Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bever kontra bevver

NYTT TEMA
Bravery

Bravery
09.02.03 13:10
En person jeg kjenner sier bevver til det tidligere nevnte dyret bever. Han har ingen særs uvanlig dialekt ellers, så jeg lurer på hvor denne dårlige vanen kan ha oppstått. Noen ideer?
mege

mege
12.02.03 01:21
Lyder ukjent for meg, men kansje kan det ha med at vedkommende har latt bever komme i samme kategori som buttikk og bannan?!

Kanskje feilaktig - hvis det går an å snakke om "riktig og feil" her da.
mege

mege
26.05.04 23:10
Ved nærmere ettertanke (og etter å ha studert 15 måneder etter jeg skreiv forrige innlegg) kan det vel kanskje ha å gjøre med at de fleste ord i germanske språk har trykket på 1. stavelse.
IACOCCA

IACOCCA
27.05.04 21:53
Det mest karakteristisk eksempel jeg husker i så måe er jo "maur" kontra "mævver".
For meg som har vokst opp med nynorsk høres jo "mævver" merkelig ut! men bla. Pål T. Jørgensen i TV2 bruker jo dette ordet!
mege

mege
27.05.04 22:35
Jeg fikk også med meg "mævver" av en av mine kamerater, og stussa litt over dette :)
Keva

Keva
28.05.04 12:47
Som gammel nordvestlending stusset jeg fælt da jeg i mine studiedager spurte en medstudent hva hun skulle gjøre i helgen, og fikk til svar: "Jeg skal jævvlan!"....

;-)

Keva :
Millan

Millan
31.05.04 22:08
Hva så med ordet sau? Her jeg er fra er det veldig mange som sier "søvv" i stedet for sau... Så tungvint med denna u'en på slutten a gitt!
Tashi

Tashi
02.06.04 11:08
Dialektene på Østlandet langs grensa til Sverige har ikke diftonger (au, ei osv).

Derfor 'mævver' for 'maur', 'sævv' / 'søvv' for 'sau', 'æv' for 'au', 'ben' for 'bein' osv...

Uttalen 'bevver' er uten tvil dialektisk. Jeg gjetter på at Braverys bekjent kommer fra ett eller annet sted sør eller øst på Østlandet?

IACOCCA

IACOCCA
04.07.04 08:43
Og "skau" er det jo de som uttaler "skævv" ifølge samma mønster .. .
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg