Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

lære japansk

NYTT TEMA
haavard2

haavard2
16.05.04 15:40
hei!
jeg kunne tenke meg å lære litt basic japansk, har i den anledning et par spørsmål:

1. er japansk vanskelig å lære seg? (kun tale ikke skriftspråk)

2. har dere noen tips til gode lærebøker/cd'er til dette?

haavard
NiGoZeroIchi

NiGoZeroIchi
17.05.04 16:52
"1. er japansk vanskelig å lære seg? (kun tale ikke skriftspråk)"

Vel... Det helt grunnleggende er nokså enkelt. Skal du lage 'avanserte' setninger, blir det straks mye vanskeligere.
Ordene er (selvsagt) helt forskjellige fra norsk, men det er en del lånord fra europeiske språk (spesielt engelsk). Et problem med disse, er at de er tilpasset det japanske skriftsystemet, så de er ikke alltid så lette å kjenne igjen (går greit med litt trening...)
Bøyning av ord er svært enkelt i forhold til typiske europeiske språk.
Jeg vil anbefale og også se litt på skriftsystemet. Enkelte ting (gramatikk og mange ord) blir lettere hvis du kan noe av det.

"2. har dere noen tips til gode lærebøker/cd'er til dette?"

Har selv brukt to bøker for det 'grunnleggende'.
Teach yourself Japanese - Grei nok bok hvis du bare er ute etter det muntlige.
Japanese for today - Går også inn på skriftlig japansk, og går dypere enn den andre, men er til tider vanskeligere å følge. Nokså gammel bok (70-tallet), noe enkelte av tekstene bærer preg av.
Anbefaler i tillegg å få inn språket fra andre kilder også, slik som film, musikk, tegneserier og bøker (de to siste hvis du vil lære skriftspråket.)
---
2 5 0 1 - ningyôtsukai

absolutt skjebne apokalypse
johnnyGG

johnnyGG
18.05.04 09:53

1. Hai

2. Njet

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg