Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

ungene vs. barna

NYTT TEMA
kaiabaia

kaiabaia
04.04.03 20:36
jeg er ganske irritert på folk som omtaler barn som "ungene". spesielt når det er ungdom som omtaler barna på den måten.

barn heter barn - og ikke unger. barna heter barna. ikke ungene. vær så snill.

kaiabaia
gutt
zebraen

zebraen
04.04.03 21:45
Kvifor ikkje ungene? Barn er så gammaldags. "Ungar, nå er det middag" klinger betre enn "Barn, nå er det middag".

~The Soul Brotha'~

"I never apologize. I'm sorry, but that's just the way I am."
Kvark

Kvark
05.04.03 10:35
Dyr føder unger, mennesker føder barn.
Så enkelt er det.
~~~~
Kvark
~~~~
jellyfish

jellyfish
05.04.03 11:10
Dyr føder vel bl.a. kalver og valper. Når jeg kaller sønnen min for guttungen, er jeg så veldig fæl da?

"I'm so broke I can't afford to pay attention"
Ribba

Ribba
05.04.03 11:20
Barn heter barn og unger heter unger. Men man kan nå, iallefall ifølge den ordlisten jeg bruker, bruke begge om barn/unger.

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=unger&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j
Kvark

Kvark
06.04.03 00:27
Fæl er du nå ikke, men har aldri hørt noen si "menneskeunge". Det høres for meg litt makabert ut! "Guttunge" går likevel fint.
Sikkert forskjellig hvordan det høres ut fra person til person. Jeg foretrekker barn.

~~~~
Kvark
~~~~
K5superfan

K5superfan
06.04.03 18:12
"Barn" vs "unge(r)" er da samma sak, er det ikke? Blir vel omtrent som "child(ren)" vs "kid(s)", samme ord for samme... "ting". Men jeg tror "unger" retter seg mest mot de minste, mens "barn" kan brukes i alle aldre... jeg mener, en 70-åring kan kalle sin sønn på 50 år for "sitt barn" men det høre slitt rart ut med "ungen hans", eller?
Ginger1

Ginger1
06.04.03 22:24
Kvark skrev:
Dyr føder unger, mennesker føder barn."

Det der er det dummeste jeg hører!
jellyfish

jellyfish
06.04.03 22:26
Ginger1 skrev:
Det der er det dummeste jeg hører!

Enig med deg Ginger

"I'm so broke I can't afford to pay attention"
TRAI

TRAI
06.04.03 22:51
Hmmm... Vel, barnet og ungen er begge brukbare om avkom av et menneske da...
Ordet "barn" er i familie med "bære", om jeg husker rett, et barn er det som har blitt båret frem.
Ordet "ungen" betyr selvsagt noe slikt som "den unge".

Så vidt jeg kan se er begge ordene helt grei å bruke for unge mennesker, og det er vel opp til hver enkelt hvilket ord man foretrekker.

_________
T& #0961;AI
carolin

carolin
07.04.03 09:09
Synonymer beriker språket...men kanskje du har gått glipp av det
kaiabaia

kaiabaia
07.04.03 16:50
"unger" er nedverdigende. "barn" er ikke nedverdigende. simply.

kaiabaia
gutt
starfish

starfish
07.04.03 17:07
"unger er nedverdigende"......

Nå har jeg hørt det også-
Har en guttUNGE på fire år, en fin liten unge som jeg elsker over alt på jord.
For meg er ordet barn noe upersonlig, "de barna der borte", mens min sønn er "ungen" min...
TRAI

TRAI
07.04.03 18:28
> kaiabaia skrev:
> "unger" er nedverdigende. "barn" er ikke nedverdigende. simply.

Hvilke av disse ordene som er nedverdigende er vel avhengig av sammenhengen ordet har vært brukt i, dersom man er tilvendt at ordet "unge" brukes i slike sammenhenger, vil du nok føle at selve ordet er det også. Men det ligger hos deg, ikke som en iboende egenskap av ordet ...
Ordet "unger" er bare nedverdigende hvis å være ung er en uønsket egenskap...
Uansett er unge et mer riktig ord enn barn, siden å være båret og født er en egenskap alle menneskene har, og dermed er de alle barn i ordets rette forstand, men det er nå en annen sak...
_________
TρAI
kearmy

kearmy
07.04.03 18:30
Det kunne ikke falle meg inn å kalle en unge for et barn!
Spiralis

Spiralis
07.04.03 18:39
Er du snobbet heter ( het det i gamle dager på 50-60 tallet ) mine barn og naboens "(djevel)unger". Dette kommer vel mye an på hvor i landet man kommer fra og lokal dialekt. Kona kommer fra Hedmarken og har store problemer med "mamma og pappa". Hun mener det heter "mor og far".

" Mor og far er dannet sagt, mamma og pappa er tatersnakk! "

Smaken er som baken, delt !!
OrigoKing

OrigoKing
07.04.03 19:07
Unger er et generelt ord for dyrs avkom, mens barn er et spesifikt ord for menneskeunge, akkurat som kua føder kalver og hunden føder valper.

Ettersom det i så og si alle tilfeller er implisitt at det er menneskeunger det er snakk om når man snakker om unger, er "unger" og "barn" i praksis likeverdige ord. Det er nok ganske avhengig av hvor i landet man befinner seg, der jeg kommer fra foretrekker vi å si "unger". Men du ønsker kanskje at hele landet skal snakke østlandsdialekt?
ZZUPER

ZZUPER
12.04.03 20:58
hvis ikke vi kan kalle barn unger skulle vi kalle dem utviklede sædseler eller
Eponine

Eponine
20.06.04 02:34
Herregud.
Unger er slang for ordet barn. som kids er det samme for ordet children. Unge er et stygt ord for barn. Det er derfor det heter drittunger osv. Dyr føder unger. Kattunger, bjørnunger, ulveunger og så videre.
Jeg vet at i noen dialeker bruker de ordet unger, men det korrekte ordet er barn(a)
Catweasel

Catweasel
20.06.04 10:49
Ordet 'unger' er nok en del av de fleste dialekter, og ikke på noen måte nedverdigende.
Selv mange av våre aller største diktere og farfattere bruker jo odret unger, uten at det er ment å oppfattes slik. Anne Cath Vestly skriver jo om 'Mormor og de åtte ungene', og i Alf Prøysens forfatterskap (som vel er en av våre mest barnekjære) brukes vel nesten aldri ordet 'barn'. (Kjent er jo 'Det var en gang en far som het snekker Andersen, og han hadde mange unger slik som ...')

Vraslosken

Vraslosken
20.06.04 10:59
"Unge er et stygt ord for barn. Det er derfor det heter drittunger osv."

Gullunge? negativt?
grisulv

grisulv
20.06.04 11:06
Eponine skrev:
....det korrekte ordet er barn(a)..

For noe sprøyt.. Unger er ikke et ukorrekt eller negativt ord. For en del av oss utenfor Bærum er det ikke naturlig å si "barna".
mortenm

mortenm
20.06.04 18:00
Enig med grisulv. Dessuten uttales det i visse områder (der jeg bor) "ungær".
gulsnøv

gulsnøv
20.06.04 18:24
Barn er barn og ikkje ungar akkurat like mykje som jeg er jeg og ikkje eg (eller i, æ, ej, je..........)
For meg vert det heilt feil å seie barn. Eg vil også irritere meg om folk med same dialekt som meg seier barn (trur ikkje det er nokon). Om det er omvendt der du kjem frå kan godt være, men her er det iallefall feil å seie barn.

Ein ting som derimot er feil er dei som gir bort kattar i avisa,
"en gutt og to jenter" Dyr er hannar og hoer, ikkje gutar og jenter.
Valde

Valde
21.06.04 09:50
Jeg har lært norsk i voksen alder og reagerte på bruken av ordet unger. Dette fordi på dansk, mitt morsmål, så er unger et nedsettende ord i forhold til barn (børn). Jeg vegret meg derfor i det lengste med å bruke ordet unger, men merker at det sniker seg inn uansett. Jeg har lenge gått ut fra at det bare var jeg som var sær (les: Dansk) som regnet unger som nedsettende. Jeg er derfor overrasket over å se at andre deler oppfattelsen.

Kan for øvrig nevne at jeg også har slitt med ordet kjærring som jeg oppfatter som meget nedsettende. Da jeg påpekte det overfor en venninde, fortalte hun at på hennes dialekt var det en vanlig betegnelse for kvinne.

Det er jammen ikke enkelt å lære seg norsk. Det som oppfattes som naturlig for noen er nedsettende for andre....
phb

phb
21.06.04 10:48
Barn? Unger? Synes begge deler høres snobbete ut, så jeg sier yngel.
VESTMAN

VESTMAN
21.06.04 11:45
Barn ……… Unger……… jeg finner begge ordene meningsløse, man burde heller kalt dem for UTGIFTSPOSTEN(E)
LQ77

LQ77
21.06.04 12:28
Spiralis skrev:
Er du snobbet heter ( het det i gamle dager på 50-60 tallet ) mine barn og naboens "(djevel)unger". Dette kommer vel mye an på hvor i landet man kommer fra og lokal dialekt. Kona kommer fra Hedmarken og har store problemer med "mamma og pappa". Hun mener det heter "mor og far".

---

Tiltredes. Er sjøl fra Hedmark og kan ikke en gang _si_ "barn", det låter bare feil i mine ører. Hos oss heter det rett og slett "unger" uten at det regnes som noe styggere enn "barn". Har også problemer med "mamma og pappa", så det er klart det har mye med dialekt å gjøre. Forøvrig må jeg også si at "kjerring" overhodet ikke er ment som noe stygt herover, det betyr som regel bare kone/dame. Men av og til når vi sier "kjærring" er det ment som noe styggere, dette er forøvrig et unntak og benyttes gjerne med et skjellsord foran ("fordømte kjærring").
KDub

KDub
25.06.04 00:43
Jeg sier unger.. Driter vel i om du ikke liker det..

Throw ya dubs up!
~KDub aka xxKwJxx (3370 innlegg)~
Coilover

Coilover
25.06.04 14:33
"Unger" er en bra måte å omgås "barna/barnene" problematikken.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg