Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvem er best i engelsk?

NYTT TEMA
Nibiru

Nibiru
09.03.04 14:07
Hvilket folkeslag er best i å snakke engelsk, bortsett fra de som har engelsk som morspråk, da.
Bjaukster

Bjaukster
09.03.04 14:08
Nordmenn er ihvertfall best i skandinavia. Og det skulle sannelig ikke forundre meg om vi ligger ganske høyt oppe på verdensbasis også....
moh88

moh88
09.03.04 14:13
Skulle ikke forundre meg om det var tyskerne..(NOT! de suger totalt i engelsk)
Franskmennene har jo da en ganske tidig aksent..hehe

"The only easy day was yesterday" -U.S Navy SEALs

"The Cause is Greater than Man- Can you make the Sacrifise?"
Nibiru

Nibiru
09.03.04 14:13
Best i Skandinavia, ja! Utrolig mye bedre enn danskene.
Tyskere er ikke all verdens, og i hvert fall ikke franskmennene. Nederlendere er visst brukbare.
Someone

Someone
09.03.04 14:23
Nederlendere, israelere og nordmenn vil jeg si er de beste
sk32

sk32
09.03.04 15:56
Svårt att säga. Den här undersökningen (på 16-åringar) visar att svenskar och norskar är bäst generellt sett, jag tror dock att finnar var bättre på grammatik. (förmodligen därför att de måste plugga grammatik mer eftersom engelska är så annorlunda från finska)

http://www.aftenposten.no/utdannelse/article.jhtml?articleID=743465

Sämst i den här undersökningen var Frankrike. Länderna som undersöktes var Danmark, Finland, Frankrike, Nederländerna, Norge, Spanien, Sverige och Tyskland (delvis).

(mer detaljerad info : http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=239642 och http://www.skolverket.se/publicerat/press/press2004/press040302.shtml )
lode25

lode25
10.03.04 21:53
Hvis man i stedet hadde sett på hvem som er best til å lese og skrive engelsk skulle det ikke forundre meg om Norge kom på pallen i det minste.

.lode.
Ginger1

Ginger1
11.03.04 08:47
someone skrev:
Nederlendere, israelere og nordmenn vil jeg si er de beste"

israelere?
Bortsett fra de amerikanske jødene som har bosatt seg i Israel, syns jeg ikke de er så kjempeflinke. Men det er klart at i snitt er de bra.
Cowboy

Cowboy
11.03.04 17:13
Svenskene.
Nordmenn er flink, ja, men stortsett har for sterke aksenter. Sorry.
Men svensker? Veldig flink til å snakke engelsk må jeg si.
Ginger1

Ginger1
11.03.04 20:35
Cowboy skrev:
Svenskene.
Nordmenn er flink, ja, men stortsett har for sterke aksenter. Sorry.
Men svensker? Veldig flink til å snakke engelsk må jeg si."

Svenskene har like sterke aksenter som nordmenn, for noe tull!
Cowboy

Cowboy
11.03.04 20:37
Svenskene har like sterke aksenter som nordmenn, for noe tull!

>>>Nei, det har de IKKE.
And this comment comes from my American "ear".
Like it or not, Ginger.
Ginger1

Ginger1
11.03.04 21:12
Cowboy skrev:
>>>Nei, det har de IKKE.
Like it or not, Ginger."

Tja, kommer an på hvilke nordmenn og hvilke svensker regner jeg med. De svenskene jeg kjente i England hadde sterkere aksent enn nordmenn fra vestlandet. Når det gjelder østlendingene var de håpløse, hørtes ut som Thor Heyerdahl hele gjengen...
sk32

sk32
11.03.04 23:19
Ja, det är nog riktigt att "melodin" på dialekterna lyser igenom ganska starkt.

Jag har länge försökt lyssna på norskar, svenskar och danskar, och hur de snackar engelska. Danskar har kanske den "jämnaste" melodin, medan det hos norskar och svenskar finns en del som har väldigt stark språkmelodi. Och, den egna melodin hör man inte speciellt bra, därför tycker jag att västsvenskar talar bättre engelska än stockholmarna gör, men jag tror inte det är någon större skillnad egentligen.

Intressant notering : jag har en engelsk vän som inte vet skillnaden mellan norsk, svensk eller dansk accent (det är "scandinavian" alltihop), men jag kan ganska enkelt höra om det är en dansk eller norsk eller svensk som talar engelska. Detsamma gäller säkert er andra.

Den sämsta skandinaviska engelskan jag hört hos en universitetsbildad person under 30år är dock en person från Trondheim. Underligt :) Han var närapå helt obegriplig.
Wavy

Wavy
12.03.04 12:45
Cowboy skrev:

>>>Nei, det har de IKKE.

-------

Kanskje rett og slett svensk og amerikansk har lik melodi.

Jeg kan i hvertfall høre svensker på lang avstand når de snakker engelsk.
garjamt

garjamt
12.03.04 13:04
Jag tror etnocentrismen lyser igenom här; det är mycket enklare att höra grannspråken slå igenom i engelskan än sitt eget.

Själv försöker jag tala så grammatiskt korrekt jag kan på engelska, men har för länge sedan slutat försöka låtsas att jag är engelsman eller amerikan. Kan någon beslå mig med svenska "styggheter" i min engelska så so be it.

Detta sagt så har vi några karaktärsdrag i skandinavernas engelska:

Norsken: This is a very GUDD PÖBB!

Svensken: Look sheap Levi's yeans!

Dansken: Wha' a senseesen (sensation)!

Sen tycker jag mig ha noterat en typisk västsvensk grej i uttalet av t.ex snow:

snuu buud=snow board, Jew=Joe etc... eller är det bara Arne Hegerfors?
Ginger1

Ginger1
12.03.04 14:42
garjamt skrev:
Detta sagt så har vi några karaktärsdrag i skandinavernas engelska:
Norsken: This is a very GUDD PÖBB!
Svensken: Look sheap Levi's yeans!
Dansken: Wha' a senseesen (sensation)!"

He he, veldig god oppsummering, syns jeg!
Wikstead

Wikstead
17.03.04 12:01
Jeg bor i Manchester og har stort sett alltid opplevd nederlndere som vedlig gode i engelsk. Flere engeslkmenn jeg har snakket med har imidlertid utpekt danker som best i engelsk.
PelsPåKnaggen

PelsPåKnaggen
17.03.04 12:33

Min erfaring er at svenskene er strået vassere enn oss i engelsk.

Den typisk norske aksenten høres helt forferdelig ut. Usj! Heldigvis klarer de fleste å legge den av seg etter å ha bodd i et engelsktalende land en stund.
hof

hof
17.03.04 12:42
Mitt inntrykk er at vi i Skandinavia er veldig flinke i å prate engelsk. Men flink mener jeg at vi klarer å gjøre oss fortstått.

I tillegg er nedelenderne også veldig dyktige i engelsk.
CurvaSud

CurvaSud
17.03.04 12:59
Det skal sies at gjennomsnittet i den norske befolkningen er høyt sammenlignet med andre land. Jeg har noen utenlandske kolleger og venner som er imponert over at alle taxisjåførene og personalet i en hver butikk kan engelsk. Også i næringsliv og reiseliv står det bra til.

Men dette at så mange kan språket, har fått oss til å hvile på laurbærene, og overvurdere våre engelskferdigheter. Ved universitetene opplevde engelskfaget et krakk i ferdigheter for noen år siden, og har slitt mye med å få strykprosenten ned. En stund var det riktig ille, selv om det er blitt bedre i dag.

Grunnen til dette er at mange tror de er utlært i engelsk fordi de har reist en del og kan følge med på en film eller serie på engelsk. Dermed slutter de å arbeide med språket, eller tenker ikke på å utvikle sine ferdigheter i det. Det at det allmenne nivået er ganske bra, har ført til at mange nærmest innbiller seg at engelsk er et slags morsmål light for nordmenn og at de er utlært i 18-års alder. Men derfra til å bli virkelig god i engelsk er det et stort sprang.

Det jeg vil frem til er en nyanse: nordmenn er jevnt over brukbare i engelsk, og at så mange behersker språket er imponerende. Men i mer avansert engelsk har vi mye å gå på. Det blir ikke minst tydelig når norske politikere er ute på tur. Det er jo direkte pinlig å høre f.eks. Bondevik og Jagland stotre av gårde med et vokabular som en tolvåring kan matche lett.

Selv vet jeg at jeg kan forbedre engelsken min kraftig, både muntlig og skriftlig, så det er ikke meningen å hovere med dette innlegget.

CS
Florena

Florena
17.03.04 14:24
Uansett aksent - så kan jeg engelsk bedre enn de fleste engelskmenn kan norsk.
Så da så!

De er nemlig kjappe til å kommentere hvis du sier noe som høres rart ut (konstruktive rettelser er ok), men hvis det blir for mye morsomheter på min bekostning så foreslår jeg umiddelbart å gå over til norsk. Det hjelper.
Lliama

Lliama
17.03.04 17:22
Tror kanskje det varierer fra person til person jeg da... Har man nesten aldri kontakt med noen man må snakke engelsk til er det selvfølegelig vanskeligere å holde det ved like. Jeg tror dessuten at det er noe i at "dess mindre makt et land har, dess bedre er dets innbyggere til å forstå andre språk". Vi i Norge er NØDT til å kunne engelsk for å kommunisere med andre land siden det er det mest aksepterte fremmedspråket å lære seg...
bebert

bebert
17.03.04 18:02
Nå har jeg reist noe og folk fra storbritania blir overrasket over kunnskapene til nordmenn,det er ikke ille det ;)
Cowboy

Cowboy
17.03.04 20:59
Hans Blix hørtes så sjarmerende ut da han snakket på amerikansk TV.
Men Liv Ullmann høres bra ut også.
Deres aksenter er så cute.

Kekkol2

Kekkol2
17.03.04 23:28
Petter Solberg da? Han er helt "lost" ialfall.

Østlendinger høres helt rævva ut, alle har vel hørt Harald R prøve seg på engelsk...

Syns vestlendinger og nordlendinger er de som fikser det best. Men dette har ikke noe med kunnskap å gjøre, det er på grunn av det naturlige tonefallet i dialekten.
kjøøba

kjøøba
18.03.04 10:36
someone skrev:
Nederlendere, israelere og nordmenn vil jeg si er de beste

Akkurat det jeg skulle si! Hvor hen har du vært ute og reist da?
♫~^~v^~^no thought control^~^v~^~♫
kjøøba

kjøøba
18.03.04 10:37
Hva med indere folkens?!!
♫~^~v^~^no thought control^~^v~^~♫
Frafjord

Frafjord
18.03.04 16:22
Jeg studerer i oxford hvor det bor om lag en ca 35000 utenlandsstudenter. Jeg må si at den gruppen vi er på 20 nordmenn snakker gjennomsnittlig mye bedre enn folk fra andre land. Jeg kjenner et par svensker som har bodd er et år nå, de snakker faktisk veldig dårlig engelsk i forhold til dansker og nordmenn som jeg har truffet. Utenom nordmenn må jeg si at sveitsere snakker veldig bra engelsk. De verste er helt klart asiatere. De lever på tegnspråk !!

"how is you and what about me"
sk32

sk32
18.03.04 19:31
Jag tror att skillnaderna i talad språkfärdighet (i engelska) mellan svenskar, danskar, norskar och holländare är så liten att det egentligen är skillnaden mellan individerna som bör poängteras. Och på tal om accenter, en god vän till mig från England anser att jag låter mer amerikansk än svensk, men att jag bättrat mig på senare år. Troligen beror det på att jag lärt mig min mesta engelska från amerikanska filmer under 80-talet :) Hon jobbar för en organisation som har stor erfarenhet av internationellt kulturellt utbyte, och hon rangordnar skandinaver som bäst i engelska. Men hon tycker att vi talar "högt" (alltså, frekvensmässigt) ibland, vilket förmodligen beror på att delar av den norska (och svenska) språkmelodin är tvärtemot engelsk, ungefär. Dvs, när de går upp i röstläge, så går vi ner, och tvärtom. Jag har inga bra exempel, men det stämmer säkert. Det är nog ingen slump att "svensken" i den eminenta komedifilmen Top Secret talar baklänges :)

Intressant notering : när Sverige spelade ishockey i OS 1980 så hade de skandinaviska lagen en tolk, Viggo Mortensen ("Aragorn") :-D Tydligen så var svenskarna (speciellt ledarna) och finländarna väldigt dåliga på engelska :) Dessa svenskar var såklart uppvuxna utan datorer, utan MTV, utan video, osv.
lusekoftan

lusekoftan
18.03.04 23:30
Frafjord skrev:

"Jeg studerer i oxford hvor det bor om lag en ca 35000 utenlandsstudenter. Jeg må si at den gruppen vi er på 20 nordmenn snakker gjennomsnittlig mye bedre enn folk fra andre land. Jeg kjenner et par svensker som har bodd er et år nå, de snakker faktisk veldig dårlig engelsk i forhold til dansker og nordmenn som jeg har truffet."

- Jag förmodar du i vart fall inte studerar statistik eftersom du drar så långtgångna slutsatser efter ett så liten population som 2 personer (lol), du studerar förmodligen istället ölpubarna i Oxford med tanke på din slutledningsförmåga.

- Du kan visst det har rätt eftersom det norska språkområdet är mindre än hälften så stort som det svenska är norrmännen än mer nödsakade att lära sig ett större språk för att kunna kommunicera med omvärden, men din analys efter att ha träffat två personer som talade i ditt tycke dålig engelska ger jag inte många sekiner för.

Du skriver: "De verste er helt klart asiatere. De lever på tegnspråk !!"

- Fy vilka fördomar du har, du borde åka tillbaka hem till Norge och ägna dig åt navelskåderi.

- Den här undersökningen visar ett svenskar och norrmänn delar förstaplatsen i en internationell undersökning:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=239642

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg