Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Slappe skiskyttere... eller feil språkbruk

NYTT TEMA
malvolio

malvolio
16.01.04 16:14
Sitat VG: "Med to feilfrie serier og et strålende langrenn var det ingen av de andre konkurrentene som kunne hamle opp med den norske jenta."

For et renn - alle gikk og skjøt feilfritt?

(En vanlig språkfeil - for å si det formelt så er det grammatiske subjektet ("ingen av de andre konkurrentene") ikke det samme som det "logiske subjektet" (den norske jenta).)

Et lærebokeksempel på det samme: "Nyere sprengstoff inngår i vår produksjon etter å ha studert forholdene i USA og Canada"
Freitas

Freitas
16.01.04 16:27
Alle de andre gikk, som du korrekt påpeker :-) En del av dem skjøt feifritt også, så da har vel VG sine ord i behold?
malvolio

malvolio
16.01.04 16:41
De prøvde nok å si at det var Liv Grete som både hadde to feilfrie serier og gikk et strålende langrenn.

Det klarte de i så fall ikke å få sagt riktig :-)

Hvis de mente å si at hun vant "selv om flere av konkurrentene også skjøt feilfritt og gikk et strålende langrenn", kunne de f.eks. ha sagt det på den måten jeg nå sier det i dette avsnittet ...
Freitas

Freitas
16.01.04 17:10
Hehe, jeg skjønte utmerket godt hva du ville fram til. Og jeg er enig i at det var en elendig formulering. Men så har jeg denne lille trangen til å småkverulere, det er spennende med fintolking av alskens ordbruk.
arnet

arnet
17.01.04 15:38
Er dere snille og sender disse eksemplene til Språkblomster på http://folk.uio.no/tfredvik/amo/, de trenger flere av den typen.

Det er utrolig hvor lett folk har for å rote bort subjektet. Enten klarer man ikke å holde rede på hvem/hva som er det logiske subjektet, eller man bruker passiv fordi man ikke vet/gidder finne ut/tenker på hvem/hva som er subjektet. Enkelte burde kanskje gjøre ting enklere ved å plassere subjektet først...

Andre typer subjektfeil:

Bleke om nebbet bar det hjemover
Sammen med gode venner gikk turen sydover

Etter å, ved å, for å, til å, uten å:

Etter å ha spist, gikk ferden videre
Etter å ha presset i hele kampen, var det plutselig motstanderen som scoret
(subjektkolbøtte)

Ved å trykke F1, kommer det opp et hjelpebilde

For å løse problemet, ble det opprettet en komite
(denne er klassisk. Hvis man ikke vet/gidder finne ut hvem som er subjektet, bruker man passiv (jeg holdt på å si: "blir passiv benyttet", men tok meg i det 8-)...)

Livet er for kort til å sitte på baken

Han ble forelagt en kontrakt, som uten å nøle ble signert
Klikk for å gå tilbake til toppen