Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Politisk korrekt

NYTT TEMA
Ginger1

Ginger1
31.03.04 07:21
Kan noen definere begrepet 'politisk korrekt' på norsk?
Jeg lærte først uttrykket på engelsk, og der betyr det
"conforming to a belief that language and practices which could offend political sensibilities (as in matters of sex or race) should be eliminated "

- men jeg har fått forståelsen av at det har en litt annen betydning på norsk? Jeg ser i alle fall mange som bruker det om å "gå med det flertallet mener".

Jmf jomfrua: Politisk korrekt = i takt med den generelle strømmen i samfunnet/gruppen. Dvs blåkopi mening av det som er på moten. I noen tilfeller/miljøer er det i høyeste grad politisk korrekt å tråkke andre på tærne."
vidar

vidar
31.03.04 07:24
Da har du, og flere, misforstått! Det betyr nøyaktig det som står i beskrivelsen din. Det at mange misbruker ord og uttrykk har aldri fått meg til å tvile på min oppfatning.
Ginger1

Ginger1
31.03.04 07:30
vidar skrev:
Da har du, og flere, misforstått! Det betyr nøyaktig det som står i beskrivelsen din."

ja ha, hvilken definisjon da? Den norske?
Hvem er det som egentlig har misforstått da?
vidar

vidar
31.03.04 07:55
Vet ikke hvem som har misforstått. De som tror det mener noe annet enn å holde seg unna å si og gjøre ting som kan virke støtende!
Ginger1

Ginger1
31.03.04 08:07
[Slettet]

(Innlegget ble redigert 22.04.20 13:55)

vidar

vidar
31.03.04 08:20
[Slettet]

(Innlegget ble redigert 22.04.20 13:55)

Wavy

Wavy
14.04.04 16:58
Gammel tråd, men jeg plukket den opp for det jeg.

Det er en liten misforståelse at dette ordet er 100% negativt ladet.

Man kan også bruke det i sammenhenger hvor noe eller noen åpenbart ikke er politisk korrekte, for så å ha enkelte politisk korrekte trekk.

Eksempelvis:
'Lars Sponheim tar oppgjør med harrykultur, men er fortsatt politisk korrekt og handler på Rimi'.

Her brukes det for å veie opp for elitistiske holdninger, og har en nøytraliserende effekt.

Ellers er dette blant uttrykkene som har havnet i akronymh*lvetet. Bruk av PC på engelsk, og (grøss) PK på norsk er en måte å signalisere at man bruker uttrykket i stor grad.
På engelsk er det dog vanligere å bruke PC enn PK på norsk.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg