Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fette reint

NYTT TEMA
sestav

sestav
13.02.21 10:23

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/fette-reint-ma-skifte-navn.-men-norge-er-full-av-rare-navn-som-grottebadet-og-fittsprettmyra-1.15363882

Jeg er ikke prippen, men det nokså uforståelig at daglig leder Eriksen benekter at ordet fette har sitt opphav i ordet for det kvinnelige kjønnsorgan. Det at veldig unge i dag hører dette som et forsterkende ord uten å være klare over at det kommer fra fitte endrer ikke på det.

PapaSmurf

PapaSmurf
13.02.21 10:30

Dette er et uttrykk som i nord betyr skikkelig reint. Ingen tenker på kvinnens underliv når de hører dette. Men det kommer selvsagt fra fitte.

Jeg heier på det navnet. 

(Innlegget ble redigert 13.02.21 10:31)

sestav

sestav
13.02.21 10:33
PapaSmurf: Ingen tenker på kvinnens underliv når de hører dette.

Som jeg sa, kanskje ingen under 12 år. Men alle over 30 gjør det...

sestav

sestav
13.02.21 10:36
PapaSmurf: Men det kommer selvsagt fra fitte.

Litt spesielt at du kommer med denne (korrekte) påstanden, og samtidig påstår at ingen tenker på kvinnens underliv når de hører det...

(Innlegget ble redigert 13.02.21 10:37)

Columbus_3

Columbus_3
13.02.21 10:39
sestav: Litt spesielt at du kommer med denne (korrekte) påstanden, og samtidig påstår at ingen tenker på det kvinnelige kjønnsorgan når de hører det...

Som innbygger i Finnmark må jeg si at jeg tenker like lite på kjønnsorganer når noen sier fette som når noen sier pikkolo.
Når det brukes i riktig betydning selvfølgelig.

sestav

sestav
13.02.21 10:45
Columbus_3: Som innbygger i Finnmark må jeg si at jeg tenker like lite på kjønnsorganer når noen sier fette som når noen sier pikkolo.

Dette vil selvsagt variere, men det er for meg oppsiktsvekkende når daglig leder i firmaet påstår at ordet fette ikke har noe med fitte å gjøre overhodet. Han var med i Nyhetsmorgen på NRK i dag

Justice 96

Justice 96
13.02.21 10:46

Har du hørt rogalendinger si ordet "fettet", som uttales "fette"? Ikke det? 

Ikke bli krenket den dagen du gjør det. 

sestav

sestav
13.02.21 10:51
Justice 96: Har du hørt rogalendinger si ordet "fettet", som uttales "fette"? Ikke det?

Ingen fare for å bli krenket av det. Det er jo bare fett i bestemt form. Gir ingen andre assosiajoner.

Dette er vanlig uttale over hele landet vil jeg tro, ikke bare i Ragaland. Ett av mange ord med stum t i slutten av ordet; huset, fjellet, treet....

(Innlegget ble redigert 13.02.21 10:55)

xpoolman

xpoolman
13.02.21 10:52
sestav: men det nokså uforståelig at daglig leder Eriksen benekter at ordet fette har sitt opphav i ordet for det kvinnelige kjønnsorgan.

Det kommer av fett og aldeles ikke fra det kvinnelige kjønnsorgan.

Sim i "det var ett fett hus" for eksempel.

PapaSmurf

PapaSmurf
13.02.21 10:54
sestav: Litt spesielt at du kommer med denne (korrekte) påstanden, og samtidig påstår at ingen tenker på kvinnens underliv når de hører det...

Tenker du på djevelen om noen roper faen når de slår seg?

(Innlegget ble redigert 13.02.21 10:55)

Justice 96

Justice 96
13.02.21 10:55

Jeg tenker at ordet blir skittent om den som hører det har skitne tanker. Ganske enkelt, egentlig. 

sestav

sestav
13.02.21 11:01
xpoolman: Det kommer av fett og aldeles ikke fra det kvinnelige kjønnsorgan

Her har vi ulike oppfatninger, og det er jo helt greit.

Sevens7ar

Sevens7ar
13.02.21 11:01

Jeg forstår ikke at det kan være Brønnøysundregistrenes oppgave å vurdere hva som er passende navn på bedrifter og ikke. Hvis folk mener "Fette Reint" er uakseptabelt på noe vis så lar de nok være å kjøpe tjenestene deres og bedriften vil ikke gå rundt. I motsatt fall betyr det jo at folk ikke reagerer nevneverdig, og da er det virkelig ikke noen myndigheters oppgave å bestemme at folk tar feil.

Om det skulle ha noen beroligende effekt på stakkarene i Brønnøysundregistrene så kan det informeres om at ordet "fette" trolig kommer fra norrønt "fita", som betyr fett, feit eller væske. Å benytte seg av væske i rengjøringen må være innafor.

sestav

sestav
13.02.21 11:10
Sevens7ar: Hvis folk mener "Fette Reint" er uakseptabelt på noe vis så lar de nok være å kjøpe tjenestene deres og bedriften vil ikke gå rundt. I motsatt fall betyr det jo at folk ikke reagerer nevneverdig, og da er det virkelig ikke noen myndigheters oppgave å bestemme at folk tar feil.

Dette tror jeg du har rett i. Men i følge forståsegpåerne i Helgemorgen i dag finnes det et regelverk som de som godkjenner firmanavn må forholde seg til. Og de har kommet til at dette navnet ikke er innafor. Basert på at fette har en klar assosiasjon til fitte.

sestav

sestav
13.02.21 11:13
Sevens7ar: så kan det informeres om at ordet "fette" trolig kommer fra norrønt "fita", som betyr fett, feit eller væske.

Forøvrig akkurat det samme som du finner hvis du søker på fitte i bokmålsordboka....

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg