest i verden?

Noen som vil bli med på å hjelpe meg med å finne hvor mange vi har?

Jeg kan jo begynne med de jeg husker i farten.

Dere, de, di dekk, dokk, dokker, dekk, dekkan

Jeg er på farten, så dette er bare en sped begynnelse.

Bare kom med flere varianter! Skulle ikke forundre meg om vi har over 20!

Keva

Keva
28.01.21 11:04

Dikkan (Hallingdal og deler av Valdres)

Homo_Erectus

Homo_Erectus
28.01.21 13:25
MagneR: Jeg har fartet rundt i det ganske land, og det er mye interessant & spesielt å høre i de ulike dialektene. En ting jeg finner fascinerende er alle de ulike måtene å si "dere" på. Hvor mange varianter av "dere" har vi? Vi må jo ha flest i verden? Noen som vil bli med på å hjelpe meg med å finne hvor mange vi har? Jeg kan jo begynne med de jeg husker i farten. Dere, de, di dekk, dokk, dokker, dekk, dekkan Jeg er på farten, så dette er bare en sped begynnelse. Bare kom med flere varianter! Skulle ikke forundre meg om vi har over 20!

Du kan lese om det her.

MagneR

MagneR
28.01.21 21:32

Vel, ja. Men  det blir nesten som å sette seg på skolebenken, da. Jeg antok folk gjerne ville fortelle om sin avart osv. slik at man etterhvert ville få oversikt over sånn ca. hvor mange varianter som fins. Men dette var ikke så interessant som trodde og håpet.

Tenk på svenskene for eksempel. De har vel bare "ni"? Det er litt rart å tenke på.

Mulig jeg er en sær nerd mtp språk, da.

Men, takk Keva. For "dikkan". Den var ny for meg. 

Langveg

Langveg
29.01.21 17:12

Det er då fint det finst andre ord enn dere. Dette vert for monotont: Liker dere dere der dere bor nå. eller  likte dere dere bedre der dere bodde før? Nynorsk er rein musikk i samanlikning: Likar de dykk der de bur no,  eller rlika de dykk betre der de budde før

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg