Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Venstrehendt vs keivhendt

NYTT TEMA
Nibiru

Nibiru
05.04.04 21:27
Hva er den rette betegnelsen?
varjen

varjen
06.04.04 01:04
Jeg foretrekker å bli kalt for venstrehendt fremfor skjevhendt. Dette av flere grunner:
-Man sier höyrehendt, ikke retthendt, venstrehendt blir da mer fornuftig.
-Dersom man sier venstrehendt vet man at personen foretrekker venstre hånd, og ikke bare avviker fra normalen. Dersom det -rent hypotetisk -hadde funnets samfunn hvor alle var venstrehendte ville jo skjevhendt bety höyrehendt.
-Skjevhendt synes jeg höres ut som om et handikap, noe som er feil, og bör rettes opp på.
-----------------------------------------------------------------

varjen - alle dyr er like, men noen er likere enn andre.
Nibiru

Nibiru
06.04.04 11:53
enig.
LQ77

LQ77
07.04.04 14:22
"Keiva" på min dialekt betyr faktisk venstrehånda, så for oss er det helt ok å si at noen er keivhendt (f.eks min mor). :-)
imos

imos
07.04.04 14:29
varjen:

Det heter ikke skjev, evt skeiv - det heter keivhendt! Og betyr venstrehånd. Derfor burde det ikke være noe galt i å si det...?? Da er det evt. like mye "handicap" å si høyrehendt.... :)
Litotes

Litotes
07.04.04 18:40
Varjen har helt rett - "keivhendt" betyr rett og slett "feilhendt". Å bruke feil hånd.

Ettersom tiden har gått har dette blitt akseptert som "venstrehendt". De aller færresten tenker på at "keivhendt" betyr noe annet enn å bruke venstre hånd.

Men for de få av oss som gjør det: Kunne dere være så høflige å bruke venstrehendt i stedet?
imos

imos
07.04.04 19:57
Nei, Litotes, du tar også feil!

Keivhendt = venstrehendt! Ikke "feilhendt" eller noe i den duren.
Det betyr rett og slett at man bruker venstrehånd til det de aller fleste bruker høyre til. Ikke noe værre enn det...:)
LilleEmma

LilleEmma
07.04.04 20:39
Keiv betyr egentlig skjev, gjør det ikke det da?
imos

imos
07.04.04 21:38
Nei, LilleEmma. Keivhendt betyr venstrehendt. That's it! Slå opp i leksikon dere som undrer seg over dette fenomenet - det er tydeligvis flere som ikke har forstått dette begrepet :)
justanothername

justanothername
07.04.04 21:45
imos skrev:
Nei, LilleEmma. Keivhendt betyr venstrehendt. That's it! Slå opp i leksikon dere som undrer seg over dette fenomenet - det er tydeligvis flere som ikke har forstått dette begrepet :)
"

Litt bastant her, Imos. :)

Keiv betyr opprinnelig skeiv, klønete el.l. At det har blitt brukt for venstrehendt og den egentlige betyningen er gått tapt for de fleste endrer ikke det.

Slå opp i nynorskordboka så ser du.

I
keive f2 venstre hand, bruke keiva .

II
keive v1
1 gjere skakk, skeiv; skeive
2 arbeide keiveleg, klønet .

Du kan også slå opp på "keiv":

Bokmål
keiv a1 (besl med *keik og skjev)
1 skjev, vridd
2 vrang .

Nynorsk
keiv keiv a1 (smh med III keik og skeiv)
1 skeiv, vriden
2 vrang; ulagleg .

imos

imos
07.04.04 21:54
...Og jeg slår opp i nynorskordlista:

keive (..) = venstrehand
keiveleg (...) = bakvendt
keivhendt (...) = venstrehendt

Står dermed ingenting at det betyr klønete e.l.

Vi hadde en diskusjon i norsktimene et par år tilbake - hvor flere trodde at ordet var skeivhendt, og at det derfor var et slags skjellsord - men da slo læreren ned og gjentok om og om igjen, at det var keiv, og at det kun betød venstrehendt.

Derfor var jeg ekstra bastant ang dette, også da jeg ikke har funnet noen annen betydning selv. Men men, alle kan ta feil, t.o.m imos :)
LilleEmma

LilleEmma
07.04.04 22:00
imos skrev:

Jeg har ikke sagt at keivhendt ikke er venstrehendt eller noe sånt. Jeg skrev at ordet keiv betyr skjev, og ifølge ordboka er det riktig. Keivhendt har med tiden fått betydningen venstrehendt fordi det er mest vanlig å være høyrehendt. Keiv betyr jo ikke venstre for det.
Satyrkid

Satyrkid
07.04.04 22:03
Jeg bruker keivhendt, og skammer meg ikke over det egentlig..
Er stolt over å være det..:)

Visste dere at keivhendte blir kalt "Southpaws" i USA, og
at en keivhendt bokser er det rene marerittet for vanlige
boksere, siden keivhendte bokser omvendt av det
som vanlige boksere gjør...

"It's the home of the Brave, and the land of the free
where the less you know, the better off you'll be"
- Warren Zevon
Sentos

Sentos
08.04.04 07:38
hvordan blir det da for de venstrehendte når dem må bokse mot høyrehendte?
blir vel like mye handicap gjør det ikke?
eller har dem bare vendt seg til de høyrehendte bokserne etterhvert, og de høyrehendte er mindre vandt til venstrehendte så for dem blir det overaskende og vanskelig å tilpasse seg?
Satyrkid

Satyrkid
08.04.04 11:27
Egentlig ikke, siden de lærer seg å bokse "motsatt" av hva høyrehendte
gjør, altså guarde med motsatt hånd enn vanlig....

Forresten, da man kjempet med kårde eller florett, så var
også venstrehendte de som hadde fordel... Siden man alltid
hadde sverdet festa til høyre side av kroppen,så var
venstrehendte litt "Raskere" å få ut sverdet enn høyrehendte..
Dette fordi at man alltid gikk sånn at man møttes med høyre
hånd for å hilse....

"It's the home of the Brave, and the land of the free
where the less you know, the better off you'll be"
- Warren Zevon
Litotes

Litotes
08.04.04 14:54
imos skrev:
Nei, Litotes, du tar også feil!"

Du har åpenbart ikke lest om den historiske utviklingen av ordet. I morderne leksika stå det kanskje "venstrehendt" ukvalifisert, men den gamle betydningen er ganske annerledes. Og mange husker den gamle betydningen.
Sentos

Sentos
08.04.04 20:38
Egentlig ikke, siden de lærer seg å bokse "motsatt" av hva høyrehendte
gjør, altså guarde med motsatt hånd enn vanlig....
-------------------
det vil da også si at dem lidder den samme svakheten og styrken som de høyrehendte.
for dem vil da bli svake der de høyrehendte er sterke,og dem vil bli sterke der de høyrehendte er svake.
MEN siden fleste er høyrehendte så vil en venstrehendt få endel overraskelsesmoment(er vanskelig å tilpasse seg "unormen" vs "normen", mens en venstrehendt vil jo da mye lettere ha tilpasset seg siden de fleste er høyrehendte så derfor vil ofte ikke ha så stor svakhet er de høyrehendte er sterke.(vs stikk motsatt).
imos

imos
08.04.04 22:00
Jada folkens, jeg har allerede innrømmet at jeg har tatt feil...
LilleEmma

LilleEmma
08.04.04 23:13
imos skrev:
Jada folkens, jeg har allerede innrømmet at jeg har tatt feil...

Så flink du er! ;-)
imos

imos
08.04.04 23:47
Hehe... God natt :-)
Marauder2001

Marauder2001
11.04.04 19:30
Man kan evt. benytte den tyske løsningen og heller kommentere at vedkommende gjør hva-det-måtte være "links".

E.g han skyter links, han spiller golf links, han skriver links.

Marauder
- Umoral er bedre enn amoral, det er mer artig når du vet du gjør noe galt. -
LilleEmma

LilleEmma
11.04.04 21:38
Marauder2001 skrev:
Man kan evt. benytte den tyske løsningen og heller kommentere at vedkommende gjør hva-det-måtte være "links".
E.g han skyter links, han spiller golf links, han skriver links.

---------------------------------

Venstrehendt høres da mye bedre ut..

varjen

varjen
11.04.04 23:10
Satyrkid skrev:
"Forresten, da man kjempet med kårde eller florett, så var
venstrehendte litt "Raskere" å få ut sverdet enn høyrehendte.."

Jeg driver selv med fekting, og er venstrehendt. Jeg merker selv at jeg da har store fordeler, da jeg kan angripe deler på kroppen som en höyrehendt fekter vanligvis ikke er vandt med å parere. Jeg får store åpninger på områder som den höyrehendte fekteren ikke er vandt til å dekke opp. Skulle tro det samme gjelder boksere.

Ellers kan det väre verdt å merke seg at vindeltrapper i gamle befestninger (og ofte også moderne vindeltrapper) vanligvis roterer mot höyre. Dette bl.a. fordi forsvareren - som vanligvis sto överst i trappa - kunne stå i dekning bak veggen, og fekte med höyrehånda, mens angriperen måtte gå ut til vensre, bort fra veggen, og samtidig vri armen utover mens han fektet. Venstehendte angripere må ha värt svärt attraktive...
-----------------------------------------------------------------

varjen - alle dyr er like, men noen er likere enn andre.
Krypton3

Krypton3
12.04.04 02:24
varjen skrev:
Satyrkid skrev:
"Forresten, da man kjempet med kårde eller florett, så var
venstrehendte litt "Raskere" å få ut sverdet enn høyrehendte.."

Jeg driver selv med fekting, og er venstrehendt. Jeg merker selv at jeg da har store fordeler, da jeg kan angripe deler på kroppen som en höyrehendt fekter vanligvis ikke er vandt med å parere. Jeg får store åpninger på områder som den höyrehendte fekteren ikke er vandt til å dekke opp. Skulle tro det samme gjelder boksere.

Ellers kan det väre verdt å merke seg at vindeltrapper i gamle befestninger (og ofte også moderne vindeltrapper) vanligvis roterer mot höyre. Dette bl.a. fordi forsvareren - som vanligvis sto överst i trappa - kunne stå i dekning bak veggen, og fekte med höyrehånda, mens angriperen måtte gå ut til vensre, bort fra veggen, og samtidig vri armen utover mens han fektet. Venstehendte angripere må ha värt svärt attraktive...
-----------------------------------------

Interessant! Jeg husker ikke navnet nå, men den aller mest fryktede krigeren i Kina på 1300 tallet (husker ikke helt, kan være senere), var en venstrehendt Samurai, som brukte 2 sverd. Hans teknikk, spesielt med de kombinasjonene han kunne tilføye med venstre sverd, var uovervinnelige.

Dette var regnet som høyst utradisjonelt, da alle Samurai-krigere ble opplært med sverd i høyre hånd.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg