Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Formidle dialog skriftelig

NYTT TEMA
AndreasB

AndreasB
21.05.04 22:14
Hei.
Skriver en tekst, og lurer litt på hvordan jeg på en ryddig måte kan formidle tale.

Syntes det her etter dialog, som i når mange andre skriver blir litt for mye av "spør Kari, eller "svarer Lars". Prøver å kvitte meg med disse opplysningene sålangt jeg kan.

Er det greit å droppe disse forklaringene når det er gitt hvem som snakker? Dette ser man kanskje mye i dialog mellom to personer. F.eks: . . Leseren vil vel her skjønne at "Ja, alt er vel her" ikke kommer fra spørsmålstilleren, men svareren.

Ble kanskje litt upresist det her, men håper jeg får formidlet prolemstillingen.

Noen gramatiske ting. Liker dere som leser at dialog er omsluttet med "tale", eller .

Og skal det alltid være komma eller punktum etter avsluttende >> ?
eller er det som i spørsmålstegn at man skal droppe dette?

Disse svarene burde kanskje komme som gitt ved å lese andres tekster, men ser ut som rene anarkiet og mye av det er lite pent.

Noen innspill?
Shaggy87

Shaggy87
22.05.04 19:59
Personlig foretrekker jeg helt klart "tale" foran .

Og det skal alltid være komma eller punktum etter avsluttende hermetegn.
flyttfugl

flyttfugl
24.05.04 16:33
"Sa Lars" gir også mulighet til å uttrykke måten Lars sa det på.
Leserne hører jo ikke Lars si det, så da må de på en eller annen måte få vite det hvis tonefallet er viktig.

(....) hveste Trine
(....) knurret Lars tilbake
(.....) sukket Frode
(....) sa Ovidia henrykt
NiGoZeroIchi

NiGoZeroIchi
24.05.04 16:58
Så lenge leseren ikke har noe problem med å forstå hvem som sier hva, er det fullt mulig å kutte ut denne informasjonen. Det vil vanligvis også flyte bedre hvis du kutter ut dette.

"Noen gramatiske ting. Liker dere som leser at dialog er omsluttet med "tale", eller . "

"På datamaskin (og i håndskrift) liker jeg best dette."
«I bøker og andre trykte medier er dette ikke så verst.»

---
2 5 0 1 - ningyôtsukai

absolutt skjebne apokalypse
innuce

innuce
25.05.04 16:18
I motsetning til NiGoZerlchi synes jeg «dette» ser langt bedre ut en "dette". Den første formen er også den du vil finne i det meste av trykt litteratur. For å finne disse anførselsestegnene bruker du ALT og 0171 eller 0187. Kan ta litt tid i begynnelsen, men når du først har vendt deg til det går det greit. (bruk NumPaden).
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg