Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Informasjoner

NYTT TEMA
sistemann

sistemann
05.04.04 16:23
Er det bare jeg som synes det høres teit ut når folk på TV sier at "de fikk mange informasjoner", "det har ikke manglet på informasjoner" o.l.? Begrepet brukes vel helst i entall.

Ragamoffin

Ragamoffin
05.04.04 17:18
Vel, dette stiller seg vel i rekken over forundringer overfor norsk journalistikk. Norske journalister stiller seg laglig til hugg når det gjelder norsken deres. Jeg trodde at man måtte ha av de beste karakterene i dette landet for å bli journalist.

Gang på gang beviser de at det ikke virker slik ved å ha forferdelige orddelingsfeil og grammatiske blundere. Det er nok ikke bare deg som begynner å lure, sistemann.
strawfoot

strawfoot
05.04.04 18:16
http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=informasjoner&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j
sistemann

sistemann
05.04.04 18:55
Hva så? At substantivet kan bøyes betyr ikke at det er god norsk å bruke flertallsformen i hytt og pine.

strawfoot

strawfoot
05.04.04 21:08
"sistemann skrev:
Hva så? At substantivet kan bøyes betyr ikke at det er god norsk å bruke flertallsformen i hytt og pine."

Beklager, men jeg oppfattet det slik at du mente at substantivet ikke kunne bøyes. Hvorvidt det er riktig å bruke "informasjoner" på den måten du skisserer, vet jeg ikke, men det faktum at det eksisterer en flertallsform kan jo indikere at nyhetsoppleserne m.fl. ikke er helt på jordet. Uten at jeg skal si noe sikkert, selvfølgelig.

For meg høres "informasjon" mer riktig ut.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg