Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sjampanje og Riåcha

NYTT TEMA
Anubis

Anubis
30.06.04 13:39
Eller hvorfor ikke bli enda mer norsk og kalle vinen Riåkka?

Det er greit at man i språkutviklingens øyemed fornorsker diverse uttrykk - jfr. chauffeur/sjåfør. Men når man grautmåler et geografisk område som Champagne, da steiler jeg. Det samme har for øvrig blitt gjort med Cognac. Snart blir det nok Sjabli og Riåkka også.
Ginger1

Ginger1
30.06.04 13:51
Det er spansk, og uttales derfor ikke riåkka.
Jeg stemmer for riåsja, siden harkelyden er vanskelig å skrive på norsk.
TheSaint

TheSaint
30.06.04 13:52
Sjardånnei. Bordå. Visky.

In memory of stiansaint. 27.01.03 - 20.05.04. R.I.P.
Anubis

Anubis
30.06.04 13:52
Jeg tok en østlandsk vri, skjønner du. Men det uttales da med en ch-lyd? En "harkelyd", altså.
Ginger1

Ginger1
30.06.04 13:53
Anubis skrev:
Jeg tok en østlandsk vri, skjønner du. Men det uttales da med en ch-lyd?"

Nei, egentlig med harkelyd - riå-ha
Anubis

Anubis
30.06.04 13:54
Jepp, Bordå kommer i samme kategorien.
Anubis

Anubis
30.06.04 14:08
Jammen ingen "myk" h, vel? Rio-ha med aggressiv h.

Kveruli, kverula... hehe.
Ginger1

Ginger1
30.06.04 14:48
Anubis skrev:
Jammen ingen "myk" h, vel? Rio-ha med aggressiv h."

Ja, igjen: "med harkelyd"
og ikke rio, men riå.
Anubis

Anubis
30.06.04 14:49
Riå, mente jeg. For øvrig innrømmer Anubis at Ginger sannsynligvis har rett. Vi kan være enige om en knallhard og skarp "h".
tussi

tussi
30.06.04 15:21
Fra min utmerkede lærebok

"Spansk for rektorer - En liten innføring i det spanske sprog for dannede kvinder på Mallorca" som jeg har laget til min mor rektoren, sakser jeg følgende hva angår uttale

j- uttales alltid rh langt bak i halsen som en skarrelyd på spansk,

Den ellers så enkle J&B whisky blir således kalt rhota-be på dette vidunderlige sprog. Desto lenger sør man kommer (kanariøyene - for ikke å snakke om søramerika, desto bløtere blir skarrelyden) - og enkelte mennesker - da særdeles fra heller dårligere møblerte hjem hopper rett og slett bare over hele "j" lyden og uttaler den som en stum h eller som en norsk j alt ettersom.

Men rektorer skal definitivt uttale rioja med en skarp skarrelyd og lett hevede øyenbryn."
ævdunn

ævdunn
30.06.04 15:43
Det er vel ikke skarrelyd, men harkelyd.
Dvor

Dvor
01.07.04 01:41
Man har allerede for vane å fornorske en del personnavn, f.eks. blir Louis til Ludvig (Ludvig XIV etc.), så det er vel egentlig kun en videreføring av en allerede gjeldene praksis? En uting etter mitt syn. Navn bør respekteres.

--------------------------------------------------------------------------------------
Du skal ikke frata din neste hans egg for å lage deg omelett
harmony

harmony
01.07.04 01:42
Øøl.
tussi

tussi
01.07.04 08:57
ævdunn skrev:
Det er vel ikke skarrelyd, men harkelyd.
.............................................'
Det kommer vel helt an på hvordan du skarrer?
tussi

tussi
02.07.04 10:29
Men vi er da i det minste fremdeles hakket bedre enn våre naboer.

Stakkars Donald Duck som heter hhv Anders And og Kalle Anka?
Vestmar

Vestmar
02.07.04 11:32
Før filmene kom så het Batman Lynvingen. Et meget velklingende navn spør du meg.
tussi

tussi
02.07.04 11:51
Bedre enn "stålmannen" da.....?
Gentile

Gentile
02.07.04 13:44
Vi har diskutert dette (unødvendig fornorsking av bl.a. geografiske områder og produkter) mer inngående på tråden "Norsk Språkråd". Siste innlegg der 21.5
IACOCCA

IACOCCA
02.07.04 22:17
Hjemme har/hadde vi Rioja-etiketter på varmtvannstanken, men jeg ble så vant til dem etterhvert at jeg ikke la noe videre merke til dem.
Skal sjekke etter neste gang jeg er hjemme, men nu er det vanskelig å se da der er kommet "skillevegger" rundt tanken, men jeg kan jo alltids gjøre et forsøk på å få det med meg da .. .
Anubis

Anubis
06.07.04 06:43
Men nordmenn er ikke så ille som svenskene. De kaller "Rocky Mountains" "Klippiga bergen".
Anubis

Anubis
06.07.04 06:45
Kan ikke jeg få en utgave av din "En liten innføring i det danske sprog for dannede kvinder på Mallorca", Tussi? Så kan smilet bli til latter...
tussi

tussi
06.07.04 10:15
Jeg skal til Mallis den 24 august og planlegger å ha mitt utmerkede læreverk klart til da. Først skal det testes ut på ho mor, etterpå skal det sikkert publiseres, men jeg må kjøpe en gramatikkbok for å sjekke at jeg ikke bedriver vranglære.

Læreheftet er lagt opp til en 14 dagers ferie, med en side for hver dag, foreløpig har jeg kommet til dag 8, nå står det litt i stampe, men jeg arbeider best under press, så jeg satser på at den er klar til avreise. Den skal overrekkes høytidelig under frokosten første morgen, på den måten håper jeg å få ro til å lese min bok og drikke min vin i fred i minst et par timer utover dagen mens mor pugger gloser.
Smart, ikke sant?
jeg har jo mailadressen din Nubis, så dersom mitt utmerkede læreverk faktisk er i stand til å (ut)danne er det klart den skal publiseres, samt kanskje overføres til fransk for vår lille utflukt til Provence. Jeg tenkte å kalle det "En liten innføring i det franske sprog for firbente vindrikkere med sjeselong" eller no sånt....
Anubis

Anubis
06.07.04 10:21
Himmel... så du at jeg skrev "det danske"? Det må ha vært riksmålsordet "sprog" som villedet meg.

Alt høres meget smart og gjennomtenkt ut, og jeg gleder meg vilt til lesningen selv. Eventuelt på fransk.

En ting jeg lurer på: Inngår tånegllakk i den spanske dannelsen?
tussi

tussi
06.07.04 10:44
Jeg registrerte pinadø meg ikke at du skrev det danske sprog hehe

tåneglelakk inngår definitivt i den spansk dannelse, rød skal den i såfall være, i sandaler med gull eller perler på ;-) I tillegg kommer striper i håret og stooore solbriller.
Anubis

Anubis
06.07.04 10:53
Nei, ikke jeg heller, før jeg så det nå... Merkelig.

Du har aldri opplevd meg tydeligvis, ellers ville du visst at lakkerte tånegler, sandaler med gull og perler og så videre er meg helt rennesteinsfjernt. Imidlertid ville jeg gjerne hatt flere flyturer på business- henholdsvis first.

Språk var det visst. Hva synes du om "Klippiga bergen"?
tussi

tussi
06.07.04 11:09
Har masse svenske venner og det er ikke grenser på hva de kan utføre med språket sitt. Vanligvis kan jeg nevne i fleng, men akkurat nå står det helt stille.

Hva lakkerte tånegler og perlesandaler og striper i håret angår så var det snarere en karakteristikk av den generelle spanske dame over 30 enn en oppfordring til å legge om stilen :-) Jeg har opplevd såpass mye av deg at jeg har skjønt at der sannsynligvis ikke er så veldig mange stilletthæler heller i din garderobe, men jeg er litt mer usikker på striper i håret, kan de være et tilfelle og er de i såfall sorte eller signalrøde?

Anubis

Anubis
06.07.04 11:13
Tenker vi setter en stopper her, jeg - hehe.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg