Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

hva slags språksnakker du

NYTT TEMA
langthår90

langthår90
10.04.04 01:57
snakke, jeg kan:
svensk
engelsk
litt fransk
tysk
nynorsk

hva slags snakker du?
Ginger1

Ginger1
10.04.04 10:32
Men norsken er du ikke særlig god på.
NiGoZeroIchi

NiGoZeroIchi
10.04.04 13:08
Norsk, engelsk og litt tysk og japansk.
---
2 5 0 1 - ningyôtsukai
knightley

knightley
10.04.04 13:13
Norsk
Engelsk
Tysk
Spansken min er "half-decent"

Driver og lærer meg russisk, arabisk og japansk.

Sentos

Sentos
10.04.04 13:14
snakke kan du altså?
litt rart formulert:)

du kan svensk men ikke norsk? eller kan du altså begge flytende?
(ettersom du ikke kan skrive norsk særlig godt så tar jeg deg for ordet at du kan svensk men ikke norsk;)

jeg kan snakke norsk.
forstår utmerket svenske
forstår også veldig godt dansk.
kan snakke engelsk flytende.
forstår tysk(kan ikke snakke det lengre;)
forstår litt spansk(desverre glemt mye, må lære meg endel igjen ja:/
forstår bittelitt russisk.
forstår det meste av sammenheng av skrevet nederlandsk(men ikke muntlig).

egentlig ikke så mange språk.

om jeg setter godviljen til så forstår jeg nynorsk. men jeg nekter å bruke for mye godvilje der;)
Litotes

Litotes
10.04.04 13:22
Jeg kan norsk, svensk, dansk og engelsk. Og litt tysk og fransk, men ikke mye.
sistemann

sistemann
10.04.04 13:23
Jeg kan hovedsaklig norsk og engelsk og litt tysk. Og så klarer jeg kanskje å presse ut noe som kan minne om svensk og dansk.

kakeber

kakeber
10.04.04 17:25
Jeg kan snakke norsk, nynorsk, engelsk, tysk og litt fransk.
Jeg kan forstå de samme språkene pluss svensk, dansk og litt nederlandsk (hvis det går sakte) når det snakkes.
Jeg kan lese opp alle de ovennevnte språkene, og forstå det meste av det jeg leser (om det ikke er veldig innviklet fransk eller nederlandsk).
Spansk ligner ganske mye på fransk, så når jeg får lært mer fransk, forstår jeg kanskje det også.
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Man kan unngå kritikk ved å ikke si noe, ikke gjøre noe og ikke være noe.
Sentos

Sentos
10.04.04 17:29
du har lagt merke til hvor LETT nederlandsk til tider er å lese?;)
er jo som om det er en blanding av norsk,engelsk/tysk.
aldri sett på makan;)
men er noen ord her og der derimot som kan være litt vriene.
og ¨muntlig så har dem så rar dialekt at det blir tricky;)
(men dialekta/tonen som dem bruker er vel sikkert en vanesak for å komme inn i...
kakeber

kakeber
10.04.04 17:34
Nederlandsk er lett å lese, ja. Men å forstå det ved å høre er mange hakk verre. Uttalen er bare en vanesak, så den har jeg nesten inne. De viktigste uttalereglene, ihvertfall. Som hvordan g og v skal uttales i forskjellige sammenhenger. Utrolig hva man kan lære av en belgisk chatte-venn og to nederlandske sanger :-)
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Man kan unngå kritikk ved å ikke si noe, ikke gjøre noe og ikke være noe.
Sentos

Sentos
10.04.04 18:28
hehe jepp:)
men husker de første gangene jeg så skrifta, ble nesten sjokkert.
tenkte det var noe norsk blandet med tysk/engelsk og bare noe skrivefeil.(akkurat som om noen prøvde å rote litt til med norske språket:)
var jo litt artig da:)
men mye av det var vel fordi jeg hadde hørt nederlendere snakke noen år før jeg så skrifta. og det dem snakket hørtes ikke særlig gjenkjennelig ut;) så så ikke helt at den skrifta der kunne være samme som det dem preiket:)

synnes forsåvidt russisk er ganske kult språk. dødssexy med russiske damer når dem snakker. er en så nydelig "dialekt/uttalesestone":)
rett og slett noe for seg selv synnes jeg da;)
prøver å lære meg litt russisk selv, egentlig ganske lett språk.(forstår ikke helt hvorfor noen synnes det skal være så vanskelig. men har vel kanskje noe med at dem har liiitt annerldes bokstaver. og det verste er vel at dem har byttet totalt om på tonene på bokstavene;)
Carina15

Carina15
10.04.04 20:40
SNAKKER ikke særlig mange språk, bare:
Norsk
Engelsk
Tysk

Men hvis eg skal ta med dei som eg forstår blir det litt flere:
Norsk
Engelsk
Tysk
Nederlansk
Svensk
Dansk
Bitte-bitte-litt Spansk
Keva

Keva
10.04.04 23:22
Jeg kan

- norsk - har bokmål som hovedmål, men klarer meg bra på nynorsk også.
- svensk - jeg er tospråklig og snakker det flytende. Behersker skriftlig "dagligspråk" så noenlunde, dvs. til bruk i private brev osv., men kunne nok ikke forfatte noe anstendig offisielt skriv på högsvenska.
- engelsk (britisk variant) flytende, brukes som oversetter både på skriftlig materiale og simultant.
- tysk - klarer meg ganske bra.
- fransk - leser og snakker det ganske lett, men det er verre å forstå muntlig; mange vendinger høres like ut for oss skandinaver, slik at man lett mister sammenhengen.
- spansk - turistvarianten (kan bestille på restaurant og prute på priser og bittelitt til...)
- finsk - har ett glansnummer: Minä en ymmäärää suomea, minä olen norjalainen (Jeg forstår ikke finsk, jeg er norsk.) Gjør alltid stor lykke og fører til god service - at man viser at man har prøvd!
- flamsk/nederlandsk - som de fleste andre med litt språkøre forstår jeg lett skriftlig materiale, det blir verre når harkelydene kommer frem...:-)

For øvrig synes jeg islandsk er irriterende å høre på - ikke fordi det ikke er vakkert, for det er det - men fordi det høres ut som man burde forstå det, og så klarer jeg det ikke!

Til alle som har svart: De fleste har i likhet med innleder listet opp nynorsk som eget språk! Det er det ikke. Som de aller fleste sikkert vet, er det en av to likestilte varianter av norsk. Makan!

Keva
langthår90

langthår90
10.04.04 23:57
jaja jeg glømde å ha med norsk og dansk som jeg forstår å snakker
flytende.var bare litt trøtt når jeg skrev innleget i går kl(02.30)
kan noen snakke som "a real Londoner"
jeg mener the cockney?
kan det litt men så begyner jeg å bare le.
Sentos

Sentos
11.04.04 00:08
Det er det ikke. Som de aller fleste sikkert vet, er det en av to likestilte varianter av norsk. Makan!
----------------------
hehe. vel jeg annerkjenner ikke nynorsken. jeg annerkjenner ikke hva en bygdelandeveisfyllik gjorde. var mange gale folk i gamle dager og noen av dem satt til og med på tinget:)

nynorsk er og forblir for meg søppel. greit at noen vil bruke det men ikke FORLANG at jeg verken skal lære det eller gidder å forstå det.(jeg kan tyde osv og går fint det, men ALDRI om jeg svarer tilbake på det "språket").
og jeg forventer at f.eks tlfkatalog ikke skal være på 25% nynorsk(slik den er idag!).
o.l.

mao nei til nynorsk. norsk er bokmål ferdig med det:)
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg