Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Latterlege bokmålsord

NYTT TEMA
BeorgeGush

BeorgeGush
02.12.03 10:33
Bespisning, bevertning...
(Per) spillemann - (både spelmann og spelemann er forbode på bokmål.)
Kuer...
Maxi

Maxi
02.12.03 10:34

Hva som er latterlig med dette da?

BeorgeGush

BeorgeGush
02.12.03 10:35
Maxi skrev:

Hva som er latterlig med dette da?

Det høyrest berre dumt ut...
BeorgeGush

BeorgeGush
02.12.03 10:40

Ein gong eg hadde med meg ein mann frå Oslo, møtte me på nokre kyr. Han vart livredd og skreik ut: "Fy fa*n! Jeg digger ikke de der kuene, ass!" Det høyres jo ikkje akkurat intelligent ut...

Maxi

Maxi
02.12.03 10:45

Hvis en bergenser hadde sagt "Se, der e en flokk med kuar", hadde det hørtes mer eller mindre intelligent ut enn denne østlendingen? Er det selveste dialekten fra Oslo du ikke liker eller bokmål generelt?

BeorgeGush

BeorgeGush
02.12.03 11:06
Maxi skrev:

Hvis en bergenser hadde sagt "Se, der e en flokk med kuar", hadde det hørtes mer eller mindre intelligent ut enn denne østlendingen? Er det selveste dialekten fra Oslo du ikke liker eller bokmål generelt?

Eg kan informera deg om at det heiter KYR på nynorsk. Ei ku, fleire kyr!
BeorgeGush

BeorgeGush
02.12.03 11:10
Er det vanleg å seie "kuar" i Bergen?
Maxi

Maxi
02.12.03 11:13
BeorgeGush skrev:
Er det vanleg å seie "kuar" i Bergen?

>>> En ku, mange kuar, alle kuene. Noen sier vel kanskje kyr, selv om de ikke snakker nynorsk. En bergenser snakker ikke nynorsk, og når jeg tenker meg om snakker vi vel ikke bokmål heller.
BeorgeGush

BeorgeGush
02.12.03 11:26
Maxi skrev:
>>> En ku, mange kuar, alle kuene. Noen sier vel kanskje kyr, selv om de ikke snakker nynorsk. En bergenser snakker ikke nynorsk, og når jeg tenker meg om snakker vi vel ikke bokmål heller.
________

Bergensere "é nåkke for seg sjøl".... Er det ikkje dét det heiter? Bergen er vel prega av å lenge ha vore ein eigen stat i staten.

NiGoZeroIchi

NiGoZeroIchi
02.12.03 11:41
BeorgeGush skrev:
"Kuer..."

Jeg er enig i at 'kuer' høres litt dumt ut, men det er fullt lov å bruke ordet 'kyr' på bokmål også...
Litotes

Litotes
02.12.03 11:43
Jeg forstår jo hva du prøver å oppnå med dette, men det ser ikke ut for meg som du har funnet frem til den sterkeste ammunisjonen.
BeorgeGush

BeorgeGush
02.12.03 12:51
Litotes skrev:
Jeg forstår jo hva du prøver å oppnå med dette, men det ser ikke ut for meg som du har funnet frem til den sterkeste ammunisjonen.
_________

Det er ingen grunn til å skyta spurv med kanon!
jefe

jefe
02.12.03 13:08
"BeorgeGush skrev:
Det er ingen grunn til å skyta spurv med kanon!"

Men det finnes jo en mellomting mellom kanon og kruttlapp-pistol.

Jeg sier ikke at den andre tråden er noe bedre, snarere tvert imot. Dog syntes jeg "tangentfjøl" var et fortreffelig ord for å oversette "keyboard". Har nå inkludert det i mitt vokabular sammen med fetteren "tastefjøl".

Det var en avsporing.

Jeg syntes i det hele tatt å sammenligne nynorsk/bokmål med diverse dialekter er en smule absurd. Det er jo de færreste som snakker slik de skriver, noe som gjelder for begge målførene (lanserer indre Telemark og Bærum som eksempler).
fråskji

fråskji
02.12.03 19:11
skal ein fyrst bøye ordet "ku" utan å bruke ordet "kyr" so gjer det slik:
ei/en ku, kua/kuen, kuer, kuene, men ikkje kuane..
(evt. ei ku, kua, kyr, kyrne.)
Coolcool

Coolcool
15.12.03 22:24
"Latterlege bokmålsord"

Svar:Noe så barnslig å kritisere bokmål .
hvis et av de norske språkene skal forsvinne blir det uten tvil nynorsk! Muwhahahhahah! Bokmål er mer vanlig!
Det er helt idiotisk å si at "kuer" er ... idiotisk!
petterG

petterG
15.12.03 23:25
Hehe, hinner meg om en som var på besøk her(et stykke nord for Sinsenkrysset). Han hadde nok aldri vært ut av Oslo før, det nærmeste han hadde vært ei ku var nok en melkekartong...

Uansett, vi var på vei hjem fra et nachspiel, og han kom litt etter, så han skulle ta en snarvei over et jorde. Der lå det noen KYR og sov, og i det han passerte løftet en av dem på hodet og så på han. Fyren satte i et skrik, flere kyr våknet og et par stykker reiste seg opp. Da ble han helt hysterisk, og sprang for livet til han nådde oss igjen(selvsagt etter å ha vært på magen over et elektrisk gjerde).

"Fy faen, så dere den schvære oksen", peste han, og fikk til svar: "Slapp av det var bare noen kyr!". Hvorpå fyren svarte: " Ja da måtte det ihvertfall være ei kampku!".

Nødvendig å si at opptil flere av oss lå på veien og holdt på å le oss i hjel?

Gnalen

Gnalen
15.12.03 23:55
Coolcool skreiv:
> hvis et av de norske språkene skal forsvinne blir det uten tvil
> nynorsk! Muwhahahhahah! Bokmål er mer vanlig!

Kor mange bokmålsfolk er det som verkeleg bryr seg om språket sitt? Den jamne bokmålingen er ein likesælt og viljelaust stykke drivgods som flyt med straumen utan omsut for sitt eige språk. Om tjue år er det vel berre engelsk og nynorsk att her i landet, tenkjer eg...

:-)
heggland0

heggland0
16.12.03 00:04
BeorgeGush skrev: "Fy fa*n! Jeg digger ikke de der kuene, ass!" Det høyres jo ikkje akkurat intelligent ut...

Enig. "Kuene" var omtrent det eneste ordet som hørtes noenlunde intelligent ut.
BeorgeGush

BeorgeGush
16.12.03 04:41
heggland0 skrev:
"Kuene" var omtrent det eneste ordet som hørtes noenlunde intelligent ut.
______

Nei, "kuene" står i stil med resten.

SamBell

SamBell
16.12.03 11:35
Maxi skrev:
En bergenser snakker ikke nynorsk, og når jeg tenker meg om snakker vi vel ikke bokmål heller.
------------------------------------------

Det er ingen i dette landet som snakker bokmål eller nynorsk, om en ser bort fra NRK-ansatte som ikke får lov til å snakke dialekt.
Vi snakker dialekt og/eller sosiolekt og skriver bokmål eller nynorsk.

Sam
mooonica

mooonica
16.12.03 12:42
Hvis jeg som er en ekte vefsning ser ei ku, sier jeg:

åååå, sjå deijn kuæ!

eller hvis flere kyr:

ååå, kor mange kuår!

Ja bærre flir dåkker....

Vær stolt av den dialekten du har! (Men kan ikke skrive med den for det er nok ingen som skjønner meg da....Men når jeg snakker- ja da skulle dere ha hørt..)
Chrizz

Chrizz
17.12.03 10:07
BeorgeGush skrev:
"Fy fa*n! Jeg digger ikke de der kuene, ass!" Det høyres jo ikkje akkurat intelligent ut...

På samme måte som vi som bor i Oslo og omegn synes de fleste dialekter (selv prater jeg ikke dialekt, jeg prater norsk) høres uintelligent ut. Noen unntak finnes.
Selv synes jeg ikke "Sørlandsk" og Bergensk høres uintelligent ut, bare rart.

Man skal ikke lenger bort enn til Fredrikstad og rundt der før intelligensnivået tilsynelatende har falt gjennom gulvet.
Nå vet jeg (heldigvis) ikke hvor i landet alle dumme dialekter kommer fra, men jo mer knotete og uforståelig språket høres ut jo dummere er det.
Eksempel: Gunnar fra Robinsonekspedisjonen.

Ja til atomvåpen og flere morsomme barn.
(Pølseboden er stengt)
 PoseFant

PoseFant
17.12.03 10:09
Det mest latterlige jeg hører er nynorske folk som sier norsk og ikke noregsk.

---

/PF
Gnalen

Gnalen
17.12.03 12:38
Det mest latterlege eg veit om er bokmålsfolk som ikkje veit at nynorsk og bokmål berre er *skriftspråk*. Det er ingen som snakkar nynorsk, bortsett frå i NRK på 60-talet ... og så Per Ståle Lønning, då.
Bolverkr

Bolverkr
17.12.03 16:11
"Grøt" er eit utruleg kvalmt bokmålsord.
Sjurik

Sjurik
17.12.03 16:35
Chrizz skrev: - Jeg prater ikke dialekt, jeg prater norsk

---------

Moroklumpen!

"Kuer" høres for øvrig helt grusomt ut. Hadde det vært opp til meg, ville denne formen vært avskaffet. Typisk eksempel på "forenkling" av språket. Vi er da såpass oppegående at vi klarer en og annen uregelrett bøyingingsform, eller hur?
Coolcool

Coolcool
17.12.03 16:59
Utrolig barnslig å klage på bokmål, bare fordi du liker nynorsk så godt!
Ikke det at jeg skjønner hvorfor, he,he,he.
Bokmål er brukt av de fleste, og bokmål kommer ikke til å forsvinne. Hvis noe kommer til å forsvinne tror jeg det blir nynorsk! Nynorsk er like "latterlig" for oss som snakker bokmål (eller norsk som det bør hete!) som bokmål,er for dere som snakker nynorsk. Det er jo helt barnslig å lage en tråd der du klager på bokmåls-ord! Hold kjeft, isteden!

Bokmål er best og brukt av flest!

Og til dere som sier at "bokmål kommer til å forsvinne": Nynorsk kommer til å forsvinne lenge før bokmål!
racist

racist
17.12.03 17:06

Det heter vel ''låtteleg'' på nynorsk, vel.

I mot oss statens lover bøyes,
av skatter blir vi tynget ned.
Og fri for plikt den rike føyes,
mens ringhets rett ei kjenner sted.
Lenge nok har vi ligget i støvet;
vi stiller likhets krav mot rov.
Mot alle retten skal bli øvet,
slik vil vi ha vårt samfunns lov.
Så samles vi på valen,
seiren vet vi at vi får
og Internasjonalen
skal få sin folkevår!

Gnalen

Gnalen
17.12.03 17:07
Coolcool skreiv:
> Utrolig barnslig å klage på bokmål, bare fordi du liker nynorsk så godt!

Nei, no er det jammen på tide at me får mobba litt, me òg. I lengda vert det for kjedeleg å berre kjempa *for* vårt eige språk, og la bokmålsfolket bruka alle dei skitne triksa.

"Bestemmelse" er eit sånt ekkelt sidemålsord. Fysj!
MrRobbys

MrRobbys
17.12.03 17:50
BeorgeGush skrev:Eg kan informera deg om at det heiter KYR på nynorsk. Ei ku, fleire kyr!

Eg sier kyr :)

Eg seier "ei kyr" og "fleire kyr"

Ikkje ei ku og fleire kyr

Samtid kan eg seia kyri eller ky

Regnar med at du sier kjyr når du seier oret kyr

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg