Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

"Sende SMS"

NYTT TEMA
IACOCCA

IACOCCA
02.07.04 21:45
Dette er jo enda et uttrykk som strengt tatt innebærer feil ...

SMS er jo systemet man sender via, og man sender en melding/tekstmelding...
Å si "sende en SMS" er vel det samme som å si "sende et postverket" eller noe ...

Det korrekte er vel å si noe slikt som "sende en melding via SMS" eller rett og slett "sende en melding".. .
Obix

Obix
03.07.04 05:06
Det korrekte er det folk flest sier.
IACOCCA

IACOCCA
03.07.04 05:26
JA da får man ta det til efterretning og føye seg etter massene ...
vidar

vidar
03.07.04 05:30
Ja jeg sier alltid "Jeg sender deg en melding via SMS, eller short message service, en teknologi for å sende korte tekstbeskjeder fra en mobiltelefon til en annen, senere!"
IACOCCA

IACOCCA
03.07.04 07:13
Alternativt "jeg sender melding"..--
superjohn

superjohn
03.07.04 07:18
Hva med å bare sende meldingen. Hvorfor varsle på forhånd? :)
IACOCCA

IACOCCA
03.07.04 07:20
Det er jo snakk om situasjoner der man avtaler med noen at man skal "meldes" da .. .
superjohn

superjohn
03.07.04 07:23
IACOCCA skrev:
Det er jo snakk om situasjoner der man avtaler med noen at man skal "meldes" da .. .

_
Da kan man si det. Tror faktisk jeg sjelden sier "jeg melder deg" ellernoe slikt. Blir vel mere "jeg gir lyd" ellernoe slikt.

Men jo, hvis du må presissere at du skal bruke sms til å frakte meldingen så er det kanskje greit å si "sende en sms".
justanothername

justanothername
05.07.04 19:00
IACOCCA skrev:
Dette er jo enda et uttrykk som strengt tatt innebærer feil ...
"

Ettersom SMS står for Short Message Service burde man kanskje si at man sender en SM.

I læreboka "GSM Det globale systemet for mobilkommunikasjon" som Televerket (Telenor) brukte heter det forresten Kortmeldingstjenesten og "å sende en kortmelding".

Boka er skrevet i 1995 og deet er tydelig at de ikke tenkte seg hvilket omfang dette ville få.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg