Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bransje/industri .. .

NYTT TEMA
IACOCCA

IACOCCA
14.05.04 14:00
Noe annet jeg har merket meg med denne engelske påvirkningen av det norske språket er hvordan folk kritikkløst oversetter og "adopterer" nye ord som høres likt ut, men betyr noe annet enn den betydningen de får i sammenhengen de blir brukt i!

For eksempel så betyr gjerne "industry" bransje på engelsk, men folk benytter det norske ordet "industri" når de egentlig mener bransje.
"Jeg kjenner denne industrien godt, jeg har jobbet her i seks år". Sier de, når de forsøker å si at de selv er "bransjemenn". "Industrimenn" i så måte blir jo feil, da tenker man på smelteverksarbeidere eller lignende!!

Flere eksempler??
AltF4

AltF4
14.05.04 14:17
Den der har jeg aldri vært borti. Hører "business" eller "line of work", men aldri "industry" uten at det er snakk om industri spesielt. Samme med norsk, hører alltid bransje, aldri hørt folk bruke industri uten at det er snakk om faktisk industri.
Må tydeligvis ha gått glipp av noe...

-------------------------------
Jeg er signatur-nekter
IACOCCA

IACOCCA
14.05.04 17:41
Ja, Clue som jeg har her oversette "bransje" til
"business sector, line of business, trade, line, industry."

Det er gjerne folk som har studert på engelsk og tar med seg ordene "hjem".
sistemann

sistemann
15.05.04 18:59
AltF4 skrev:
Den der har jeg aldri vært borti. Hører "business" eller "line of work", men aldri "industry" uten at det er snakk om industri spesielt."

Ta f.eks. the record industry. På norsk vil man si platebransjen, ikke plateindustrien. Om folk sier det galt på norsk, vet jeg ikke.

En jeg kjenner bodde i USA i flere år, og da han kom hjem forsøkte han desperat å få banken til å opplyse ham om hva balansen hans var.
IACOCCA

IACOCCA
16.05.04 06:55
JA skal jeg si noe om en jeg vet om som var i USA ...

Han kom til Norge og sa han skulle rulle seg inn på universitetet!

(Enrol)
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg