Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Japansk?

NYTT TEMA
autowern

autowern
24.02.04 09:15
Hvor kan må lære japansk?, er det noe språk i verden jeg kunne tenkt meg å lært er det japansk. Men da må man vel lære seg skrifttegnene også da.
NiGoZeroIchi

NiGoZeroIchi
24.02.04 10:31
Det er mulig å lære seg muntlig japansk, men man får mye større utbytte av å lære en del skrifttegn.
Framgangsmåten jeg brukte var å først lære meg det mest grunnleggende muntlig. Deretter, mens jeg lærte meg mer avansert grammatikk, lærte jeg meg hiragana og katakana og noen av de mest brukte kanji (i den rekkefølgen).
Kana er ikke så forferdelig vanskelig å lære, det er litt under 50 tegn i hvert sett, og de utrykker stavelser, ikke meninger. En fordel med å kunne disse, er at du blir vant med hvilke stavelser som eksiterer i japansk.
Ettersom kanji utrykker meninger og siden de opprinnelig er laget for et annet språk (kinesisk), er dette mye vanskeligere å lære. Et viktig poeng når man lærer kanji er å lære skrivemåten. De fleste oppslagsmetodene for kanji går nemlig på antall strøk man bruker på å skrive et tegn, og det er lettere å lese 'utydelig' skrift hvis du kjenner til hvordan tegnene skrives.

Det lureste er nok å se om det går noe kurs i ditt distrikt (noe jeg selv skulle ønske at jeg hadde gjort...), men det er også mulig å lære det på egenhånd. (Skaff en god lærebok med CD eller kassett, prøv å følge med på hvordan de snakker på film, når du har lært en del tegn, skaff noen enkle tegneserier. Vanligvis snakker de mye tydligere på tegnefilm enn på vanlig film, så disse er ofte lettere å følge med på. Et lite varsku med 'filmmetoden': En del talemåter som brukes på film er ikke anbefalt å bruke 'i det virkelige liv'...)
---
2 5 0 1 - ningyôtsukai

absolutt skjebne apokalypse
Athenia

Athenia
25.02.04 13:38
Konnichiwa! Hvor lang tid har du brukt NiGoZerolchi?
Hvilket nivå syns du at du ligger på? Hva inspirerte deg til å begynne?

Tror Friundervisningen har kurs... (er det friundervisningen det heter? Folkeuniversitetet eller noe..)
NiGoZeroIchi

NiGoZeroIchi
25.02.04 14:05
Jeg har drevet på med japansk i 3 år (startet vinteren 2001). Dette har vært på ren hobbybasis.

Nivå: Ikke spesielt høyt.
Jeg klarer å få med meg handlingen i utekstede filmer, men jeg får ikke med meg all dialogen (dette kommer veldig an på hvor tydelig folk snakker og hvor kjent jeg er med stoffet fra før. Jeg hadde f.eks. ikke noe særlig problem med TV-serien "Azumanga Daioh", men denne er basert på en tegneserie jeg hadde lest på forhånd, samt at de snakker svært tydelig i den serien...)
Jeg leser en del tegneserier, men synes bøker ofte blir for tungt. Jeg har ingen problemer med å lese og skrive kana, og jeg kan lese noen hundre kanji (jeg kan skrive en god del færre enn det jeg kan lese). Når det gjelder grammatikk og ordforråd er jeg vel på et nokså middels nivå.

Jeg vet egentlig ikke hva som fikk meg til å begynne, det var mest et sykt påfunn. Det var noen måneder før jeg begynte å samle på anime, så jeg kan ikke legge skylda på det... (da er det heller omvendt - animesamlinga kan ses på som et resultat av japanskinteressen)
---
2 5 0 1 - ningyôtsukai

absolutt skjebne apokalypse
GoodSpeed

GoodSpeed
26.02.04 00:29
Du kan studere japansk i Bergen hvis det skulle være av interesse
Aelea

Aelea
29.02.04 00:31

autowern skrev:
Hvor kan må lære japansk?, er det noe språk i verden jeg kunne tenkt meg å lært er det japansk. Men da må man vel lære seg skrifttegnene også da.

Kon'nichi wa.
http://www.japanese-online.com/LANGUAGE/index.htm
16 online leksjoner for nybegynnere. Også med lyd.
がんばって ください!

Klikk for å gå tilbake til toppen