Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Jeims Bånd och Jårdsj Maijkel

NYTT TEMA
Bart1

Bart1
14.01.04 10:38
Jeg synes svensk er et kult språk egentilg og har alltid hatt masse svensker og svensk rundt meg. Men, en ting lurer jeg på: hvorfor er det så vanskelig for svensker, om det så er Svensson i gata eller de mest rutinerte journalister i TV og radio, å uttale den engelske G og J lyden, som i George, John, jungle osv, osv.? At medelsvensson ikke fikser det får nå så være, men når f.eks. omtrent alle i SVT ikke en gang ser ut til å prøve å få til riktig uttale, da begynner jeg og undres litt. At franskmenn og tyskere har problemer med med th-lyden i engelsk kan jeg på en måte forstå, ettersom disse språkene har veldig sterke aksenter...Men disse svenskene og denne J-lyden sin? Nei, jeg bare lurte jeg asså! I og for seg gjør det jo svenskene bare enda søtere da (smiske, smiske..)
arne2020

arne2020
16.01.04 00:29
Jeg har også undret meg over denne "genfeilen" hos svensker. Los Ænjeles er kanskje det mest typiske eksemplet.

Når det er sagt, vi er ikke feilfrie her i landet heller.

Los Ænnsjelles i stedet for Los Ændjeles.
Mæænsjesterr i stedet for Mænntsjesta/Mænntsjeste (mellomting)
Karev - say no more
BUSJ - kollektiv dysleksi hos alle mediefolk
blomert

blomert
16.01.04 14:43
den ene vokalisten i det svenske bandet randy synger konsekvent "jøst" når han skal synge "just".
Someone

Someone
16.01.04 14:47
[Slettet]

(Innlegget ble redigert 22.04.20 19:40)

Simplemeg

Simplemeg
16.01.04 15:34
[Slettet]

(Innlegget ble redigert 22.04.20 19:40)

notlob

notlob
16.01.04 15:39
arne2020 skrev:
Karev - say no more

---------------

Hvis dette er sankk om John Carew så har jo det faktisk med å gjøre hvordan han og familien selv uttaler navnet. Og han uttaler det vel så vidt jeg vet slik du skrev det, karev, ikke keru.

det var/er jo enda folk som uttaler Rushfeldt for Røshfeldt, enda han flere ganger har poengtert at det uttales Russfeldt
arne2020

arne2020
17.01.04 00:24
Det er riktig at jeg refererer til Carew. Selvsagt sier han og familien Karev, hvis ikke ville han vel slått ned alle som uttalte navnet "galt" ;-)
Enten dette skyldes at de ikke vet bedre, eller at de har gitt opp å få nordmenn til å forstå hvordan et relativt enkelt britisk navn uttales: I'm not impressed...
Larry

Larry
17.01.04 01:01
arne2020 skrev:
"Selvsagt sier han og familien Karev, hvis ikke ville han vel slått ned alle som uttalte navnet "galt" ;-)"

Carew har sutret fordi media har sagt "karev", men først etter flere år med den uttalen (tror det var da han gikk til utlandet).
Uansett, hadde jeg vært kommentator på TV eller radio, så hadde jeg konsekvent uttalt navnet hans motsatt av hans vilje.
KenyK

KenyK
17.01.04 03:38
Søringer ja.
KenyK

KenyK
17.01.04 03:38
Tony Blär og ärbag er andre eksempler.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg