Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

TYSKLAND

NYTT TEMA
VESTMAN

VESTMAN
15.04.04 10:47
Hvorfor bruker man i skandinavia betegnelsen Tyskland om tyskernes land?

Og hvorfor er det så mange forskjellige betegnelser for "Tyskland" ellers i europa ?

Deutschland (tysk)
Germany (engelsk)
l'Allemagne (fransk)
La Germania (italiensk) mens det "tyske spåk" på italienk heter -Tedesco

varjen

varjen
15.04.04 14:25
Tyskland har som en viktig del av Europa tidlig fått sitt navn mange steder. Det engelske Germany og det italienske la Germania er naturligvis avledet fra Romernes navn på området nord for alpene og öst for Rhinen: Germania. Hva denne betegnelsen så kommer fra er det nok ingen som vet.

Franske l'Allemgne har fått sitt navn fra folket Alemanerne, som bodde i vestlige tyskland langt tilbake i tiden. På samme måte har man i Östeuropa andre navn på Tyskland, som henviser til folkeslag som bodde i östlige Tyskland.

Deutschland, Tyskland og Tedesco skulle jeg tro er avledet fra hverandre, men hva navnet kommer fra vet jeg ikke, men har så vidt jeg vet värt en fellesbetegnelse på områdene i lang tid, jfr. "Det Tysk Romerske Riket" eller "Den Tyske Orden".
-----------------------------------------------------------------

varjen - alle dyr er like, men noen er likere enn andre.
johnnyGG

johnnyGG
15.04.04 15:00

I hht Norsk Språkråd skal vi nå skrive Dåitsjland. Helt idioti...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg