Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Jentevenn på engelsk?

NYTT TEMA
Nibiru

Nibiru
11.01.04 19:02
Girlfriend betyr jo kjæreste, så hva er da det engelske ordet for jentevenn? Female friend?
Moslet

Moslet
12.01.04 09:11
Næh, brukes vel girlfriend der også. "I had a night out with my girlfriends"

På den andre siden er vel "friends" helt ok det også.
kanutten85

kanutten85
12.01.04 13:10
Evt. "Ladyfriends". Har hørt det har blitt brukt også. Men "friends" er nok mest vanlig i den sammenhengen.
Wavy

Wavy
12.01.04 14:45
Moslet skrev:
Næh, brukes vel girlfriend der også. "I had a night out with my girlfriends"

------------------

Girlfriends i denne sammenhengen er amerikansk og kan lett misforstås.
PelsPåKnaggen

PelsPåKnaggen
12.01.04 16:58
Ifølge min eminente (?) ordbok:

girl-friend = venninne, kjæreste
girlfriend = venninne
Wavy

Wavy
12.01.04 18:01
I min BBC English Dictionary, Harper Collins 1992 står følgende:

girlfriend/girlfriends
1 A man's or boy's girlfriend is the woman or girl with whom he he is having a romantic or sexual relationship.

2 A woman's girlfriend is a female friend ; used in American English.

Nå har de ikke tatt høyde for at jenter også kan ha et romantisk eller seksuelt forold til andre jenter, men foruten den lille utelatelsen pleier den boka å være ganske å stole på.
For øvrig er det ikke listet noen forskjell på ordet med og uten bindestrek. Den forklaringen som gikk pådet syntes jeg virket litt merkelig, da jeg aldri kan erindre å ha hørt om forskjellig mening på ord avhengig av bindestrek, på engelsk.
MsTakable

MsTakable
12.01.04 18:07
…og så har de heller ikke tatt høyde for at menn kan ha kvinnelige venner uten at det er romantikk inn i bildet.
PelsPåKnaggen

PelsPåKnaggen
12.01.04 21:59

Jeg ble rimelig overrasket over det med bindestreken jeg også. Ordboka er rimelig ny, så det kan kanskje være noe som er innført nylig fordi man så et behov for det? Inntil det motsatte er bevist, regner jeg med at ordboka mi er ute på viddene.

Ginger1

Ginger1
12.01.04 22:15
Jeg ville brukt female friend.
Hadde det vært venninnegjengen min ville jeg bare sagt 'the girls'
Moslet

Moslet
13.01.04 10:55
Synes det er litt dårlig flyt i orden female friend. Ville du f. eks ha referert til en mannlig venn som "my male friend"? Tror du helst ville falt ned på å kalle han friend.
Cowboy

Cowboy
13.01.04 13:02
I England sier de "my mate"........?

I Amerika sier vi "my friend"........ingen kjæreste, nei.

Jeg er glad i deg - my friend.
Jeg elsker deg - my girlfriend or boyfriend.

Ginger1

Ginger1
15.01.04 18:58
Moslet skrev:
Synes det er litt dårlig flyt i orden female friend. Ville du f. eks ha referert til en mannlig venn som "my male friend"? Tror du helst ville falt ned på å kalle han friend. "

Nei, jeg sier faktisk ofte male friend - hvis det er for å understreke at det er en mannlig venn, og hvis det ikke er en boyfriend.
discoviking

discoviking
18.01.04 06:02
"Wavy skrev:
I min BBC English Dictionary, Harper Collins 1992 står følgende:

girlfriend/girlfriends
1 A man's or boy's girlfriend is the woman or girl with whom he he is having a romantic or sexual relationship.

2 A woman's girlfriend is a female friend ; used in American English"

Stemmer nok det, ja. Det er slik "girlfriend" brukes her i nord-østlige USA, ihvertfall.

discoviking,
NJ USA
www.discoweb.org
Diktator

Diktator
18.01.04 20:06
I ordbøkene mine står det:

(Lingua):
girl friend: kjæreste
girlfriend: venninne

(ebok):
girfriend: venninne

triquetra

triquetra
19.01.04 13:30
Nibiru skrev:
Girlfriend betyr jo kjæreste, så hva er da det engelske ordet for jentevenn? Female friend?

Girlfriend og boyfriend blir brukt i begge samenhenger, både som kjæreste og venn.....

This is my opinion!

Slanche
hof

hof
19.01.04 13:59
A girlfriend of mine... viser jo at hun ikke er den eneste og det er underforstått at det er snakk om en venninne.

She's a girlfriend
She's my girlfriend.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg