Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nynorskfaget dreper nynorsken

NYTT TEMA
Nibiru

Nibiru
04.02.04 14:32
Jeg synes nynorsk er et fint språk, men den unødvendige puggingen gjør at norske elever utvikler et hatforhold til språket. La heller elevene lese noen tekster/ evt bøker på nynorsk, og drit i alle skriftlige oppgaver og innleveringer!
Taffen

Taffen
04.02.04 15:15
Det er noe skikkelig dritt å skrive iallefall!

Taffen.. :o) Ekte lidenskap har to navn: MAN UNITED&
BRANN

Taffen konto= 0kr

‹^› ‹(•¿•)› ‹^›
Adamina

Adamina
04.02.04 16:33
Nibiru skrev:
Jeg synes nynorsk er et fint språk, men den unødvendige puggingen gjør at norske elever utvikler et hatforhold til språket. La heller elevene lese noen tekster/ evt bøker på nynorsk, og drit i alle skriftlige oppgaver og innleveringer!

---------------------

Mange (de fleste?) elever hater nynorsk allerede før de er nødt til å skrive det. Hva kan dette skyldes?

Tror dessuten at det å bli kjent med oppbyggingen av nynorsk grammatikk fører til større forståelse for språket, og gjør det lettere og mer givende å lese det. Det er imidlertid liten tvil om at grammatikk-terping går inn det ene øret og ut det andre, så lenge elevens innstilling til faget er negativ. Mitt forslag derfor er at læreplanen først og fremst bør fokusere på det å _lese_ nynorsk, som Nibiru sier, og senere sette fokus over på grammatikken. Det siste kunne kanskje vært valgfritt.

Men å skrive stiler på nynorsk er det liten vits i før man kjenner språket, så der forstår jeg at mange steiler.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg