Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fornorsking av ord og utrykk - Samletråd

NYTT TEMA
Guffe

Guffe
01.03.04 09:40
HEIA NORSK SPRÅKRÅD!!!

Hvor mange håpløse fornorskinger (norvagisering) av ord og utrykk finnes det egentlig i det norske språket?

Oppfordrer alle til å skrive de mest hårreisende tingene Norsk Språkråd har funnet på... (selv om de ikke nødvendigvis har blitt godkjent)

Beiken = Bacon

Sjampanje = Champagn (Egennavn på drikk fra et område i Frankrike)

Trøkk = Truck

Gaid = Guide

Polisj = Polish

Sørvis = Service

Teip = Tape

jogurt = yoghurt

kabinkryssar = Cabincruiser

breikdans = brakedance

Fait = Fight

finisj = finish

Vokk = Wok

Sene = Scene

Bagg = Bag

Streit = Stright

Skvåsj = Scuash

Sjåk = choke

Skup = Scoop

utputt = outputt

Seif = Safe

Sjarter = Charter

Fasist = Fascist

gagg = gag

hitt = hit

hott = hot

jett = jet

pirse = pirce

reser = racer

karving = carving

daks = dachs

rekkert = rackert

Dette er bare noen eksempler på hvor håpløst det kan gjøres....

Finnes det flere bra eksempler der ute?

horizon

horizon
01.03.04 16:47
Sjåfør = chauffeur

Tøff = tough

Butikk = boutique

Kul = cool

Ludvig 16. = Louis 16.

sjarm = charme

sjokolade = chocolate

stasjon = station

telefon = telephone

komputer = computer

luksus = luxury

maskin = machine

haike = hike

flørt = flirt

ekstra = extra

skvis = squeeze

alkohol = alcohol

økonomi = economy

revolusjon = revolution

Afrika = Africa
vidar

vidar
04.03.04 11:47
Andrei Kanchelskis - Andrej Kantsjelskis
gdarius

gdarius
04.03.04 22:23
horizon skrev:
"komputer = computer"

Kan ordet "komputer" brukes på norsk? Hvordan uttales det (og hadde det ikke vært bedre å fornorsket til "kompjuter"?)
Det gir uansett ingen mening, ettersom "computer" på engelsk betyr noe sånt som "sammenregner".
Diktator

Diktator
05.03.04 00:57
er så vanvittig lei av alle som kritiserer norsk språkråd. Kan ikke dere sette dere LITT inn i temaet før dere begynner å kritisere?!

Det norske språk MÅ fornorskes, det har det gjort siden tidenes morgen.
LouieLouie

LouieLouie
05.03.04 00:59
Diktator skrev:
Det norske språk MÅ fornorskes, det har det gjort siden tidenes morgen.

--

Dette er jo hele poenget! I tusen år har man greid dette fullstendig uten idiotforslagene til Norsk Språkråd.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Louie, Louie, oh baby, we gotta go.
janistan

janistan
05.03.04 17:17
har en til faktisk .. tror ikke det kom igjennom, men de foreslo å bytte ordet cup med køpp.. idiotisk spør du meg.. får være grenser for tullball
sistemann

sistemann
05.03.04 17:21
LouieLouie skrev:
Dette er jo hele poenget! I tusen år har man greid dette fullstendig uten idiotforslagene til Norsk Språkråd."

Hva mener du? Norsk Språkråd forsøker på ingen måte å forby de vanlige formene. De nye skrivemåtene er bare lansert for at de som ønsker å bruke fornorskede former skal ha lov til dette.

Diktator

Diktator
05.03.04 18:06
janistan skrev:
har en til faktisk .. tror ikke det kom igjennom, men de foreslo å bytte ordet cup med køpp.. idiotisk spør du meg.. får være grenser for tullball
--------------------
Omvendt ville nå heller jeg si. Når det er tillatt å skrive pøbb, burde man også fått skrive køpp.
horizon

horizon
05.03.04 21:12
gdarius skrev:
"Kan ordet "komputer" brukes på norsk?"

Jeg tok det med fordi det er et data-blad som heter "Komputer for alle".
Ganske teit navn egentlig.

Forresten oppdager jeg nå at Guffe ville at tråden skulle handle om "utrykk". Kanskje en form for vitenskap om utrykningskjøretøyer?
puma1

puma1
06.03.04 00:17
Ved at du stavar fleire av orda feil etter dagens stavemåte, vert innlegget eit argument for fornorsking. Du skriv champagn for champagne, stright for straight og scuash for squash.

Eg forstår ikkje kva som er gale med å fastsette ein alternativ norvagisert stavemåte. Skal nye stavemåtar i det heile tatt ha ein sjans, må det vere klart kva den alternative stavemåten er.

Det heile er ein tilvenningsprosess. Det kjem heilt naturleg å skrive trål for trawl. Krål for crawl kjennest ikkje like naturleg, fordi det ikkje har vore lovleg så veldig lenge. Men ved å ta stavemåten i bruk og å ta tida til hjelp, så ........
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg