Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

"Fornorsking" av ord

NYTT TEMA
isvott

isvott
31.03.04 02:20
Norsk Språkråd har i det siste gått inn for å "fornorske" en god del av de engelske ordene.

Måten dette skjer på ser jeg på med svært kritiske øyne.

Eksempler på ord som "fornorskes":

Ketchup blir til "ketsjup"
Bacon blir til "beiken"
Gear blir til "gir"

osv osv..

Dette er etter mitt skjønn på ingen måte en fornorsking av ordene. Det eneste man gjør er å fornorske skrivemåten på de allerede eksisterende engelske ordene, slik at de for den vanlig mann i gata blir fullstendig ugjenkjennbare.

Skal man først fornorske så får man gjøre det ordentlig. La for eksempel ketchup få det norske ordet tomatmos (som i potetmos). Da vil man skape et nytt ord som det faktisk er mulig å skrive på en ordinær og god måte.

Alternativene som Norsk Språkråd kommer opp med i disse dager hører ikke hjemme under betegnelsen "fornorsking". De hører derimot hjemme i betegnelsen "forkludring av det allerede eksisterende engelske språk".

Man kan ikke importere et ord halvveis. Enten får man ta med seg hele ordet inn i det norske språket, inkludert stavemåten, eller så får man skape et helt nytt norsk ord ut av det engelske ordet. Dette har man til alle tider gjort på Island - med stort hell.

Slik det i dag blir foreslått fra Norsk Språkråd kan det i alle fall ikke fortsette.

Isvott
moto

moto
31.03.04 03:13
Enig, beiken blir bare for dumt.
Det verste eksemplet syns jeg var egennavnet Chianti, som de ville erstatte med Kianti.
NiGoZeroIchi

NiGoZeroIchi
31.03.04 09:47
"Skal man først fornorske så får man gjøre det ordentlig. La for eksempel ketchup få det norske ordet tomatmos (som i potetmos). Da vil man skape et nytt ord som det faktisk er mulig å skrive på en ordinær og god måte."

Her er jeg uenig. 'Tomatmos' (tomatpuré?) blir noe annet enn ketsjup. Ketsjup er forøvrig et ord som opprinnelig kommer fra Sørøstasia (hvis jeg husker rett betyr det noe sånt som 'fiskesaus'), så det er et lånord også i engelsk.

'Beiken' ble forresten nedstemt, det er fortsatt riktig å skrive 'bacon'...
---
2 5 0 1 - ningyôtsukai

absolutt skjebne apokalypse
niconi

niconi
31.03.04 15:27
Jo visst er dette fornorsking. Mange ord kommer fra utenlandske ord, og når de blir akseptert som ord i det norske språket, må de ha norsk skrivemåte. Det ville selvfölgelig värt enda mer fornorsket om vi fant på helnorske ord i stedet, men det munntlige språket utvikler seg ikke gjennom vedtak i Norsk språkråd. For eksempel heter det offisielt kopling, men alle sier jo clutch (eller klötsj)

Nye stavemåter er uvant til å begynne med, men det går seg til. I dag ser det like rart ut med en norsk setning der de originale stavemåtene på slike låneord benyttes, slik rettskrivingen var for 20, 50 eller 80 år siden.

eks.
face (fjes)
exhaust (eksos)
cheque (sjekk)
queue (kø)
chauvinist (sjåvinist)
cool (kul)
boycott (boikott)
strike (streik)
cigarette (sigarett)

bodom

bodom
31.03.04 15:43
Det styggeste var "beiken" da!
Coilover

Coilover
31.03.04 17:41
hadde det enda vært bæjken....
Valde

Valde
02.04.04 13:47
Er veldig enig der. Hvorfor fornorske pub til å bli pøb når man i stedet kan si vertshus, skjenkestue eller noe sånt?
Har mer sans for den danske varianten der de beholder den utenlandske stavemåten. Da ser man ordets bakgrunn og lærer litt fremmedspråk i samme slengen. Så får eller folk slite med å stave mayonaise og bureaukrati (som det heter i flatlandet).

PS. Det skal sies at i DK har det også vært et språkråd på banen og foreslått en del fordanskinger. Med akkurat samme ramaskrik som resultat.
Larry

Larry
02.04.04 17:01
Huff, håper ikke vi får danske tilstander på språkfronten. Lite høres mer patetisk ut enn ord som "teenager" og "t-shirt", blandet sammen med danske ord (dog morsomt når Eia og Tufte Johansen gjør narr av det)
Valde

Valde
04.04.04 15:49
Larry skrev:
Huff, håper ikke vi får danske tilstander på språkfronten. Lite høres mer patetisk ut enn ord som "teenager" og "t-shirt", blandet sammen med danske ord (dog morsomt når Eia og Tufte Johansen gjør narr av det)

Enig. De to ordene du nevner er nettopp ord der man har laget en eller annen form for fornorskning. Men tenk deg om vi i Norge hadde beholdt ordene og fikk vite at vi nå skulle stave dem tinadsjer og tiskjørt for å gjøre ordene norske? Da synes jeg det er mer ærlig i Danmark at, når man først beholder utenlandske ord i språket, så skriver man det på originalspråket. Som sagt: Pøb blir ikke mer norsk bare fordi det har fått en ø.
Larry

Larry
04.04.04 16:11
Neida, har man ikke gode norske ertsatningsord, så er jeg enig. Men det finnes unntak her også; det er vel få som fremdeles skriver "gear" f.eks.
Fimnuirh

Fimnuirh
06.04.04 07:46
Bare man ikke oversetter NAVN, så... (sa noen T.Bugge Høverstad?)
Fimnuirh

Fimnuirh
06.04.04 07:48
Morsomt med de der som skal beskytte det "norske" språket som uansett i 200- 300 år har vært mer europeisk enn norsk.
Sentos

Sentos
08.04.04 07:46
forsåvidt enig, men.....

Ketchup blir til "ketsjup"
Bacon blir til "beiken"
Gear blir til "gir"

har ikke både ketsjup og gir vært i bruk i norge i mange år allerede?
beiken derimot ser bare helt teit ut.
MOHogAA88

MOHogAA88
08.04.04 12:39
NiGoZeroIchi skrev:
"Skal man først fornorske så får man gjøre det ordentlig. La for eksempel ketchup få det norske ordet tomatmos (som i potetmos). Da vil man skape et nytt ord som det faktisk er mulig å skrive på en ordinær og god måte."

Her er jeg uenig. 'Tomatmos' (tomatpuré?) blir noe annet enn ketsjup. Ketsjup er forøvrig et ord som opprinnelig kommer fra Sørøstasia (hvis jeg husker rett betyr det noe sånt som 'fiskesaus'), så det er et lånord også i engelsk.

Det kommer fra Kina (ke-tsiap), i følge illustrert vitenskap
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg