Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Noen finkskyndige her?

NYTT TEMA
gervais

gervais
04.07.04 20:44
Har hørt at er omkring 15 kasus i det finske språk. Så derfor lurte jeg på om noen finner hadde mulighet til å bøye ”Aki Kaurismäki” i samtlige kasus.
Ursus

Ursus
04.07.04 23:35
Jeg er ikke finne, men jeg har lært meg mesteparten av finsk gramatikk for moro slyld, så jeg påtar meg oppgaven.

Dette er et egennavn, og derfor bøyes bare etternavnet. Etternavnet er videre et sammensatt ord hvor det siste ledet betyr "bakke"; så derfor bøyer jeg bare dette ordet

Kasus ent. flert

Nom: mäki - mäet
akk mäen - mäet
gen. mäen - mäkien
Partitiv: mäkeä - mäkiä
inessiv: mäessä - mäissä
elativ: mäestä - mäistä
illativ: mäkeen - mäkiin
adessiv: mâellä - mäillä
ablativ; mäeltä -mäiltä
allativ: mäelle - mäille
essiv: mäkenâ - mäkinä
translativ: mäeksi - mäiksi
(komitativ: mäkineen)
(instruktiv mäin)
(prolativ mäitse)
(abessiv mäettä - mäittä)

Enkelte av kasusene er lite aktuelle for dette ordet, og disse er satt i parantes.
Ursus

Ursus
05.07.04 00:39
En liten bemerkning om fornavnet. Hvis dette brukes alene, vil dette selvfølgelig bøyes. Hvis navnet bøyes regelmesig, vil det imidlertid se nokså rart ut:

Aki, Aen, Aen,Akeä, Aessa, osv.

Jeg tror derfor at navnet bøyes på en enklere, men faktisk noe uregelmesig måte:

Aki, Akin, Akin, Akia, Akissa, osv
Obix

Obix
05.07.04 15:16
Ursus skrev:

"...finsk gramatikk for moro skyld."

Den måten å sette sammen de ordene på hadde jeg aldri trodd jeg skulle få oppleve.
Klikk for å gå tilbake til toppen