Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Norske ord og uttrykk!

NYTT TEMA
tulla16

tulla16
02.01.04 20:13
Som den språkglade personen jeg er holder jeg på å lage ordbok med norske ord og uttrykk (samt filmsitater - snurp igjen smella, du maser som et lokmotiv!) som sludder og pølsevev, som plommen i egget, splitte mine bramseil o.s.v. jeg er faktisk oppe i hele 10 sider nå :) Noen som har forslag til ord jeg kan ha med??På forhånd takk :)
gdarius

gdarius
02.01.04 20:18
Det "Lasse og Geir"-sitatet er vel "Kan'ke du snurpe igjen smella di da? Du maser som et lokomotiv!", og jeg tror det er copyright-belagt. Ihvertfall måtte LilleLørdag/Åpen Post betale en viss pengesum for hver gang de sa dette, hvis de ikke tullet da...
Uansett høres det ut som det blir en morsom bok. Når kan man forvente å se den i bokhandelen? ;)

filleriste
03.01.04 21:29
Jeg liker uttrykket "å svelge en kamel".

Noen som vet hvor dette uttrykket stammer fra?
heggland0

heggland0
03.01.04 22:50
Matteus 23: 23-24?
tulla16

tulla16
04.01.04 00:35
vet noen forresten hva suma sumarum betyr? Har kanskje noe med sum å gjøre? ikke vet jeg :) Ordboka mi blir veldig fin forresten... Når det gjelder om den kommer i bokhandelen er det noe usikkert ennå, men mine gode venner skal i hvert fall få et eksemplar :)
Catweasel

Catweasel
04.01.04 14:13
Suma Sumarium = Sum av sumarium = Alt i alt

Alt i alt betyr dette at ......
Sum av sumarium for dette er at .....

KenyK

KenyK
04.01.04 14:35
23 Ve dere, skriftlærde og fariseere! Dere hyklere! Dere gir tiende av mynte og anis og karve, men bryr dere ikke om det som veier mer i loven: rettferdighet, barmhjertighet og troskap. Dette skulle gjøres, og det andre ikke forsømmes. 24 Blinde veiledere, som avsiler myggen, men sluker kamelen!
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg