Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ich bin ein Hamburger!

NYTT TEMA
BeorgeGush
BeorgeGushInnlegg: 4393
13.12.03 18:27
Ein person som kjem frå Berlin kan velje mellom å seie: "Ich bin ein Berliner" og "Ich komme aus Berlin".

Er det på samme måte for ein person som kjem frå Hamburg? Eller har vedkommande då kun eitt val?

racist
racistInnlegg: 1055
13.12.03 21:54

Det riktige er visstnok ''Ich bin Berliner''. (Kennedy sa det altså feil.)

''Ich bin ein Berliner'' betyr ''Jeg er ei kake'' eller noe sånt.

I mot oss statens lover bøyes,
av skatter blir vi tynget ned.
Og fri for plikt den rike føyes,
mens ringhets rett ei kjenner sted.
Lenge nok har vi ligget i støvet;
vi stiller likhets krav mot rov.
Mot alle retten skal bli øvet,
slik vil vi ha vårt samfunns lov.
Så samles vi på valen,
seiren vet vi at vi får
og Internasjonalen
skal få sin folkevår!

HYYPIAA
HYYPIAAInnlegg: 226
13.12.03 22:49
Det er utvilsomt mer riktig å si "Ich bin Berliner" enn "Ich bin ein Berliner". På samme måte er det mer riktig å si "ich bin Lehrer" enn "Ich bin ein Lehrer". Men mange mener at det ville høres rart ut hvis Kennedy sa "Ich bin Berliner", fordi dette betyr at han er fra Berlin, noe han ikke er. Kennedy ville jo ikke uttrykke at han kom fra Berlin, men at han følte en tilknytning til Berlinere. Utfra sammenhengen skjønner en jo at Kennedy ikke sa at han er en pannekake.

I Hamburg sier en "Ich bin Hamburger", ingen vil vel finne på å si "Ich bin ein Hamburger".
BeorgeGush
13.12.03 23:40
Nei, det er ei myte at han sa det feil.
Sjekk denne: http://german.about.com/library/blgermyth06.htm
BeorgeGush
13.12.03 23:51
HYYPIAA skrev:
Det er utvilsomt mer riktig å si "Ich bin Berliner" enn "Ich bin ein Berliner". På samme måte er det mer riktig å si "ich bin Lehrer" enn "Ich bin ein Lehrer". Men mange mener at det ville høres rart ut hvis Kennedy sa "Ich bin Berliner", fordi dette betyr at han er fra Berlin, noe han ikke er. Kennedy ville jo ikke uttrykke at han kom fra Berlin, men at han følte en tilknytning til Berlinere. Utfra sammenhengen skjønner en jo at Kennedy ikke sa at han er en pannekake.

I Hamburg sier en "Ich bin Hamburger", ingen vil vel finne på å si "Ich bin ein Hamburger".

Utdrag frå http://www.serve.com/shea/germusa/jfkberl.htm :
>>>"Ich liebe die See. Ich bin eine Hamburgerin." (the "eine" providing emphasis: "After all, I'm from Hamburg.")
HYYPIAA
HYYPIAAInnlegg: 226
14.12.03 00:09
Er ingen ekspert på dette felt, bare så det er sagt. Men jeg tror de færreste vil si "Ich bin ein Hamburger", da dette betyr to ting. Mange vil nok trekke på smilebåndet av det utsagnet.Mindre problematisk hvis ei jente vil uttrykke at hun kommer fra Hamburg. Da må en jo si Hamburgerin.
Det er selvsagt ikke feil å si f.eks "Ich bin ein Berliner". Så rigide er vel ikke disse tyske språkreglene.
Fjøsbonden
FjøsbondenInnlegg: 31228
25.04.19 00:56
racist: Det riktige er visstnok ''Ich bin Berliner''. (Kennedy sa det altså feil.)''Ich bin ein Berliner'' betyr ''Jeg er ei kake'' eller noe sånt.

Det Kennedy sa var jo : " Ich bin ein Berlinerbolle".

Ordet "bolle" er senere redigert og manipulert bort fra talen.

Men jeg var der den gang, og hørte det. Tror jeg.

(Innlegget ble redigert 25.04.19 00:58)

Keva
KevaInnlegg: 22247
25.04.19 23:55
Fjøsbonden: Tror jeg.

Kanskje du også tror du får svar fra noen som sist skrev innlegg for over 15 år siden...?

Fjøsbonden
FjøsbondenInnlegg: 31228
25.04.19 23:59
Keva: Kanskje du også tror du får svar fra noen som sist skrev innlegg for over 15 år siden...?

Kennedy og hans berømmelige tale er udødelig. 15 år fra eller til spiller ingen rolle. Noen av dine åndsfrender siterer vel fortsatt Marx, om jeg ikke tar alt for feil. Noen siterer i hvert fall fortsatt pro feten.

(Innlegget ble redigert 26.04.19 00:00)

cochisedied
cochisediedInnlegg: 11081
26.04.19 08:56
Keva: Kanskje du også tror du får svar fra noen som sist skrev innlegg for over 15 år siden.

Fjøsbonden tror at han slåss i Vietnam-krigen der han fikk 7 "kills" godskrevet på sin CV!  Han tror også at USA vant nevnte krig, og dermed forhindret at Vietnam ble kommunistisk.   

Tro kan som kjent flytte fjell - så...

Cochise- 

(Innlegget ble redigert 26.04.19 08:57)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg