Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kompliment - hankjønn eller intetkjønn

NYTT TEMA
Briulv

Briulv
12.05.04 21:03
Jeg har i alle år lest, hørt og selv sagt/skrevet "et kompliment - komplimentet" (uttales komplimang), men i den senere tid ser og hører jeg "en kompliment". Er det noen som vet hva som har skjedd og hva som er riktig?
mege

mege
12.05.04 21:34
"en kompliment" er og har alltid vært riktig skrivemåte. Det er kanskje på tide å gjøre noe med dette, for jeg kjenner ingen som sier det slik...

"et komplement" er derimot noe annet, så her bør en være forsiktig!
Tinuviel

Tinuviel
12.05.04 23:09
http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=kompliment&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j

Her står det svart på hvitt at det er et hankjønnsord, selv om det høres bedre ut med intetkjønn.
Diktator

Diktator
13.05.04 00:18
hmm, dette var ... merkelig. Det kunne aldri falle meg inn å si "en kompliment". Har alltid sagt et. Og det kommer jeg til å fortsette med :)
Briulv

Briulv
13.05.04 01:13
Det kan jo hende at Diktator, jeg og "alle andre" har blandet sammen "et komplement" og [det vi mener heter] "et kompliment". Etter søk på Atekst (valgte alle kilder) fra 1. januar 2002 til dags dato fikk jeg 174 treff på "et kompliment" og 103 på "en kompliment". Søk på Kvasir ga 447 på "et kompliment" og 89 på "en kompliment". Med andre ord synes jeg ikke det er så rart at vi mener "et kompliment" høres best ut. Når så mange skriver dette feil, så kan man jo lure på om ikke man burde åpne for å bruke den formen. Jeg er ikke så sterk i troen på et opplyst enevelde hva språkspørsmål angår ...
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg