Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vedrørende om å bli språkforsker

NYTT TEMA
Politeia

Politeia
08.01.04 16:45
Hísië

Hlócë

Alcarinqua

God dag!

Som elev på grunnkurs i den videregående skolen, må jeg snart, det vil si, i neste uke, bestemme meg for hvilke fag jeg skal velge. Jeg har en stor drøm om å bli språkforsker (filolog) - å kunne holde på med det som jeg elsker mest på denne kloden: nemlig ord. Filologi er jo som kjent "kjærligheten til ord",- på samme måte som filosofi er "kjærlighet(en) til visdom".
Men mest av alt jobber jeg med og interesserer meg for grammatikk.
Jeg kjenner at jeg har en sterk sans for klarhet og orden, sammenheng og grunnlinjer. Jeg kjenner meg ofte ensom mellom menneskene og lever i sorg, en overdreven selvkritikk kuer ofte mitt livsmot.
En stilling som filolog eller språkforsker, kall det hva du vil, tror jeg ville ha vært mitt i blinken for meg.
Jeg har satt dette som mitt mål,- mitt ene mål; men er ganske forvirret angående hvilke fag jeg bør velge på videregående og den påvirkningen de evt. vil få senere.
Hva bør jeg ta/velge dersom jeg ønsker å utdanne meg som språkforsker/filolog?
Hvilke fag vil jeg ha store fordeler ved å velge,- og omvendt: hvilke fag bør jeg absolutt ikke velge?

PS: Jeg har faget tysk som C-språk.

Alle elever skal i tillegg ha 5 timer som er avhengig av valg av retning AF eller ØA.

Ved valg av AF-retning: Ved valg av ØA-retning:

Bedriftsøkonomi 5 timer Geografi 2 timer

Eldre historie 3 timer

Sammenlagt: 5 timer her også.

- alle skal ha minst 15 timer studieretningsfag.

- alle skal ha minst ett fordypningsfag (fag med tilsammen minst 8 timer på VK1 og VK2)

- elever på AF-retning må ha et obligatorisk studieretningsfag i språk (med minst 3 timer som kommer utenom 15-timersrammen) (NB!!! Det fines unntak for denne regelen)

Her kommer fagene man kan ønske seg å ta:

Biologi
Brukersystemer
Engelsk (2ENG12)
Engelsk
Fysikk
Japansk C-språk
Kjemi
Markedsføring
Matematikk (2MX)
Matematikk (2MZ)
Mediekunnskap
Mediekunnskap
Regnskap 1
Reiselivskunnskap
Rettslære
Samfunnskunnskap
Samfunnsøkonomi
Spansk C-språk

Hva bør jeg velge av disse?

Håper på positiv tilbakemeldelse!

God helg!

Politeia

Politeia
08.01.04 16:51
Hvilke karakterer bør jeg ligge på i snitt når jeg skal gå ut av videregående?

Elen síla lúmenn' omentielvo!

Med vennlig hilsen

Politeia

Så var altså Väinämöinen kommet til verden. Han var full av kunnskap og visdom. Han var en stor sanger og en stor dikter.

Harjawaldar = det urnordiske ordet for mannsnavnet Harald.
harmony

harmony
08.01.04 16:55
Politeia skrev:
"Jeg kjenner meg ofte ensom mellom menneskene og lever i sorg, en overdreven selvkritikk kuer ofte mitt livsmot."

Får du ofte høyre frå dine mindre skriftlærde jamnaldringar at du er ein pretensiøs idiot?
Politeia

Politeia
08.01.04 17:01
Du utgjør et glimrende eksempel på en person jeg absolutt ikke vil ha til å svare på mine innlegg. Vik fra meg!

"Så var altså Väinämöinen kommet til verden. Han var full av kunnskap og visdom. Han var en stor sanger og en stor dikter."
fra "Kalevala" - Finnlands nasjonalepos
Politeia

Politeia
08.01.04 17:04
Jeg liker deg ikke, Harmony, - men jeg har stor respekt for målformen du bruker.
harmony

harmony
08.01.04 17:05
Politeia skrev:
"Du utgjør et glimrende eksempel på en person jeg absolutt ikke vil ha til å svare på mine innlegg."

Du må derimot gjerne svare på mine spørsmål.
harmony

harmony
08.01.04 17:07
Politeia skrev:
"Jeg liker deg ikke, Harmony, - men jeg har stor respekt for målformen du bruker."

Eg har ikkje heilt funne ut om hatar deg meir enn dine meir tilbakeståande tidlegare nick, men eg lovar å seie frå når eg finn svaret.
Politeia

Politeia
08.01.04 17:20
Kan du si meg hva jeg gjør galt? Forklar meg det, Harmony, kort og godt.
harmony

harmony
08.01.04 17:21
Politeia skrev:
"Kan du si meg hva jeg gjør galt?"

Til dømes dette:

"Hísië

Hlócë

Alcarinqua

God dag!"

Kva gjer eg gale?
Politeia

Politeia
08.01.04 17:22
Venter fortsatt på et svar...*gjesp*
Politeia

Politeia
08.01.04 17:24
Er det det som fra tid til annen plager deg? Er det det som gjør deg arg? Måten jeg begynner innleggene mine på?
harmony

harmony
08.01.04 17:26
Politeia skrev:
"Er det det som fra tid til annen plager deg? Er det det som gjør deg arg? Måten jeg begynner innleggene mine på?"

Måten du avsluttar dei på er enda verre:

"Så var altså Väinämöinen kommet til verden. Han var full av kunnskap og visdom. Han var en stor sanger og en stor dikter.

Harjawaldar = det urnordiske ordet for mannsnavnet Harald."

Kva i helvete har dette med noko som helst å gjere?
LaLa

LaLa
08.01.04 17:31
Kan du ikke bare fylle opp med språk da? tysk, engelsk, spansk, japansk...kanskje reiselivskunnskap.

~LaLa~
-I live in my own little world...but it's ok...they know me here...
Politeia

Politeia
08.01.04 17:46
Du burde heller bekymre deg for deg selv og ikke finne feil og unøyaktigheter i alt og alle.
Politeia

Politeia
08.01.04 17:49
Jeg liker å oppdatere signaturen min ofte, Harmony, og ikke ha den samme hele tiden. Slikt er trettende og man blir fort kjed av å lese det samme om og om igjen.

Var der ellers noget, kjære Harmony?

-----------------------------------------------------------------------------------------

«Vi kommer fra intet, vi går til intet, og derimellom er det intet.»

"Alt er forutsett. Likevel er fri vilje gitt. Verden dømmes med godhet. Alt kommer an på mengden av gode gjerninger".
(Fra Fedrenes ord 3,19)
harmony

harmony
08.01.04 20:44
Politeia skrev:
"Jeg liker å oppdatere signaturen min ofte, Harmony, og ikke ha den samme hele tiden. Slikt er trettende og man blir fort kjed av å lese det samme om og om igjen."

Eg har ingen problem med signaturendringsfrekvensen din.
sistemann

sistemann
08.01.04 20:48
Hvilke tidligere nick har Politeia hatt?

sistemann

sistemann
08.01.04 20:51
Tipper det er likegyldig hvilke fag du velger. Det er hovedsaklig kun realfaglige studier som krever spesiell kompetanse. Men hvis du er interessert i språk, så velg språk! Behøver ikke være verre enn det.

Letter

Letter
08.01.04 23:25
Her er vi glade i kvarandre! =)

Sats på språk du, Politeia. Har du moglegheit for å velja japansk neste år, så ... Vel noko du interesserer deg for!
Syntagma

Syntagma
08.01.04 23:58
Politeia:

Det er med stor indignasjon og oppgitthet jeg ser at Janteloven brukes flittig mot deg, av presumptivt voksne mennesker. Slik er det å leve i et sosialpsykokrati som det norske. Imidlertid ser jeg at du kan bite fra deg på en elegant måte - og det fryder meg.

Det er hevet over enhver tvil at det er filolog du bør konsentrere deg om å bli (filosofien og dine øvrige, imponerende kunnskaper vil du uansett ha som verdifull ballast - og til studiemessig "påbygning").

Noen foreslo japansk. Imidlertid synes jeg at du, med din forankring i europeisk tenkning, bør holde deg innenfor denne kulturkretsen. Du er sikkert bedre enn gjennomsnittet i engelsk, og tysk byr sikkert heller ikke på problemer. Hva med å satse på spansk - og la de romanske språks verden åpne seg? Du har jo ennå et par-tre år på å bestemme deg for i hvilken retning du skal orientere deg innen filologien.

Syntagma

Syntagma
09.01.04 00:07
harmony:

Med tanke på dine ytringer under denne tråden: Er du ikke redd for at ditt pseudonym lett kan oppfattes som malplassert?

NOI SÎNTEM POPORUL
JOS CU DICTATORUL!

Benjaminj

Benjaminj
09.01.04 00:17
Ich finde immer noch, dass deutsch die schönste Sprache der ganzen Welt ist :-)

Hilsen tysker
harmony

harmony
09.01.04 00:19
Syntagma skrev:
"Det er med stor indignasjon og oppgitthet jeg ser at Janteloven brukes flittig mot deg"

Spørsmålet mitt som bana veg for rabalderet var dønn seriøst. Slik eg hugsar sekstenåringar (teitingane som vel almenne fag, vel å merke), er dei generelt sett ikkje hoppande begeistra for medstudentar med såpass vaksne fritidsinteresser som Politeia.
harmony

harmony
09.01.04 00:24
Syntagma skrev:
"Med tanke på dine ytringer under denne tråden: Er du ikke redd for at ditt pseudonym lett kan oppfattes som malplassert?"

Det uroar meg nesten like mykje som at det verkelege namnet mitt er av norrønt opphav, medan eg sjølv korkje trur på eller tilber dei same gudane som våre hardføre forfedre.
Politeia

Politeia
09.01.04 12:09
Romanske språk? Fransk, italiensk, katalansk, portugisisk, romansk filologi, rumensk og spansk?

Planen var vel egentlig å studere de indogermanske språkene - germanske språk - germanistikk. Germanistiske fremmedspråk har alltid fascinert meg. Men som dere kan lese ovenfor: Hvilke valg har jeg? Jeg kan ikke velge andre språk enn de skolen har å tilby,- og da blir jeg nok pent nødt til å innrette meg etter deres pensum.
Men naturligvis: romanistikk, dvs. romansk(e) språk/filologi utgjør jo en betydelig del av de ledende verdensspråkene.
sistemann

sistemann
09.01.04 16:53
harmony skrev:
Slik eg hugsar sekstenåringar (teitingane som vel almenne fag, vel å merke)"

I motsetning til idiotene som velger ykesfag?

Benjaminj

Benjaminj
09.01.04 22:04
Selten ess' ich Essig, aber ess' ich Essig, ess' ich Essig mit Salat
Syntagma

Syntagma
10.01.04 02:57
Deutsche Sprachen muss man schnacken!

Sieceres

Sieceres
10.01.04 17:30
harmony skrev:
Slik eg hugsar sekstenåringar (teitingane som vel almenne fag, vel å merke), er dei generelt sett ikkje hoppande begeistra for medstudentar med såpass vaksne fritidsinteresser som Politeia.

--

Hvis dette skulle være tilfelle, har vel Politeia nok av folk som minner ham på det fra før? For øvrig: Hvis du ikke tok allmenne fag, skulle du i følge din påstand like 16-åringer "med såpass vaksne fritidsinteresser som Politeia."
__
Donér mat gratis: http://www.hungersite.com
Rydd landminer gratis: http://www.clearlandmines.com/
Har DU samvittighet til å la være?
harmony

harmony
10.01.04 17:40
"Hvis dette skulle være tilfelle, har vel Politeia nok av folk som minner ham på det fra før?"

Det kjem an på om Politeia er den notoriske lystløgnaren eg mistenkjer han for å vere eller ikkje.

"For øvrig: Hvis du ikke tok allmenne fag, skulle du i følge din påstand like 16-åringer "med såpass vaksne fritidsinteresser som Politeia.""

Eg tok allmenne fag. Eg er teit. For øvrig: Nei.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg