Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Video/DVD

NYTT TEMA
Wavy

Wavy
07.04.04 09:30
Jeg har lagt merke til at det finnes noen som sier 'video', selv om de mener DVD. Et godt eksempel er når man sier at man stikke ut og skal 'leie en video', så kommer man tilbake med en DVD.
Mange gjør ikke dette, men blir det egentlig veldig feil å kalle det 'video'? Man bruker ikke uttrykket VHS, som er det ordet markerer at det i hvertfall er en tape, og ikke en plate.
Zlasher

Zlasher
07.04.04 09:33
http://www.dvddemystified.com/dvdfaq.html#1.2

Vel, DVD-Video..

Zlasher
Thyra

Thyra
09.04.04 22:14
Vel, mange har både video-og dvd-spiller. Når man skal leie en film, tar man vel den man liker best, er den utleid på dvd, kan det hende de har en vhs, eller omvendt.
Derfor sier man for enkelthets skyld at man skal leie en video. Ikke at man skal gå og leie en video eller dvd, som ville vært det mest korrekte...
Ginger1

Ginger1
10.04.04 10:34
DVD = Digital Video Disc - så det er helt riktig å si at man leier video når man leier DVD, selv om folk flest tenker VHS når de hører video.
Jeg sier "leie en film" - så er alt dekket.
Sentos

Sentos
10.04.04 10:48
vel....
jeg kaller det også noen ganger video...
ordet/setningen:
leie.....video,videofilm,film brukes ofte om enn skal leie en film:)

litt usikker faktisk nå om video egentlig sier noe om at det skal være en vhs;)
er bare et uttryk enn har brukt i så mange år nå, så har blitt overført til idag...
sier jo aldri vhs lissom....
men jeg pleier vel egentlig å si "dvd" el. "dvdfilm" og ikke "video" nå til dags:)
i begynnelsen var det for å markere ovenfor dem som ev. måtte spør osv(så slipper jeg spmt:)

vhs er jo uansett en dau teknologi. bare bra til å ta opp ting med. siden dvd-brennere fortsatt er en SPØK:
(ekstremt dyre plater,og de billigere platene er så dårlig kvalitet at enn burde forby dem i salg! plater som har mindre levetid enn 1år bør ikke selges!). og brennere som brenner så mye feil og så dårlig at de fleste platene inneholder flere feil etter ferdig brenning er IKKE bra.
nei 5år til så er dvd endelig tatt over for vhs.(skremmende at dem tillater slikt dr*tt dvd-brennere og plater på markedet!).

men lissom hvorfor skulle noen gidde å leie en vhs idag?:)
de fleste har da dvd-spillere. bortsett fra kanskje besteforeldre(men dem leier ikke så mye alikavel).

nei bli kvitt alle vhs leiekasettene i butikkene så er jeg fornøyd:)
så OM skulle spør eller noe så vet enn at alltid er snakk om dvd;)
men det meste ligger nå klart fremme uansett.

Sentos

Sentos
10.04.04 11:04
Digital video disc (the original meaning proposed by some of DVD's creators)
Digital versatile disc (a meaning later proposed by some of DVD's creators)

lettere å si den du brukte, men mere inne i miljøet blir sistnevnte brukt av den enkle grunn at det er langt mere enn bare video er snakk om. osv:)
men folk flest har vel lett for å oversette det til den gamle forslaget.

The DVD Forum decreed in 1999 that DVD, as an international standard, is simply three letters. After all, how many people ask what VHS stands for? (Guess what, no one agrees on that one either.)

egentlig så er DVD bare DVD;)
(var endel uenigheter rundt det utover det).

i utgangspunktet så tok dem navnet DVD av det du skrev. men så var det en rekke av skaperne som ville påpeke at DVD var langt mere enn bare video og det ble omdøpt til Digital Versatile Disc(noe som er ganske standard og akseptert i miljøet nå!). men grunnet endel som allerede hadde adoptert det gamle navnet så har det aldri blitt 100% oppklaring i dette. og DVD markedsføres nå kun som DVD.
(forsåvidt har vi den samme suppa ang. vhs;)

men i boka så vil du nok ha fasit som Digital Video Disc som er da den offisielle forkortelsen. mens dem senere omgjorde det til Digital Versatile Disc for å påpeke at det er langt mere enn bare video DVD er/står for. men siden DVD allerede hadde kommet ut på markedet så fikk dem aldri med seg alle skaperne til å omdøppe navnet. men du vil nok se at de aller fleste store profesjonelle dvd-selskapene vil lansere det som Digital Versatile Disc idag.
Ginger1

Ginger1
10.04.04 11:06
Hvilket miljø er det du snakker om??
Sentos

Sentos
10.04.04 11:19
Musikk,video,produksjon,profesjonelle aktører,osv.
(hitech-delen vs elkjøp o.l.;)
dem som ikke har så mye peiling slår opp i lista og får den offisielle navnet, derimot dem som driver med det bruker den nyere betegnelsen:)
Ginger1

Ginger1
10.04.04 11:26
Ja, for de på El-kjøp er jo ekspert på det meste .... not.
Den offisielle betegnelsen er Digital Video Disc, så derfor er det for så vidt riktig å si "leie video" - sånn er det.
Sentos

Sentos
10.04.04 11:33
Ja, for de på El-kjøp er jo ekspert på det meste .... not.
--------------------------
hehe det var nettop det som var poenget mitt:)
alle kan slå opp det offisielle navnet som ble nevnt ved starten av dvd-døppselen.
og det er som du sa Digital Video Disc. så du får jo ikke feil i å si det.
men det er derimot feil egentlig.
det fikk et nytt navn like etter og det er dette de fleste profesjonelle aktørene forholder seg til.(altså dem som har peiling).bransjen selv holder seg til Versatile og ikke Video).

f.eks ville du jo fått STRYK om du hadde kalt en backup dvd fra maskinen din(som innehold f.eks data) for Digital Video Disc!.
for da hadde du jo samtidig sagt at den kun kan brukes til video- noe som er riv ruskende galt.
Digital Versatile Disc er som navnet sier en disc som kan brukes til så mangt:)

og jeg sier jo egentlig bare hvordan det er i bransjen og blant folk som holder på med det.(siden den ble døpt med Digital Video Disc i utgangspunktet så får du jo ikke feil, men det er svært misvisende. og de fleste i bransjen som sagt har tilvendt seg det nye navnet for lengst:)

men ta det med ro, det ble like mye sur ang. vhs i sin tid;)

jepp leie en video kan fort brukes om begge. jeg har gjort det selv i starten inntil jeg sa leie dvd fordi da slapp jeg egentlig at folk lurte. det var lissom mere forklarende. derimot leie "vhs" høres bare teit ut;) vhs er et kronglete navn.

Coilover

Coilover
10.04.04 12:06
baff.... man går da i videosjappa for å leie innholdet, ikke teknologien i lagringsmediet. Og innholdet er en film, eller en video, som det er blitt til på folkemunne.
Sentos

Sentos
10.04.04 12:20
jepp ordet er så innarbeidet i oss at går vi til en videosjappe(hehe bare hør på ordet da "videosjappe";) altså går enn til en butikk som leier ut filmer så er dem så vandt med uttryket "leie video"(ev også leie film,leie videofilm,osv) at det er helt normen nå å si slikt.
uansett er det vel egentlig ikke noe feil i ordet heller:)
video behøver vel ikke bety at det skal være på tape(men er faktisk litt usikker på hva ordet "video" i seg selv egentlig betyr).
Wavy

Wavy
10.04.04 20:44
Video kommer vel fra videogram, selv om jeg ikke er helt sikker på hva dette opprinnelig innebærer.
Ginger1

Ginger1
10.04.04 22:52
Video er latin for "å se" el. "jeg ser".
Coilover

Coilover
10.04.04 23:20
Hvis jeg husker korrekt..... tar dette ut bra bakhodet, så jeg beklager hvis jeg tar feil...:

video videre vidi visum [to see; to perceive , notice, observe; to look into a matter, see to, provide for]. Pass. [to be seen; to seem, appear, be thought]; also [to seem good, seem right]. N. of perf. partic. as subst., visum -i, [a sight, appearance, vision].

nei, dæven! Jeg glemte meg og skrev på engelsk gitt. Tulle___bukken, meg.
Ginger1

Ginger1
10.04.04 23:56
Stoler du ikke på meg? Du måtte slå det opp, ja?
Sentos

Sentos
11.04.04 00:03
:)
Coilover

Coilover
11.04.04 00:06
Ville bare komme med en støttende hånd.

o(^_-)O
Wavy

Wavy
11.04.04 01:06
Ok; så man kan bruke 'video' om DVD.

Men; må man da bruke VHS (evt. kanskje videokassett) hvis man mener en kassett?
Jeg tror tross alt flere forstår betydningen av 'video' enn 'VHS'.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg