Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvilken grad av sykdom?

NYTT TEMA
ruffem

ruffem
10.02.21 12:30

Ifølge Medier24 avsluttet Matheson med å si:

Det jeg lurer på , er hvor sykt det er; vanlig forkjølelse  --  svartedauen?

(Innlegget ble redigert 10.02.21 12:31)

Homo_Erectus

Homo_Erectus
10.02.21 20:07
ruffem: Ifølge Medier24 avsluttet Matheson med å si: Det jeg lurer på , er hvor sykt det er; vanlig forkjølelse  --  svartedauen?

Her glemte du å skrive hva hva sa:

"– Vi må bare aldri glemme hvor ræva Israel er, det er sykt viktig at vi aldri glemmer det. Vi må aldri glemme hvor ræva Israel er."

Her er både ræva og sykt rent forsterkende ord som bare brukes for å betone, fremheve og forsterkte det som sies. Ordene er løsrevet fra sin virkelige betydning og betyr ikke lenger det de egentlig betyr.

Det samme, eller enda mer, med dette "sinnsykt" som brukes om hva som helst. "Helt sinnsykt. Sinnsykt bra. Sinnsykt deilig. Sinnsykt glad" osv.

"Drit" er blitt et positivt ladet ord som uttrykker noe veldig fint og godt. Dritfint, driflott, dritgod, dritlykkelig, dritbra osv.

Det er sagt halvt i spøk og halvt i alvor at dersom det fortsetter slik, vil vi snart oppleve middager i de beste og fineste miljøer der en av gjestene etter maten vil reise seg og holde en tale der han takker den dritflinke vertinnen for den dritgode maten, det dritfine selskapet og den drithyggelige kvelden.

"Ræva, sykt, sinnsykt, jævla, jævlig, drit, sabla, kjempe"ol.  betyr ett og det samme: de forsterker det som blir sagt uten at de selv har noen selvstendig mening.

Hva betyr egentlig ord?:

Før hadde jeg det jævlig bra, nå har jeg det bra jævlig.

ruffem

ruffem
16.02.21 16:58
Homo_Erectus: Hva betyr egentlig ord?:

Hvorfor brukes ikke f.eks. "avføringsgod", i stedet for "dritgod"?

Eller har ord virkelig en betydning ?

Det synes i hvertfall feministene som prøver å utrydde ordet "mann" i yrkesbetegnende sammenheng.

Ser fram til navneskifte for allmenning. allmen, mannskap og ikke å forglemme det lille "man"

Keva

Keva
17.02.21 12:48
ruffem: feministene som prøver å utrydde ordet "mann" i yrkesbetegnende sammenheng.

Mens noen av oss flirer litt(!) medfølende over stakkarslige menn som blir krenket og vonbrotne over at norske myndigheter (ikke nødvendigvis kvinner/feminister, nei...) ønsker kjønnsnøytrale yrkestitler i tråd med samfunnsutviklingen ellers.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg