Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvilken dialekt er lettest å forstå?

NYTT TEMA
mancunian

mancunian
15.10.03 21:03
Sunnmørsdialekt har i alle fall vært sagt å være i denne kategorien, NSB prøvde vel en billettautomat som snakket sunnmørsk? Pussig nok synes folk å forstå meg bare jeg sakker bitte litt av på tempoet (snakker sunnmørsk).

Jeg lurer på hva andre mener, har det vært noen forskning?
Sunnmørsk har vel vært sagt å være veldig lett å forstå, men jeg mener å huske at det var en annen som nylig ble mer "anerkjent"?
Radio1111

Radio1111
15.10.03 22:06
Oslo dialekten er lettest og forstå. Dette gjelder blant Svenske og Dansker i Norge. Mine Svenske kolleger skjønner ikke bæret når Bygglederen fra sunnmøre kommer og forklarer hva dem skal gjøre.
mancunian

mancunian
15.10.03 22:22
Ja, østlandsdialekten er grei, men ellers da?
Ceur

Ceur
15.10.03 22:23
Sørlendinger! Særlig de som prater i mitt tempo. Alle forstår meg.
mancunian

mancunian
15.10.03 22:34
Bløde konsonanter...
Ceur

Ceur
15.10.03 22:36
Blaude.
mancunian

mancunian
15.10.03 22:37
Beklager.
Ginger1

Ginger1
15.10.03 22:41
Radio1111 skrev:
Oslo dialekten er lettest og forstå. Dette gjelder blant Svenske og Dansker i Norge. "

Det er ikke sant. Danskene forstår sørlandsk bedre.
mege

mege
15.10.03 22:54
Det hele er vel snakk om tilvenning.

Dialekten i Jämtland og Härjedalen f.eks., ligger nært trøndersk, så man kan ikke si at det er noe som er lettere enn noe annet.

For det nemlig ikke slik at det er bare de som snakker nærmest skriftspråket som kan sies å snakke norsk, svensk eller dansk, det gjelder også ymse dialekter i alle land.
Radio1111

Radio1111
16.10.03 21:20
Ginger1 skrev:

Det er ikke sant. Danskene forstår sørlandsk bedre.

---------

Dette er fordi sørlendinger er Dansker. Ikke spesielt vanskelig å forstå sitt eget språk.

Har du betalt telefon regningen nå siden du skriver på kvelden og istedenfor på jobben som er vanlig!
--------------

Månen er en ost, en ost
Keva

Keva
17.10.03 00:06
Ginger1 skrev:
Danskene forstår sørlandsk bedre.
____________________________-

Det gjør de faktisk IKKE. Da jeg bodde på Sørlandet, reiste jeg ofte til Danmark på kurs o.l. (billigere enn i Norge), og da kom vi ofte i den absurde situasjon at sørlendingene måtte hjelpe meg med å forstå danskene, mens jeg måtte forklare danskene hva sørlendingene (Kristiansandsdialekt) sa - de skjønte ingenting av det. (Jeg har bodd mange steder og snakker i slike sammenhenger et relativt standardisert bokmål).

Kevas
Ginger1

Ginger1
17.10.03 10:50
Radio1111 skrev:
Har du betalt telefon regningen nå siden du skriver på kvelden og istedenfor på jobben som er vanlig!"

:o)
Jeg var på jobb i går kveld også...
Silentbob

Silentbob
17.10.03 18:07
Keva skrev:
Ginger1 skrev:
Danskene forstår sørlandsk bedre.
____________________________-

Det gjør de faktisk IKKE.
---

Det er sant. En del ganger jeg har vært i Danmark, har jeg noen ganger måttet ta engelsk til hjelp, fordi danskene ikke skjønner hva jeg sier. Hvis jeg dropper dialekten og snakker "bokmål", forstår kanskje litt, men engelsken må ofte inn til hjelp.
Flerkontox

Flerkontox
21.10.03 18:25
"Oslo-dialekten", hva er det for noe? Det er jo ingen i Oslo som prater likt... Mange på Østlandet som også prater uforståelig. Jeg vet ikke hva som er enklest å forstå, men vanskeligst er i alle fall dialekten i Lom/Skjåk-området.
Politeia

Politeia
30.12.03 00:24
Bergensk er i likhet med gresk og tysk de ordlydslærene (om jeg kan kalle dem det) som er de mest kraftfulle og uttrykksfulle,- og derfor de letteste å forstå.

Men dette er min mening, og ikke hele verdens!
ArnGothia

ArnGothia
30.12.03 13:11
Radio1111 skrev:
Dette er fordi sørlendinger er Dansker. Ikke spesielt vanskelig å forstå sitt eget språk.
--------------
Det er ikke sant. Det er østlendinger som er nord-dansker. Lær histore bedre! Sørlendinger spiser for mye lykkepiller og blir dermed litt slappe i uttalen samtidig som de dermed kan minne om dansker (jfr statestikk over pilleforbruk for landsdelene).
Vebjørn

Vebjørn
30.12.03 14:36
Dei fleste dialektane er relativt enkle å forstå. Får gjerne litt problem om nokon snakkar breidt gudbransdalsmål eller setesdaldialekt, men ellers går det meste bra.

Nokon her seier at svenskar/danskar forstår "Oslo-dialekt" best.
Det skjønner eg ikkje heilt koss dei kan påstå. Eg er i Sverige kvar sommar, og har sjelden eller aldri problem med kommunikasjon med svensker. Danskene er verre, dei veit eg ikkje kva forstår best, for eg har mykje oftare problemer med å forstå dei sjølv :), og eg er sjelden i Danmark.
Har høyrt nokon seia at dansker høyrer ut som om dei har ein potet i halsen, og det stemmer jo.
mooonica

mooonica
31.12.03 12:48
Har en jobb der jeg er borti de fleste dialekter, og måten man snakker på i Haugesund er helt uforståelig for meg! Jeg sier ikke dermed at den er stygg, men den er forferdelig vanskelig å forstå....

Selv prater jeg et "språk" de fleste østlendinger- ihvertfall later som om- de ikke forstår.. Er fra byen midt i Norge, skjønner dere ja! Nei ikke Trondheim. Sjekk en gang til.

Alle dialekter er egentlig flotte.

Selv liker jeg trøndersk.......

Tell me b'out it!
clemence

clemence
01.01.04 14:52
"Dette er fordi sørlendinger er Dansker. Ikke spesielt vanskelig å forstå sitt eget språk."

Dust.

Clemence
carrib

carrib
02.01.04 01:42
Den dialekta som er lettest å forstå er den man har vokst opp med.
Såklart :-p

Jeg sliter forøvrig skikkelig med bredt Vossamål

Carrib
bodom

bodom
02.01.04 17:35
Ikke så vanskelig....!

STAVANGER har verdens deiligste dialekt...(selvom den ikke alltid er så lett og forstå)

Men dere hva i hællvete skal vi med nynorsk???
Kan vi demonstrere mot det?? plizz...
Det er så jævlig stygt!!!
Hadde vært mye, mye fetere og lært seg den dialekta man ville!!!=)
fråskji

fråskji
10.01.04 17:39
bodom:
Korleis trur du det hadde vorte om ALLE skreiv nett slik dei ynskte? Skulle vi vi gjere som deg å skrive "plizz" og "hællvete"? Eg trur rett og slett det hadde vorte forvirrande. Dessutan er det mange ordlydar i dei norske dialektane som ikkje finst i det norske alfabetet, men kanskje alle skulle ta i bruk lydskrift??
Alle kan allereie ei dialekt, nemleg den dei sjølv brukar. So vidt eg veit, og eg er ingen språkkjennar, so er ikkje stavangerdialekta den som er lengst vekk frå nynorsk heller.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg