Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Enda noe om apostrof ...

NYTT TEMA
IACOCCA

IACOCCA
21.06.04 09:58
"-Jeg har ikke sjekket papirene nøye, men vil nok anta at denne bilen ble solgt og bestilt tidlig på nyåret, sier Arne Larsen, som klargjør splitter nye Toyota'er på Alnabru. - Sånn er det i dag, legger han til, og skrur de nye DK-skiltene på Avensis'en."

Slik stod det i Aftenposten. Er dette korrekt bruk av apostrof da??
Quarry

Quarry
21.06.04 10:18
Jeg ville iallfall ha skrevet "Toyotaer" og "Avensisen". Det er vel sånn det skal være?
hof

hof
21.06.04 12:27
Dette er i hvert fall galt. Toyota-er er bedre, men setningen burde nok ha blitt skrevet om.
justanothername

justanothername
21.06.04 18:35
Her er reglene:
http://www.sprakrad.no/apostrof.htm
Se punkt 5

Generelt står vel apostrof i stedet for bokstaver som er utelatt.
boydy

boydy
23.06.04 11:06
Jeg ville ha benyttet apostrof i de samme tilfellene som Aftenpostens journalist har gjort i dette tilfellet, og forklart det med at dette er to egennavn av utenlandsk opprinnelse.

Men for all del - det er meget mulig jeg lever i villfarelse.
justanothername

justanothername
23.06.04 17:54
boydy skrev:
Jeg ville ha benyttet apostrof i de samme tilfellene som Aftenpostens journalist har gjort i dette tilfellet, og forklart det med at dette er to egennavn av utenlandsk opprinnelse.
"

... som derfor etter reglene skal ha bindestrek og ikke apostrof. Apostrofen er normalt for å markere at man har utelatt bokstaver, j.fr. engelskens "cannot -> can't", "assembly -> ass'y".
sistemann

sistemann
25.06.04 14:13
justanothername skrev:
Her er reglene:
http://www.sprakrad.no/apostrof.htm
Se punkt 5

Generelt står vel apostrof i stedet for bokstaver som er utelatt."

Er denne nettopp endret? Jeg mener apostrof var det korrekte i slike tilfeller for noen få år siden.

Coilover

Coilover
25.06.04 14:26
Nok et eksempel på at man ikke bør følge språkrådets regler slavisk.
justanothername

justanothername
01.07.04 18:34
Coilover skrev:
Nok et eksempel på at man ikke bør følge språkrådets regler slavisk.
"

Tja, egentlig er det vel dumt å bruke samme tegn både for å vise at bokstaver er utelatt og som skille mellom ord av fremmed opprinnelse og en tilheftet norsk endelse. Slik sett er det vel mer logisk å bruke bindestrek (Viser da at man "binder" en norsk endelse til et ikke-norsk ord).

Klikk for å gå tilbake til toppen