Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Gotisk bibeloversettelse

NYTT TEMA
Politeia

Politeia
16.01.04 19:10
Bon jour!

Vet noen av dere her inne om hvor man kan få fatt i "den gotiske bibeloversettelsen", kjent fra restene av den bibeloversettelse til gotisk som tilskrives biskop Wulfila?

Håper på svar.

Mvh.

Politeia
-----------------------------------------------------------------------------------------

Übermensch (German)
['yːbərˌmɛnʃ]
noun
-menschen.
[-mɛnʃən]
(esp. in the writings of Nietzsche) the German word for: superman
[ETYMOLOGY: literally: over-man]
petterG

petterG
16.01.04 22:05
Prøv www.wulfila.be og se om det finnes noe spennende der.

Google er ikke vanskelig, et søk på Wulfila ga 7290 treff.....

Politeia

Politeia
17.01.04 11:46
Sier du det, ja? Takk for hjelpen!
horizon

horizon
17.01.04 15:07
Wow... Denne Politeia har virkelig dødsforakt når det gjelder å skaffe seg kunnskap. Imponerende.
Politeia

Politeia
17.01.04 17:16
horizon skrev:
Wow... Denne Politeia har virkelig dødsforakt når det gjelder å skaffe seg kunnskap. Imponerende.

Politeia skriver:

Og med det mener du...?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

THE ORIGIN AND DEEDS OF THE GOTHS
sistemann

sistemann
17.01.04 17:19
Politeia, gjør oss en tjeneste og bookmark denne adressen:

www.google.com

Liten vits i at alle vi andre skal gjøre søkene for deg.

horizon

horizon
17.01.04 18:12
Den som går på med dødsforakt, gjør noe vanskelig eller umulig.
Ikke så lite imponerende, hvis du bare er 16 år.

Kom på noe i relasjon til dette med kunnskapstørst.
Kunstnere som døde unge, de såkalte "unge døde", nådde ofte et svært høyt nivå i ung alder, som om de visste at de måtte jobbe raskt før døden innhentet dem.
Dette har jo ingenting med Politeia å gjøre, lurer bare på hvordan de kan ha hatt en anelse om at de skulle dø unge. Dette gjelder f.eks. maleren Halfdan Egedius, som døde 21 år gammel av strålesopp som han fikk i seg etter å ha tygget på et gress-strå.
Syntagma

Syntagma
17.01.04 18:42
Kloke ord, horizon!

Syntagma

Syntagma
17.01.04 19:01
sistemann skrev:
Politeia, gjør oss en tjeneste og bookmark denne adressen:
...

Nei, jeg håper han gjør oss den tjeneste at han fortsatt deler sine undringer med oss.

Unge Politeia har fått meg til å gå på skattejakt i egen bokhylle. Der har jeg funnet perler jeg hadde glemt at jeg har. Han har fått meg til å tenke over ett og annet i livet. I Guds rike tror jeg det sitter noen grekere som vandret rundt for ca. 2500 år siden - og smiler lurt og anerkjennende ved tanken på en pur ung elev.

Den mottagelse han har fått av tildels godt voksne mennesker her på denne "agoraen", har jeg unektelig også gjort meg mine refleksjoner om.

sistemann

sistemann
17.01.04 19:33
Syntagma skrev:
Den mottagelse han har fått av tildels godt voksne mennesker her på denne "agoraen", har jeg unektelig også gjort meg mine refleksjoner om."

Du er forholdsvis ny her, så du kjenner ikke historien. Politeia har hatt mange nick, med flere forskjellige personligheter. Samme hva Politeia påstår, har han også vært her under nick som crusader, gollum, gothic, gother, battleaxe.

Når det er sagt er jeg enig i at behandlingen han får er litt hard, men jeg synes egentlig det hele bare er morsomt. Små barn, store gleder, vet du....

Syntagma

Syntagma
17.01.04 19:47
Jo, jeg er blitt grundig satt inn i historien - men den ble så til de grader tværet ut at jeg etterhvert mistet interessen for den.

En viktig lov er uskreven - og den inngår ikke i pensum til juss. Jeg tenker på "loven om virkemidlenes økonomi".

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg