Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Feil retting på engelsk-stil??

NYTT TEMA
Nibiru

Nibiru
12.04.04 00:27
Jeg skrev en engelsk-stil forleden. Fikk den igjen i dag. En av setningene jeg skrev, lyder som følger:

"Bush thought it a huge joke"

Engelsklæreren min rettet det til "Bush thought it was a huge joke". Jeg mener bestemt at det går an å skrive det jeg skrev, men læreren er så sta!
Ginger1

Ginger1
12.04.04 01:31
Jeg mener du har rett.
Man kan i alle fall si "I thought it best that..."
Men jo mer jeg sier det høyt, jo mer usikker blir jeg på din setning.
Coilover

Coilover
12.04.04 01:33
"Bush thought it a huge joke" kan vaffal brukes muntlig, men er mulignes ikke "korrekt" skriftlig engelsk.
Krypton3

Krypton3
12.04.04 02:01
Nibiru skrev:
Jeg skrev en engelsk-stil forleden. Fikk den igjen i dag. En av setningene jeg skrev, lyder som følger:

Engelsklæreren min rettet det til "Bush thought it was a huge joke". Jeg mener bestemt at det går an å skrive det jeg skrev, men læreren er så sta!
-----------------------------------

Jeg ville ha valgt varianten: "Bush thought it to be a huge joke",

men det er nå hva mitt språkøre forteller meg,,,,,,
Waddle

Waddle
12.04.04 02:06
Nibiru skrev:

---

Betviler sterkt at du kan bruke setningen din i en engelsk stil.Ganske sikker på at læreren din har rett her..

Vennlig Hilsen

Waddle

Sentos

Sentos
12.04.04 03:01
jeg ville også sagt it WAS a huge joke.
det var det desidert første jeg stoppet opp og reagerte på(før jeg så hva du reagerte på;)

det så rett og slett helt på jordet ut....
men om du kan skrive slik engelsk skal jeg ikke si sikkert.
for jeg kan ikke alle rare regler det måtte finnes der ute.
men det ser iallefal riv ruskende galt ut;)

EDIT: eller som enn sa her, "it to be a".
kanskje det du eeegentlig tenkte på når du skrev den "feil" setninga di på stilen?:)
dette er vel også kanskje en bedre klang over som helhet:)
LeXtOp

LeXtOp
12.04.04 03:03
""Bush thought it a huge joke""

Det er en grovalvorlig feil setning...

"Let there be sound, and there was sound
Let there be light, and there was light
Let there be drums, there was drums
Let there be guitar, there was guitar, ah
Let there be rock"
Nibiru

Nibiru
12.04.04 22:54
Det er det ikke det! Les siste del av det første avsnittet i denne teksten! http://homepage.powerup.com.au/~gbk/pow8.htm

Læreren min har trukket tilbake kritikken og innrømmet at han tok skammelig feil!
Coilover

Coilover
12.04.04 22:58
Grattis! Læreren din er kanskje ikke verdensmester i engelsk, men han skal ha for at han faktisk klarte å innrømme at han tok feil. Ikke alle lærere som klarer det (snakker utifra egen erfaring, ja).

*smekker lanken til den skamfulle lærer med pekestokken og gir han et eple*
imos

imos
12.04.04 23:01
Det som forundrer meg mest er at du har vært på skolen i påskeferien.........?
Nibiru

Nibiru
12.04.04 23:27
Jeg er så heldig(?) å ha engelsklæreren som nabo!
imos

imos
12.04.04 23:30
Hehe, daa såå...! Gøy å bli minnet på skolestart hver ferie ;)
Sentos

Sentos
13.04.04 00:04
hva med den linken? er jo lissom ikke noe god argument for at det står der.
for alt du vet så kan det være at vedkommende bare har glemt å taste inn et ord...

personlig så synnes jeg det høres ut som et nederlag for den skriftlige språket om dem skal tillate mere og mere muntlig og annet virvar alternativengelsk...
Krypton3

Krypton3
13.04.04 01:49
Sentos skrev:
hva med den linken? er jo lissom ikke noe god argument for at det står der.
for alt du vet så kan det være at vedkommende bare har glemt å taste inn et ord...

personlig så synnes jeg det høres ut som et nederlag for den skriftlige språket om dem skal tillate mere og mere muntlig og annet virvar alternativengelsk...
-------------------------------------------------------------------------

Litt enig med deg der. Språket i den reportasjen/beretningen var av en muntlig karakter, og det synes å smitte over på det skriftlige.

Ikke så inn i hampen lenge siden folk steila hvis du skrev _I'm_ i stedenfor _I am_ ........
superjohn

superjohn
13.04.04 03:34
Coilover skrev:
Grattis! Læreren din er kanskje ikke verdensmester i engelsk, men han skal ha for at han faktisk klarte å innrømme at han tok feil. Ikke alle lærere som klarer det (snakker utifra egen erfaring, ja).

_
Læreren din kan umulig ha feil på den derre.

Setningen din er jo direkte grusom. Kan ikke fatte og begripe at det derre skal være lov.

Skurrer noe helt infernalsk i språkøret mitt. Og som en annen skrev her; at noen andre har skrevet det tilsvarende gjør ikke dette nødvendigvis riktig.
superjohn

superjohn
13.04.04 03:36
Pokker svarte feil person.. :) men skitt au.
LiquidDarkness

LiquidDarkness
13.04.04 15:32
superjohn skrev:
"Setningen din er jo direkte grusom. Kan ikke fatte og begripe at det derre skal være lov.
Skurrer noe helt infernalsk i språkøret mitt. Og som en annen skrev her; at noen andre har skrevet det tilsvarende gjør ikke dette nødvendigvis riktig. "

Det er en helt korrekt form.

Som for eksempel i dette lille 'diktet' av Hilaire Belloc:

Pale Eben Ebenezer thought it wrong to fight,
But Roaring Bill, who killed him, thought it right.

Og når denne 'noen annen' som har skrevet det er Belloc, så er det nødvendigvis riktig :)
superjohn

superjohn
13.04.04 17:37

Jeg er enig nå. Grunnen til at jeg reagerte er rett og slett at jeg ikke skjønte sammenhengen.

"Å tenke ting rett" f.eks må jo skrives på denne måten. Men ikke om man vil si "tro at en ting var/er rett".

Lønner seg kanskje å studere ting nøye før man kommer med bastante konklusjoner :)
superjohn

superjohn
13.04.04 17:40
Men "Bush thought it a huge joke" er ikke det samme som "thought it right" da.

"right" er vel adverb, og "a huge joke" er vel adjektiv, så skurrer fortsatt i mine ører.
Nibiru

Nibiru
13.04.04 19:09
"Thought it a huge joke" ga hele 47 treff på google!
Krypton3

Krypton3
13.04.04 19:29

Nibiru skrev:
"Thought it a huge joke" ga hele 47 treff på google!

-------------------------------------------------------------
"Thought it _blabla_ a huge joke" gav hundrevis av treff, så det der tror jeg blir litt lettvindt......
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg