Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

I hytt og pine er feil, eller?

NYTT TEMA
kjubi

kjubi
10.01.04 18:04
Noen som er enige?
Hva er det det egentlig skal være?
Syntagma

Syntagma
10.01.04 18:11
Det er en kontaminasjon: Sammenblanding av uttrykk som er beslektet.

Hytt og vær
Død og pine

kjubi

kjubi
10.01.04 18:12
Men hvorfor sier folk det?
Tenker de ikke over hva de sier? (og gjenspeiler det dagens samfunn)?
Gnalen

Gnalen
10.01.04 18:38
Folk seier "hytt og pine" fordi uttrykket er veletablert. Den slags folkelege seiemåtar oppstår og utviklar seg på ein uformell måte. Det er ein slags leik med språket som ikkje alltid gir logiske resultat :)
Syntagma

Syntagma
10.01.04 19:04
Ja, det gjenspeiler dagens samfunn - i den forstand at det ikke er lov å korrigere.
Gjennom en elendig norskundervisning er alle som skriver eller snakker feil gitt et universalforsvar: "Språket forandrer seg!" (Ofte fra setning til setning, fra avsnitt til avsnitt!). Lærerne har ikke autoritet (noen av dem har ingen grunn til å HA det). Språkstriden har forvrøvlet begrepene og læresetningene. Ingenting er absurd nok til å bli forsvart av en eller annen "forsker".

At media i stor grad er med på denne "utviklingen", gjør ikke saken bedre.

Forøvrig skulle jeg ønske at endel andre oppleste og vedtatte "læresetninger" i det norske skoleverket var gjenstand for like stor fleksibilitet...

kjubi

kjubi
10.01.04 19:49
Men det var en av de vell brukte språkprofessorene på NRK (tror jeg det var)
for en tid tilbake, mener det mangel på respekt og interesse for språket, og att det vil etterhvert ødelegge det norske språk helt...
Og jeg må si meg enig, vi burde holde litt igjenn, med en slik fart utvikklingen har i dag er det ikke mye av den gamle tradisjonen igjenn. Jeg syntes da det har skjedd store endringer siste 10-20 årene, jmf. litt hitorie.
Men mulig det skal være slik og at den gule rase skal herske, som en sa en gang..
Freitas

Freitas
10.01.04 20:13
Vær, død og pine er kjente ord fra norske ordbøker. Men hva betyr egentlig ordet hytt? Har sett tvilsomme definisjoner basert på dialektsynsing, men ordet er fortsatt en gåte.
bodom

bodom
10.01.04 22:44
Hytt og pine!
Fort og gæli!
Sieceres

Sieceres
11.01.04 17:42
kjubi skrev:
[...] vell [...] att [...] igjenn [...] utvikklingen [...] igjenn [...]

--
Siden det tross alt er et språkforum, tenkte jeg bare å skulle si fra om at alle disse ordene skal ha enkel konsonant der du har skrevet dobbel.
__
Donér mat gratis: http://www.hungersite.com
Rydd landminer gratis: http://www.clearlandmines.com/
Har DU samvittighet til å la være?
Ugress

Ugress
11.01.04 18:28
Syntagma skrev:
"Det er en kontaminasjon: Sammenblanding av uttrykk som er beslektet.

Hytt og vær
Død og pine"

Har hørt at det har blitt brukt "i hytt og pine(eventuelt dyne-)vær også.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg