Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Poenget med ironi?

NYTT TEMA
Jølla

Jølla
04.01.04 14:52
Det er så irriterende at alle nå liksom skal bruke ironi hele tiden. Virker omtrent som de som bruker ironi skal late som de er dumme, mens de egentlig er kloke, og det er ikke alltid så lett å skjønne hva de egentlig mener! Er det ikke mye bedre bare å skrive det en mener, så slipper man at folk misforstår hva du egentlig mener. Er det noen poeng å komme med en mening om noe når folk ikke skjønner hva du mener?

mvh Jølla
undrende
Anubis

Anubis
04.01.04 14:58
Det er så irriterende at alle nå liksom (atte) skal bruke sannhet hele tiden. Virker omtrent som (om) de som bruker sannhet skal late som (om) de er dumme, mens de egentlig er kloke, og det er ikke alltid så lett å skjøne hva de egentlig mener! Er det ikke mye bedre å bare skrive det en (ikke) mener, så slipper man at folk forstår hva du egentlig mener (?) (?!?). Er det noe poeng (i) å komme med en mening med noe når folk ikke skjønner hva du mener?

Tja.
sapere

sapere
05.01.04 15:55
Ironi:

1 - Man kan piske noen verbalt med ironi, og vedkommende sitter igjen med tvil - fikk jeg pisk eller ros..

2 - Man kan sikte inn humor, slik at bare deler av forsamlingen tar poenget. Dette krever kjentmannskap.

3 - Man kan gjemme poenget ditt bak ironi, slik at den rammede ikke er sikker på om han bør ta igjen. Veldig gøy.

4 - Man kan bruke ironi om en generelt er en usikker person. Ved riktig bruk, fordeler man tyngden av uttalelsen slik at man safer utfallet av returen. (Dette vet jeg mindre om).

Du kommer sikkert på flere bruksområder du og, om du bare får gått gjennom alle gangene du har vært i tvil om hva folk egentlig mente med det de sa til deg..

Omvendt ironi:

Når en kommer i skade for å tråkke i dresssingen, kan man påberope seg ironi ved å si at det selvfølgelig ikke var SLIK man mente det man sa.

hilsen sapere
Vebjørn

Vebjørn
05.01.04 19:00
Ja, ironi er kjempedumt!!!!!!!!!
snowglobe

snowglobe
07.01.04 18:21
Det er også to n'er i "skjønner". Liksom.
tulla16

tulla16
07.01.04 22:22
Det handler bare om hvordan man bruker det.... enkelte er bare teite når de er ironiske, men sant å si kan ironi være svinaktig sjovt om det gjøres på den rette måten.... Og så er det jo av og til litt gøy å le av de som aldri forstår helt opplagt ironi. Jeg var for eksempel veldig ironisk med en pakistansk fyr jeg kjenner, og jeg skrøyt BMW'er opp i skyene og dro en lang prat om biler og stereoanlegg og han skjønte ikke at jeg bare mobbet han :) Jeg lo godt etterpå.

Jeg har også dratt den at jeg har lata som jeg er sinnsykt stor fan av DDE. Lagt ut i det vide og det breie om den fantastiske konserten de hadde i spektrum i '94. Hvordan den bygget seg opp ag Bjarna sang som han aldri hadde sunget før,med slik innlevelse og scenetekke at det nesten var så jeg falt av stolen og trillet nedover alle radene i spektrum og døde. Men bare nesten. Og jeg har fått folk til å tro på meg. Helt utrolig. Særlig etter at jeg først har utgitt meg for å være en skikkelig musikksæring. Men jeg er ironisk med det meste. Og gjør mye bøll. Men dette var jo en langironi selvfølgelig. Alltid like morsomt å se hva folk tror på. Ting som helt opplagt ikke er sånn...Artig. Men måtte vel ha vært der tenker jeg.
sapere

sapere
08.01.04 15:33
Dårlig gjort av deg å rakke ned på den fyndige lyrikken til dde.

hilsen sapere
blomert

blomert
08.01.04 21:22
å si at man har vært på konserter man ikke har vært på er løgn, ikke ironi.
- - - - - - - - - - - - -
gjeninnfør hatten!
Wavy

Wavy
09.01.04 15:18
Ironi er høykontekstkommunikasjon brukt for å distingvere erfarne medlemmer i et samfunn fra nybegynnere og turister.
Å komme forbi en persons ironibarriere kan medføre større kontaktmulighet og felles fundament. Kan også brukes i humoristisk sammenheng.

Lykke til som ironibruker! Etter en stund vil du finne det berusende og deilig å bruke ironi. Må for øvrig brukes med varsomhet innen internettfora, da misforståelser lett kan oppstå. Misforståelser kan lett føre til frustrasjon og sinne. Sinne kan igjen føre til svettetokter, trøstespising og Rinnansopp.
Anubis

Anubis
11.01.04 06:28
Og hvem var det som sa at jeg for all del måtte gjøre ham oppmerksom på hans alvorlige feil, men ikke heftes ved slurvesaker?

Åffor kan ikke du bevege deg inn på fotballforumet igjen? Jeg har behov for å le.
snowglobe

snowglobe
13.01.04 16:22
Jo, det stemmer.
Du skal ikke se bort i fra at jeg stikker hodet innom for å si "hei" snart.
Anubis

Anubis
13.01.04 16:25
Gjør det, fortrinnsvis på engelsk. Der er de hissigst.
snowglobe

snowglobe
13.01.04 16:42
Det blir som rappe honning fra en bikube. Vi ses under et nytt nick!
Anubis

Anubis
13.01.04 16:48
Whatever. Du bytter jo - frivillig eller ufrivillig - hele tiden. Jeg får holde øye med engelsk fotball og se når de begynner å vræle.
snowglobe

snowglobe
13.01.04 16:53
Tror du jeg bytter nick frivillig? Jeg er da ikke lagd av telefonnr. (håhå!), akkurat.
Anubis

Anubis
13.01.04 16:54
Jo, det tror jeg nesten du er.
hof

hof
19.01.04 14:28
tulla16 skrev:
Jeg har også dratt den at jeg har lata som jeg er sinnsykt stor fan av DDE. Alltid like morsomt å se hva folk tror på. Ting som helt opplagt ikke er sånn...Artig."

Det kommer jo helt an på hvem du snakker med. Hvis du sier til meg at du liker DDE, så vil jeg jo tro på deg. Det finnes uforståelig mange som faktisk liker dem, og således er det et meget dårlig forsøk på ironi.

Hvis jeg sier at jeg liker DDE til noen av kompisene mine, vil de gjennomskue meg da de vet at jeg forrakter alt som har med den gruppa å gjøre.

Men tilbake til deg. Hvis du etter vår samtale hadde sagt at det var ironi, og at du egentlig ikke likte DDE, ville jeg hatt vanskeligheter med å tro på deg. Det er fryktelig vanlig at man sier noe og gjemmer seg bak ironi når man innser at man ikke burde sagt det man sa.

Klikk for å gå tilbake til toppen