Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Trøndere sløser med orda!

NYTT TEMA
Nibiru

Nibiru
07.04.04 23:58
Hvorfor skal dere alltid slenge på en "for" når dere forteller hva folk heter?
Eks: "Hainj heter for Kristianj", "Honj heter for Annje".
melis2701

melis2701
09.04.04 11:41
Det hete hu ikke hojn! (Hvis du ikke ment hainnhoinn da:)) Dessuten e det fenomenet med "hete for" væll så vanlig hos våre naboa længer nord! Og avslutningsvis vil æ bare si at det e første gang æ har hørt trøndera bli beskyldt fårr å sløs med ord!*glis*

-Melissa
justanothername

justanothername
10.04.04 23:25
Du glemte å slenge på et "sjø" til slutt. :)
Sieceres

Sieceres
12.04.04 00:22
Nibiru skrev:
Eks: "Hainj heter for Kristianj", "Honj heter for Annje".

--

Tror du har hørt litt for mye på Are og Odin... Jeg er fra Trondheim og det kunne ikke falle meg inn å si "heter for/hete for", det tror jeg det er svært få fra Trondheim som sier. For øvrig er det nok ingen bortsett fra nevnte sauebonde som kunne funnet på å palatalisere Kristian og Anne. "Hu hete Anne" vil nok være slik flest trøndere ville sagt det, dermed skrev du feil på 4 av 4 ord. Med mindre du mente "Hunden heter Anne", da.
__
Donér mat gratis: http://www.hungersite.com
Rydd landminer gratis: http://www.clearlandmines.com/
Har DU samvittighet til å la være?
Nibiru

Nibiru
12.04.04 00:25
Jaja, er ikke så stødig i trøndersk. Men jeg skal nok få dreisen når jeg har bodd i Trondheim en stund.
Krister87

Krister87
12.04.04 21:48
Vi trøndere er eksperter på å bruke unødvendige fylleord i tetninger.
"Sjø"
"Liksom"
"Da"
"Sånn"
"Kanskje"

En enkel setning som "Jeg tror Rosenborg vinner serien i år" blir til:
"Æ tror da kanskje liksom at kanskje Rosenbog vinn serien i år da"
ajh

ajh
13.04.04 00:22
"Nibiru skrev:
Eks: "Hainj heter for Kristianj", "Honj heter for Annje"."

Jeg er oppvokst i, og har bodd stort sett hele livet i Trondheim, men har aldri hørt noen si "heter for ....". Har heller aldri hørt noen, hverken fra Trøndelag eller andre steder av landet, si 'Kristianj' eller 'Annje'.
Shaggy87

Shaggy87
15.04.04 18:30
Kan ikke få uttrykt klart nok hvor enig jeg er med deg her, Krister, men jeg har en følelse av at dette ikke bare gjelder oss trøndere. Dessverre.
MIXY

MIXY
15.04.04 22:53
Ja det er bare en ting å si.Trønderan e best.
mikroknuff

mikroknuff
16.04.04 14:31
Nå er det nå engang slik at de fleste språk og dialekter inneholder slike fyllord, så jeg føler meg på ingen måte umoralsk når jeg sløser med "sjø" og "for" i øst og vest.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg