Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Navnehistorie

NYTT TEMA
Politeia

Politeia
18.01.04 19:03
Jeg giver Dem (dere) en god dag!

I løpet av den siste tiden har jeg blitt svært interessert og tiltalt av "navn", dvs. navnehistorie. Å lete etter opplysninger blant annet om navnets opprinnelse, betydning, antall navnebærere med mer er noe jeg har begynt å ta meg tid til. Det er uhyre interessant. I morgen etter skolen skal jeg ta meg tid til å besøke en bokhandler for å kjøpe en bok, den navnehistoriske skattekisten "Fornavn : norsk navneleksikon" av Birger Sivertsen.

La meg ta et helt tilfeldig navn ut fra løse luften:

Harald, mannsnavn, av Har-, sideform til Her-, norr. herr, "hær" (germ. *harja-), og valdr, "hersker, styrer". Trolig oppr. fra Danmark, men alm. i Norge fra 1200-t. Jf. Arild.

eller (kanskje enda bedre):

Adolf, mannsnavn, gammelty. Adalwolf, av Adal-, "edel", og wolf, "ulv". Brukt i Norge fra 1700-t., sjeldent etter 1940.

Syntagma

Syntagma
18.01.04 22:36
Temaet er meget interessant.

Du nevner Adolf. Et godt norsk navn som Vidkun(n) er skal visstnok ikke være blitt brukt i det hele tatt etter 1940 - og det er litt synd.

Et annet navn tror de fleste er rotnorsk/-nordisk, og det er Magnus. Selv om det vel bare brukes i Norden, er det latin og betyr "den store". (Malapropos: Nostradamus er en maskulinisering av det latinske ordet for "Vår frue". Vårfruus? Nei, et slikt navn ville vel ikke blitt populært.)

Og T(h)eodor er gresk: "Gave fra Gud". Andrea/s er menneske/mann.
Agnes: Den rene, kyske.

På Statistisk sentralbyrås internettside tror jeg fortsatt det ligger endel navnestatistikk (popularitetstrender), hvor du også kan søke på hvor mange som bærer det og det navnet.

For 100-150 år siden hadde man en uortodoks navneskikk, som vel særlig "rammet" pikebarn: Atlanta (født under overfart til Amerika), Rullegardine/a (rullegardinen spratt opp idet barnet ble født), Sydvesta (værfolholdene). Og - stakkars barn: Urina! (Jeg er motstander av overdreven lovregulering, men ser behovet for en viss "sensur" her...)

Navneskikken på Island (-son, -dottir; fenomenet har sikkert et faguttrykk?) gjør (visstnok) at islendingene i telefonkatalogen og andre registre er oppført med fornavnet først. (Slik navneskikk hadde vi selvsagt i Norge også, og den holdt seg visst lengre nordpå enn ellers i landet.)

Jeg vet ikke når man begynte å "fryse" -sen/-son-navn (slik at man het Hansen gjennom generasjoner). Imidlertid vet jeg at NS-kulturminister Gulbrand Lunde under krigen tok til orde mot slike "danske" Olsen- og Hansen-navn; han oppfordret folk til å undersøke slektshistorien, og annamme rotnorske gårdsnavn.
Det rådet fulgte nok mange - også utenfor NS-kretsene.

Her ble det en lang, ustrukturert og totalt uvitenskapelig betenkning - men jeg lot meg rive med.

Din i alle henseender positive kunnskapstørst vil nok før eller senere pense deg inn på et annet interessant område: stedsnavn. Men vi får ta en ting av gangen.

DandyLion

DandyLion
19.01.04 20:35
Navneskikken på Island (-son, -dottir; fenomenet har sikkert et faguttrykk?)

* Ja, det heter patronymikon.
Det er forøvrig lov å bruke patronymikon i Norge enda, men få gjør det.

Jeg vet ikke når man begynte å "fryse" -sen/-son-navn (slik at man het Hansen gjennom generasjoner)

* Da industrialiseringen og urbaniseringen kom til Norge på slutten av 1800-tallet, flyttet mange til byene og røttene til hjemgården ble utvisket. Mange kom fra husmannsplasser, og identitetsfølelsen var ikke like sterk der som hos folk fra gårder. Derfor ble patronymikonet det nye slektsnavnet.

Før i tiden var patronymikonet det egentlige etternavnet. Gårdsnavnet viste bare hvor man kom fra og det endret seg naturlig nok når man flyttet.
Norske slektsnavn ble låst i 1928.

Imidlertid vet jeg at NS-kulturminister Gulbrand Lunde under krigen tok til orde mot slike "danske" Olsen- og Hansen-navn; han oppfordret folk til å undersøke slektshistorien, og annamme rotnorske gårdsnavn.
Det rådet fulgte nok mange - også utenfor NS-kretsene.

* Ja, men uansett har Norge en mindre andel mennesker med sen-navn enn Danmark og Sverige (-son navn). Grunnen er vel at urbaniseringen kom mye senere til Norge enn våre naboland.

Syntagma

Syntagma
20.01.04 00:31
Takk for adekvate og lærerike opplysninger!

petterG

petterG
20.01.04 10:29
Syntagma skrev:
Du nevner Adolf. Et godt norsk navn som Vidkun(n) er skal visstnok ikke være blitt brukt i det hele tatt etter 1940 - og det er litt synd.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Litt statistikk:

Pr 01.01.2004 finnes det:
266 menn som har Adolf som første fornavn.
114 menn som har Adolf som eneste fornavn.

21 menn som har Vidkun/Vidkunn som første fornavn.
14 menn som har Vidkun/Vidkunn som eneste fornavn

Om man leser grafen som genereres for Adolf, vil man se at navnet faktisk var noe brukt mello 1940 og 1950, deretter sporadisk frem til 1980 der grafen stopper.
Nå har ikke SSB statistikk tilgjengelig for antall fødte gutter før 1950, men om man reduserer tallet for 1950 noe, og bruker 30.000 fødte gutter, så antyder grafen at Adolf ble brukt 1-8 ganger pr. år under krigen. Litt overraskende!

Dersom man også studerer retningen på kurven, så har den vært nedadgående siden 1880-90, uten at det er mulig å se noe spesielt i 1940-45.

Så sant SSB har korrekte tall, kan det faktisk se ut som om krigen ikke hadde innvirkning på valget av navnet Adolf.

Når det gjelder Vidkun/Vidkunn, er det vel forståelige grunner til at det navnet ikke har vært populært i etterkrigstiden....

Kilde: http://ssb.no/navn/
Syntagma

Syntagma
20.01.04 13:15
Interessant! Men det ville ikke forbause meg om samtlige Vidkun'er er født før 1940.

petterG

petterG
20.01.04 15:55
Syntagma skrev:
Interessant! Men det ville ikke forbause meg om samtlige Vidkun'er er født før 1940.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ville overraske meg stort om det navnet ble brukt etter krigen. Det er jo en liten bismak knyttet til det...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg