Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

?!/!?

NYTT TEMA
JohnLocke

JohnLocke
19.03.04 15:05
Hvilken rekkefølge?

"Var det deg, din jævel?!"

"Var det deg, din jævel!?"

Jeg vil gjerne ha svar fra folk som VET dette. Ikke fra folk som tror kanskje, muligens, at det er den ene, eller den andre varianten.

-Pat
Gnalen

Gnalen
19.03.04 15:41
Slå eit slag for interrobangen: ? (æsj, det kjedelege forumet øydela den fine interrobangen eg skreiv...)
http://en.wikipedia.org/wiki/Interrobang

Viss du absolutt må skriva teikna kvar for seg, ville eg ha føretrekt spørjeteiknet først. Men det er jo berre noko eg trur kanskje, muligens...
JohnLocke

JohnLocke
21.03.04 15:22
Er det ingen som kan gi meg et skråsikkert svar på dette gigantiske problemet?

-Pat
Diktator

Diktator
21.03.04 16:04
Nei, men jeg pleier å ha spørsmålstegnet til slutt. Slik !?. Vet ikke hvorfor jeg har det den veien.
hof

hof
22.03.04 14:53
Jeg ville skrevet:

Var det deg, din jævel?
Iago

Iago
23.03.04 08:56
Diktator skrev:
Nei, men jeg pleier å ha spørsmålstegnet til slutt. Slik !?. Vet ikke hvorfor jeg har det den veien.

Det tror jeg at jeg bruker også.
Muligens fordi man på en måte får to parallelle linjer hvis man tenker seg at den rette streken nederst på spørsmålstegnet går helt opp?
johnnyGG

johnnyGG
23.03.04 10:21

hmmmmmmmmmmmmm...........................................

Jeg ville skrevet
"Var det deg? Din jæææævel!"

eller
"Din jæææævel! Var det deg?"

Men dette trenger en mer kompleks forståelse av hvordan vedkommende følte inni seg. Jeg vil oppfordre noen på forumet til å forske litt på dette interessante eksempelet.

Venter i spenning!
Lykke til!
ManOnMoon

ManOnMoon
27.03.04 18:50
Både Diktator og lago tar feil. "Var det deg, din jævel?!" ville nemlig være det riktige å skrive. Kanskje Diktator og Lago burde være litt mer ydmyke i forhold til å påpeke andre sine skrivefeil ... Bare et forslag!
t0bbi

t0bbi
28.03.04 00:35
JohnLocke skrev:
Hvilken rekkefølge?

"Var det deg, din jævel?!"

"Var det deg, din jævel!?"

Jeg har forhørt meg med flere og den generelle konsensusen er at det vel ikke er 100% korrekt å bruke både "!" og "?", men hvis det "må" brukes er det mest vanlig å ha "!" først.
Ifølge mine kilder er det ikke èn spesifikk regel for dette.

Men det må sies at hverken jeg eller de jeg har konferert med eg 100% sikkre, som du etterlyser her...
Supply

Supply
28.03.04 01:14
det blir nok ?!

fordi det er et spørsmål, og spørsmålet blir utropt. På samme måte som man får to forskjellige meninger om man setter spørsmålstegnet innafor, eller utafor en parentes )? ?)
sistemann

sistemann
28.03.04 01:37
?!

Ser så mye bedre ut. Setningen er jo først og fremst et spørsmål.

Sieceres

Sieceres
28.03.04 14:46
Jeg føler meg veldig trygg på at det skal være !? og ikke omvendt.
__
Donér mat gratis: http://www.hungersite.com
Rydd landminer gratis: http://www.clearlandmines.com/
Har DU samvittighet til å la være?
trine2004

trine2004
31.03.04 03:56
jeg tror det er ?!
Ginger1

Ginger1
31.03.04 07:10
Sieceres skrev:
Jeg føler meg veldig trygg på at det skal være !? og ikke omvendt."

Du tar feil.
johnnyGG

johnnyGG
31.03.04 13:58

ring "TV2 hjelper deg".

Hysteria1

Hysteria1
31.03.04 14:01
Er 99,99% sikker på at "?!" er mest korrekt.
Coilover

Coilover
31.03.04 17:45
?! er hermed vedtatt?!

Men det er forskjell mellom "var det deg?!" somer et utropt spørsmål, og "det var deg!?" som er et spørrende utrop.
Diktator

Diktator
01.04.04 15:49
det er en liten betydningsforskjell på ?! og !?. Hvis setningen er mer utrop enn spørsmål får den !?, og motsatt hvis den er mer spørsmål enn utrop.

Eks:
-Hvor har du gjemt bestemor?!
>omtrent 2/3 spørsmål og 1/3 utrop, og får derfor spørsmålstegn etterfulgt av utropstegn. MERK: hvis personen som ytrer overnevnte setning gjør dette på en truende måte, byttes imidlertid tegnene plass. Man må også merke seg at hvis man legger trykket på ordene "du" og "har" vil også da utropstegnet komme først.

-Er det du som svømmer naken om nettene!?
>Dette er et tydelig 4/5 utrop, 1/5 spørsmål. Den som stiller spørsmålet er sint, og graden av sinne avgjør hvor stor del spørsmål/utrop utsagnet er. Unntak inntreffer hvis man legger trykket på "er", "svømmer" og "nettene". I tillegg må man ha i bakhodet at hvis personen som spør gestikulerer, himler med øynene eller trekker på skuldrene har dette konsekvens for tegnsettingen. Hvis man er ynkelig, nedverdigende overfor seg selv, tilhører en lavere samfunnsklasse i forhold til den han/hun spør eller er oppgitt kommer spørsmålstegnet først.

Som dere sikkert ser er det mange feller innenfor dette området, og jeg håer jeg har gjort reglene tydeligere for dere.
johnnyGG

johnnyGG
02.04.04 09:08

Dette er en ufattelig spennende debatt!?
Valde

Valde
02.04.04 12:54
De to tegnene skal ikke skrives rett etter hverandre dersom man skal følge rettskrivingen. Velger man å gjøre det likevel, feks for å markere sterke følelser (hvilket "din jævel" i grunnen gjør fint allerede), er det opp til deg selv og din smak. Personlig foretrekker jeg spørsmålstegnet først siden det er et spørsmål som skal forsterkes av utropstegnet som kommer etterpå.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg