Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hverken/Verken!

NYTT TEMA
MOHogAA88

MOHogAA88
30.03.04 21:42
Jeg har alltid skrevet "verken", men ser at mange skriver "hverken". Hva er da riktig? Har også sett "valp/hvalp", men det er vel nesten 90%++ som skriver "valp"
Diktator

Diktator
30.03.04 21:51
før var det bare tillatt å skrive "hverken" med h. Men nå er derimot "verken" blitt hovedform, men det er fremdeles tillat (tror jeg) å skrive hverken.

Jeg liker forøvrig best å skrive hverken/hvalp, men jeg forstår språkrådets tankegang.
Ginger1

Ginger1
30.03.04 23:31
Jepp, begge deler er lov. Selv skriver jeg hverken, men vet ikke hvorfor. Syns det er like greit å fjerne h'en, men da må vi gjøre det på alle tilsvarende ord, som:
vorfor, va, vem osv.
kakeber

kakeber
31.03.04 16:39
Jeg mener det må skrives "hverken ... eller...", og "verken i tåa er veldig stor nå". Det er to forskjellige ord, og da skjønner jeg ikke vitsen med å bruke det ene til begge deler. Jeg vet at det finnes mange ord med dobbel betydning, men hvorfor flere enn nødvendig?
Jeg har aldri tenkt over det, men jeg tror jeg skriver valp. Jeg pleier mye oftere skrive kattunge, for jeg er mer et kattemenneske :-)
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
"Bare død fisk flyter med strømmen."
justanothername

justanothername
31.03.04 17:35
Ginger1 skrev:
Selv skriver jeg hverken, men vet ikke hvorfor.
"
Opprinnelsen er jo fra gammelnorsk der h-en ble uttalt (som en slags harkelyd). Dette ser du rester av i nynorsk: der h-en normalt har gått over til k (kva, kven) og i nordnorske der h-en har gått over til k og v-en forsvunnet (ka, kæm).

Dette ordet har ikke beholdt h->k lyden i nynorsk, muligens siden "hverken" kommer fra gammeldansk "hwerkin", (men fantes også i gammelnorsk som "hvártki").
Vestmar

Vestmar
01.04.04 15:01
valp - hvalp - kvalp
verken - hverken - kverken?
Reinsdyr

Reinsdyr
01.04.04 19:33
Hverken er definitivt best å skrive, men de nyeste retteprogrammene for PC gir meg ikke lov...

Språkrådet skal jo nå også fornorske utenlandske ord, og skape enda mer forvirring - rokk, rokk, rokk og rokke. Fire forskjellige ord, en skrivemåte (nesten). Så mye enklere!
Arald

Arald
01.04.04 22:27
Lik stavemåte på forskjellige ord er ikke så stress som du skal ha det til.
Slike ting går ut fra sammenhengen.
Klikk for å gå tilbake til toppen