Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Jeg har en forkjærlighet for komma

NYTT TEMA
Rduffy

Rduffy
18.01.04 01:57
Og har derfor en tendens til å skrive litt for mange av dem.

Er dette positivt eller negativt? Jeg mener, er det ikke regler for dette?

Synes å huske at min norsklærer på ungdomsskolen fortalte meg at det var bedre med for mange komma, enn for få.

Min plasseringsevne når det gjelder disse er perfekt, så kom ikke her med vitsene om hvor fatal en enkelt kommafeil kan være.

Rduffy
kakeber

kakeber
18.01.04 02:05
Endelig flere med samme problem! ;-)
På min ungdomsskole hadde vi ett år en lærer som ikke ville se komma i det hele tatt (eller parenteser), neste år en som ville ha kjempemange komma, og siste året en som ville ha KUN der reglene tilsa det. Den siste var altså av den typen som følger regelboka som en fasit absolutt hele tiden...

Jeg setter komma der jeg føler det passer, og tenker aldri over "hvilken kommaregel må jeg bruke her, tro?" siden jeg "føler på meg" hvor det skal være komma. Er det kanskje noen norsklærere som ikke har noe bedre å gjøre enn å svare her?
Salme 56, vers 4-5:
"Når jeg er redd,
vil jeg stole på deg,
med Guds hjelp
skal jeg prise hans ord.
Jeg har tillit til Gud
og er ikke redd.
Hva kan vel mennesker
gjøre meg?"
Syntagma

Syntagma
18.01.04 02:08
Din kommabruk ser ut til å være helt perfekt.

Imidlertid er jeg tilbøyelig til å mene at det er verre med for mange enn for få. Iallfall i utgangspunktet.

Rduffy

Rduffy
18.01.04 02:08
Det er bra at det finnes flere av oss rettroende. Om jeg engang får oppfylt min drøm, som er å bli forfatter, skal jeg skrive en bok til ære for dette tegnet, og spesielt legge vekt på at misbruk av dette, overhodet ikke finnes.

Rduffy
Rduffy

Rduffy
18.01.04 02:09
I så små innlegg som her på vgd er det ofte ikke lett å legge merke til det. Men i en lenger tekst, forfattet av meg, vil du muligens se det.

Rduffy
Syntagma

Syntagma
18.01.04 02:16
kakeber:

Det du skriver om ungdomsskolen er foruroligende. Min blomsterbukett går til den av dine lærere som insisterte på at reglene skal følges.

Jeg finner enkelte læreres synsing og eksperimentering innenfor norskundervisningen HELT uakseptabel. At anarkiet råder, ser man hver natt av chattekanalene på TV.

kakeber

kakeber
18.01.04 02:23
Syntagma skrev:
Min blomsterbukett går til den av dine lærere som insisterte på at reglene skal følges.

Ja, reglene må følges. Men hvorfor er det så utrolig viktig at jeg vet hvilken kommaregel jeg bruker, når jeg bruker komma der det skal brukes? Læreren som fulgte reglene hadde aldri noe å utsette på min bruk av komma, men ville vite hvorfor jeg hadde satt komma akkurat der. Det eneste det førte til, var at jeg ble usikker. Hmmm... Skulle det vært komma der, eller ikke? Slikt er veldig irriterende. Hvis jeg ikke gjør feil, hvorfor må jeg da vite akkurat hvilken regel jeg bruker?
Salme 56, vers 4-5:
"Når jeg er redd,
vil jeg stole på deg,
med Guds hjelp
skal jeg prise hans ord.
Jeg har tillit til Gud
og er ikke redd.
Hva kan vel mennesker
gjøre meg?"
Syntagma

Syntagma
18.01.04 02:56
kakeber:

Jeg har selv også en egenskap til å ta det på "gefühlen", så jeg er tilbøyelig til å være enig med deg. Pugging av grammatikkregler kan være kjedelig!

Imidlertid er det greit å vite at reglene finnes, og ha dem tilgjengelig hvis man en dag skulle stå fast.

Diktator

Diktator
18.01.04 20:30
Rduffy skrev:
I så små innlegg som her på vgd er det ofte ikke lett å legge merke til det. Men i en lenger tekst, forfattet av meg, vil du muligens se det.
-------------
Siden du er på språkforumet, slipper du ikke unna med å skrive "en lenger tekst". En lengre tekst hadde passet bedre. Lenger er en bøyning av ordet lenge, og brukes om tid (adverb).
Cowboy

Cowboy
18.01.04 20:39
Jeg synes "the Brits" har en forkjærlighet for komma....ikke nordmenn.
Fy faen, har dere prøvd å lese ei bok av en brit? komma, komma, komma....
Rduffy

Rduffy
18.01.04 20:50
Enig, jeg ser at det hadde tatt seg bedre ut med "lengre" i ettertid, men så er ikke innlegg på vgd det jeg går igjennom og retter mest på heller.

Rduffy
Jalvo

Jalvo
19.01.04 02:20
Dansker har jo kommaer tilfeldig slengt ut i teksten.
Litotes

Litotes
19.01.04 12:24
Jeg har også en tendens til å lage mange komma. Husker jeg gikk igjennom norskstilene mine og forsøkte å fjerne unødvendige kommaer. Læreren sa nemlig at jeg hadde for mange av dem. Og at jeg hadde for lange setninger.
Rduffy

Rduffy
19.01.04 17:43
Lange setninger og omstendelig og vanskelig språk er jo ofte det som gjør en god tekst, til en genial tekst!

Det siste kommaet skulle ikke vært der, men det er jo lett å være etterpåklok. :P

Rduffy
sapere

sapere
20.01.04 10:06
Og her kjem dei:

Regel 1: Vi setter komma mellom sideordnede setninger som er bundet sammen med og, eller, for, men.
Kommaet bør sløyfes mellom to leddsetninger dersom konjunksjonen ikke gjentas.
Regel 2: Vi setter komma etter en leddsetning som står først i ei helsetning.
Regel 3: Vi setter komma etter en innskutt setning.
Regel 4: Vi setter komma foran en innskutt leddsetning som ikke er nødvendig i helsetningen.
Regel 5: Vi setter komma foran og etter et forklarende tillegg.
Regel 6: Vi setter komma foran og etter tiltaleord, svarord og utropsord.
Regel 7: Vi setter komma mellom ledd i oppregning dersom det ikke står noen konjunksjon.
Regel 8: Noen ganger skal vi bruke komma i forbindelse med direkte tale.
Regel 9: Vi setter komma foran en unødvendig leddsetning som står til slutt i helsetningen.

sapere - komma er gøy. Semikolonn er kjempegøy.
Florena

Florena
20.01.04 14:11
Leddsetning. Er det det vi før i tida kalte en bisetning?

Det er greit å bruke innskutte bisetninger fra tid til annen, men det er fælt å lese tekster av forfattere som bruker maaaange i en setning. Ille å høre på og.
(Har dessverre en tendens til det sjøl under "the influence").
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg