Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nynorskspørsmål:

NYTT TEMA
kearmy

kearmy
07.04.04 23:08
Denne faens nynorsken!

Hva er det beste norske (!) ordet for "vanhevda"??
Nibiru

Nibiru
08.04.04 13:08
Hakke snøring! ALdri hørt det ordet.
LilleEmma

LilleEmma
08.04.04 14:34
vanhevde=stelle dårleg med
kearmy

kearmy
09.04.04 13:23
Det høres fornuftig ut, sett ut fra sammenhengen ordet står i!

Du eller andre kan kanskje fortelle meg hva ordet "oreigning" betyr også??

Jf.
"treffa vedtak om oreigning"
Sentos

Sentos
09.04.04 13:27
høres ut som en nynorsk bonde som går i ring(rundt og rundt) rundt fjøeset sitt.

men tviler på at det betyr noe i nærheten av det.
sikkert bare et kvasifisert ord av noe som egentlig er helt "normalt" på norsk:)

nb! jeg anser ikke nynorsk som norsk,så her betyr norsk=bokmål!
at en gal landeveifyllik gikk rundt fra tre til tre og kalte et språk nynorsk til slutt gidder jeg ikke engang å annerkjenne.
flyttfugl

flyttfugl
09.04.04 13:31
Eg hevdar at "oreigning" er eit ord som ikkje finst.

Prøvde å dela det oppe i or = av, og eigning, men kom ikkje nokon veg verken med ordbok eller eige vit.
LilleEmma

LilleEmma
09.04.04 14:59
kearmy skrev:
Du eller andre kan kanskje fortelle meg hva ordet "oreigning" betyr også??
Jf.
"treffa vedtak om oreigning"

Jeg har hørt oreigning, men er ikke sikker på hva det betyr.. Det finnes ikke bare i nynorsk.
LilleEmma

LilleEmma
09.04.04 15:01
www.caplex.net:

oreigningsloven, fra 1959 ekspropriasjon

ekspropriasjon el. oreigning, jur., tvungen avståelse av eiendom el. rettigheter. Ifølge Grl. § 105 skal ekspropriaten, den som har eiendommen som kreves avstått, ha full erstatning av eksproprianten, dvs. den som krever ekspropriasjon. De nærmere regler om utmåling av erstatningen er inntatt i lov om vederlag ved oreigning av fast eigedom 1984. E.-erstatningen skal fastsettes ved rettslig skjønn.

Hva er det for noe vanskelig du leser?
harmony

harmony
09.04.04 15:02
kearmy skrev:
"Du eller andre kan kanskje fortelle meg hva ordet "oreigning" betyr også??"

Det finst både på bokmål og nynorsk, og tyder ekspropriasjon.
petterG

petterG
09.04.04 15:03
Å oreigne er det samme som å ekspropriere.
LilleEmma

LilleEmma
09.04.04 15:07
Sentos skrev:
nb! jeg anser ikke nynorsk som norsk,så her betyr norsk=bokmål!
at en gal landeveifyllik gikk rundt fra tre til tre og kalte et språk nynorsk til slutt gidder jeg ikke engang å annerkjenne.

--------------------------

Bokmål er jo en litt fornorsket versjon av det danske språket, mens nynorsk er norske dialekter og litt norrønt.. Hvordan kan det være tvil om hva som er mest norsk..?

Selv bruker jeg jo bokmål da, men jeg har ingen problemer med å innse at jeg egentlig bare skriver en rar form for dansk.. ;-)
harmony

harmony
09.04.04 15:12
kearmy skrev:
"Denne faens nynorsken! Hva er det beste norske (!) ordet for "vanhevda"??"

"Van-" er bokmål godt som noko, "hevd" finst på bokmål og tyder "god stand", begge kjem dessutan frå norrønt. Med din originale definisjon av norsk, vil eg tru at "vanstelle" er det beste norske ordet for "vanhevde".
Sentos

Sentos
09.04.04 15:57
ettersom norge har vært i union med både sverige og danmark.
så velger jeg å se på bokmål som langt mere norsk enn noe smådialekter utpå ulike holmer osv.

han hoppet over alle byer(og alt omtrent av det vi kan kalle bygder idag).
altså landsbyer og langt uti gokk anser jeg ikke som noen mal for det norske språket takk;)
Waddle

Waddle
09.04.04 16:02
Sentos skrev:
så velger jeg å se på bokmål som langt mere norsk enn noe smådialekter utpå ulike holmer osv.
altså landsbyer og langt uti gokk anser jeg ikke som noen mal for det norske språket takk

Kanskje fordi de store byene var for farget av dansk/tysk ?? (Dansk var og skriftspråget ) Landsbyer og steder uti gokk snakket da et mye renere norsk enn byene.. Du kan umulig mene det du skrev i innlegget over !!?? Da språkets opprinnelse er vgs. og ungdomsskol epensum, samt burde vært allmenn kunnskap.. At du også har omtalt ham som en fyllik, vitner også om din fagelige tyngde.

Vennlig Hilsen

Waddle

Som igjen ser "Sentos logikk" ...... Hvorfor dro han ikke til byene ? *Ler*

LilleEmma

LilleEmma
09.04.04 16:43
Sentos skrev:

altså landsbyer og langt uti gokk anser jeg ikke som noen mal for det norske språket takk;)

---------------------------

Hehehe... Du vet jo så lite at det er morsomt du da.. ;)
kearmy

kearmy
09.04.04 19:25
LilleEmma skrev:
"Hva er det for noe vanskelig du leser?"

Ekspropriasjon stemmer nok! Takk for hjelpen!

Sitter og leser miljørett, også er det selvfølgelig noen som har funnet på at lover og offentlige dokumenter skal skrives på nynorsk uten at man kan finne tilsvarende dokumenter på bokmål i tillegg...
gammern

gammern
13.04.04 16:40
Forstavelsen "VAN" betyr i vår dialekt dårlig eller manglende. og brukes om alt. f.x. "Han døde av vanstell", gården ble liggende brakk da der ingen var som holdt jorden "i hevd" (dvs jorden ble ikke drenert, pløyd, harvet, tilsådd og høstet. Men nynorsken har vanligvis sine egne ord som for mange kan være vanskelig å forstå. Selv de mest ihuga nn tilhengjarane kan ha vanskeligheter med å umsetje til dømes: "ikjøting", åbit" "spelsjuke" osb. Mine gode venner som er nn-tilhengjararar har lært seg å ikke bli sure over min mobbing der jeg for eks påstår at "Ottesong" er en grytidlig morgensang utført av vettskremte kormedlemmer! Men kanskje ukjente "keepere" ikke tåler slikt? Vi får se hvor fort dette blir strøket.
mvh Gammern
gammern

gammern
13.04.04 17:01
Petter G har helt rett, men det er bare så mye verre å bli fratatt gård og grunn pga at man ikke forstår hva det dreier som ("Oreigning") - når man får brev fra det offentlige om at deler av, eller hele din eiendom skal tvangsavståes! (eksproprieres). "OR" betyr på vestlandet "ut av" f x ("orkastnot", for sildefiskere; - (utkastnot). man deler opp sildestimen som er fanget i en stor hovednot. det er et slit med alle disse unaturlige "ubegripelighetene"!
mvh Gammern
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg