Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvor lærer man Latinsk?

NYTT TEMA
jonasfd

jonasfd
26.07.04 00:18
Er det forsatt skoler som underviser Latinsk i ungdom/videregånde skolen?
Det må jo være litt facinerende og kunne Latinsk...

"Et menneske er overflødig
når det gjør samme feilen to ganger."
Ursus

Ursus
26.07.04 11:03
Kjøp deg en lærebok, eller lån en på biblioteket. Latin er faktisk forholdsvis lett å lære. Hvis en gjør det på en systematisk måte, er det lite pugg, og grammatikken er enklere å forstå enn tysk grammatikk, selv om latin har mye mer bøyningsformer.
gdarius

gdarius
26.07.04 14:37
På skolen min (en VGS i Trondheim) kan man ta latin.
abcdefghi

abcdefghi
26.07.04 15:10
jonasfd skrev:
Er det forsatt skoler som underviser Latinsk i ungdom/videregånde skolen?
Det må jo være litt facinerende og kunne Latinsk...
------
Det må være litt fascinerende å kunne norsk...
windfish

windfish
26.07.04 19:03
På noen videregående undervises det i latin; katedralskolen kan du jo prøve, eller ta deg et brevkurs. Tar du brevkurs eller studerer helt på egen hånd kan du melde deg opp til eksamen som privatist. Videre fins det tegneserier på latin - jeg har Pondus, Tintin og Asterix i hylla hjemme. Når du begynner å få taket på det, han du lese nyheter på latin på nettet. Disse (innbiller jeg meg) lages av en gjeng finner, og oppdateres en gang i uken. Radiosendinger fins også, men disse har jeg ikke hverken lett etter eller funnet.
Lykke til :-)

Sona si Latine loqueris!
Valde

Valde
27.07.04 12:54
Jeg hadde latin i to år på videregående (obligatorisk i Danmark). Jeg husker ikke så mye (bortsett fra puggeting som sum, es, est, sumus, estis, sunt), men det har gjort det så veldig mye enklere å lære andre språk. I tillegg gir det en god forståelse for opprinnelsen av ord etc. Av samme grunn begynte jeg også på et kurs i gammelgresk på videregående. Det ble dessverre lagt ned pga dårlig oppslutning (kan du skjønne...).

Da jeg gikk på videregående var det obligatorisk med tre språk + latin. Med engelsk, tysk, russisk og latin har man en rimelig god forståelse for de fleste europeiske språk (sliter litt i Finland ;-) ). Skulle ønske at man satset litt mer på språk her i Norge.
windfish

windfish
27.07.04 20:49
Jeg skulle heller ha gått på skole i Danmark, skjønner jeg :-)
Valde

Valde
28.07.04 08:59
Tja, jeg aner ikke hvordan det er nå, men det skulle ikke forundre meg om både latin og oldgresk (som var obligatorisk på en av linjene) hadde blitt kuttet. Det er vel noen som ikke ser det som "matnyttig" nok....
alseboy

alseboy
28.07.04 09:36
Valde skrev:
Tja, jeg aner ikke hvordan det er nå, men det skulle ikke forundre meg om både latin og oldgresk (som var obligatorisk på en av linjene) hadde blitt kuttet. Det er vel noen som ikke ser det som "matnyttig" nok....
---------------
hmm,,og i Norge syter vi fordi vi må ha noen timer nynorsk i uken...

Cave canem!
Valde

Valde
28.07.04 09:55
alseboy skrev:
-------------
Tja, hvis nynorsken går på bekostning av å lære et ekstra fremmedspråk, så er jeg faktisk enig i sytingen. Men hvis man bare ønsker fritid så er det tull...

johnnyGG

johnnyGG
28.07.04 10:53

Latin?
Tja, mange bruker jo å ta en reise til Latin- amerika for å få lære språket i praksis.

:-)
Valde

Valde
28.07.04 11:30
Du og Dan Quale?
;-)
alseboy

alseboy
28.07.04 12:41
Valde skrev:
alseboy skrev:
-------------
Tja, hvis nynorsken går på bekostning av å lære et ekstra fremmedspråk, så er jeg faktisk enig i sytingen. Men hvis man bare ønsker fritid så er det tull...
-----------------
Til dels enig. Men tror ikke innføring av latin eller oldgresk på ungdoms- eller videregåendeskole hadde fått noe stor støtte hos f.eks FrP (eller for den saks skyld Høyre) Det hadde nok ikke vært "matnyttig" nok.

2 fremmedspråk burde vært obligatorisk på grunnskolen, spør du meg. Men ikke på bekostning av andre fag. Flere skoletimer må til.
Valde

Valde
28.07.04 12:44
alseboy skrev:
2 fremmedspråk burde vært obligatorisk på grunnskolen, spør du meg. Men ikke på bekostning av andre fag. Flere skoletimer må til.
-------------
Og et tredje fremmedspråk på videregående almenfaglig.....
NYSE

NYSE
04.08.04 15:54
Det er mulig å få tak i den norske tegneserien Pondus på latin
NYSE

NYSE
04.08.04 15:58
Den norske tegneserien Pondus er utgitt på Latin
windfish

windfish
07.08.04 19:07
alseboy skrev: