Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ikke lenge til!!!!

NYTT TEMA
TheWatcher

TheWatcher
20.04.04 15:34
etter mine beregniniger vil Arabisk være det språket hele verden vil snakke, om en... jaa.. la oss si 2 år? noen som tror det samme?
Go0ner

Go0ner
20.04.04 15:35
jeg tror ikke jeg snakker arabisk om 2 år.
TheWatcher

TheWatcher
20.04.04 15:37
ALDRI si aldri... MERK mine ord
TheWatcher

TheWatcher
20.04.04 16:02
Antar at det kommer til den norske skolen om ca... 6mnd
Hkan

Hkan
20.04.04 16:53
tror det er noe i det du sier der
bodom

bodom
20.04.04 21:55
Ja vettu, det skulle ikke forundre meg!
Krypton3

Krypton3
21.04.04 16:08
Litt paranoid?
superjohn

superjohn
22.04.04 04:36
TheWatcher skrev:
Antar at det kommer til den norske skolen om ca... 6mnd

_
Nå har vel norske skole-elever krav på undervisning på morsmålet sitt, så tipper det har dukket opp i skolen allerede.

Hvis samer skal ha krav på samisk i skolen, kan vel like godt folk få kreve arabisk også. Er faktisk flere nordmenn som snakker arabisk enn samisk vil jeg tro :)
hellga

hellga
22.04.04 11:24
TheWatcher: Tror ikke arabisk vil bli et dominerende verdensspråk. Men jeg ser ikke noe problem ved at vi kan språket. Selv snakker jeg både arabisk, russisk, kinesisk,engelsk, tysk, islandsk, samisk og norsk. Dette gjør det lettere å kommunisere med folk verden over.

Eigi fellr tré við fysta hogg.
Instigator

Instigator
22.04.04 15:03
Ja, dere sier noe alle sammen.. kloke mennesker altså!
Trillian

Trillian
23.04.04 10:37
Jeg syns koblingen mellom religion og språk, dvs islam og arabisk (med liten a) er ganske interessant. Mange muslimer mener at Koranen ikke kan oversettes, da vil noe av budskapet gå tapt, og alle gode muslimer skal uansett lese den på arabisk. Dermed har alle troende uansett bakgrunn et felles språk.

Mulig ideen kom fra kristendommens forhold til latin, men arabisk har jo vist seg som et bedre valg. Latin ble jo et dødt språk, et som kun eksisterte i skrift.

Det finnes få kristne med samme forhold til hebraisk og gresk som muslimer har til arabisk, og et av den sentrale punktene i protestantismen har vært at Bibelen skal oversettes til folks eget språk og gjøres tilgjengelig for alle.

Om kristendommen hadde kjørt samme prinsipp fra begynnelsen, så hadde vi unngått endel artige feiltolkninger i oversettelsen til latin.
Min personlige favoritt er at Moses ifølge de tidlige oversettelsene hadde horn i panna. På 1800-tallet ble feilet oppdaget, Vatikanet foretok et diskrét tilbaketog og fikk dem fjernet.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg